|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Openbaar vervoer is alleen in steden efficiënt’
De aantrekkingskracht van openbaar vervoer buiten de stad schiet ruim te kort. Het openbaar vervoer kan buiten de steden niet de flexibiliteit, veiligheid, betrouwbaarheid, prijs en comfort van de auto aan. Dat zegt de mobiliteitsorganisatie Touring in een reactie op het onderzoek over het verplaatsingsgedrag van Vlamingen dat woensdag werd bekendgemaakt.
Touring wijst met een beschuldigende vinger naar het falende investeringsbeleid van de vorige Vlaamse regergingen. De onderinvestering kan minister Crevits niet in een handomdraai veranderen, zegt Touring, dat ook naar het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel verwijst als een voorbeeld van hoe de problemen blijven aanslepen. “Eerst 10 jaar bestuderen en aanbesteden en dan nog eens 15 jaar voor de uitvoering ervan. Dergelijke megaprojecten duren veel te lang voor de realisatie”, stelt Touring vast. “Het GEN is er pas binnen 10 jaar. Het kan dan al voorbijgestreefd zijn. Het mobiliteitsprobleem is meer dan acuut en dat vangt men niet op met projecten op zeer lange termijn”. Voor Touring is het duidelijk: buiten de stad moet er nog veel meer worden geïnvesteerd in betrouwbaar, comfortabel openbaar vervoer, in parkings, niet alleen aan treinstations, maar aan belangrijke knooppunten van metro, tram en bus. In de steden moet er meer werk worden gemaakt van veel meer capaciteit op het openbaar vervoer op de juiste momenten. Kan het nog onaantrekkelijker wanneer pendelaars tijdens de spits eerst twee of drie metro’s moeten overslaan, omdat ze overvol zitten? De aantrekkelijkheid van ons openbaar vervoer, de gemakkelijkheid en het comfort zijn ondermaats, besluit Touring. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130918_00747852 DS 18 september 2013 Mijn mening: Eerlijk gezegd kan ik me wel vinden in de mening van Touring. Het is inderdaad waar dat de laatste jaren het openbaar vervoer (meer specifiek vervoersmaatschappij De Lijn), steeds onaantrekkelijker wordt. Niet alleen door de prijsstijgingen en uurwijzigingen, maar ook door de overvolle trams en bussen tijdens de spitsuren. Dit zorgt vaak voor grote ergernissen bij de klanten en begrijpelijk ook. Ik hoop dan ook dat De Lijn tijdens de drukkere periodes meer bussen en trammen inschakelt, zodat we allemaal comfortabel kunnen reizen en De Lijn geen mensen meer in de kou laat staan. Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 19th September 2013 om 00:01. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind persoonlijk ook dat de Lijn weer eens wat meer bussen mag gaan inleggen. Vanuit mijn dorp geraak je nergens met de bus behalve in Aarschot. Terwijl je twee jaar geleden nog met de bus naar Heist, Westerlo, Herentals,... kon. Ik vind dus dat de Lijn buiten de overvolle bussen op de spitsuren misschien ook eens moet gaan nadenken over een paar extra lijnen in te leggen.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom |
#3
|
|||
|
|||
‘Openbaar vervoer is alleen in steden efficiënt’
Ik deel de mening van Evelien, vooral waar ze aanhaalt dat het openbaar vervoer in aantrekkingskracht enorm is afgenomen. Hier kunnen we heel wat leren van Engeland, maar dit is ook enkel het resultaat van grote investeringen. Dit zullen we hier nog niet zo snel evenaren, maar met veel samenwerkingen en natuurlijk hoop zouden we toch minstens een uiterst betrouwbaar systeem op kaart kunnen zetten.
|