actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2013, 13:26
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Leterme: "België verdient Europese boete niet"

Leterme: "België verdient Europese boete niet"

Yves Leterme (CD&V), adjunct-secretaris-generaal van de OESO, vindt dat België geen Europese boete mag krijgen. "België heeft de crisis relatief goed doorstaan", zegt de ex-premier in Le Soir.
Eind deze maand moet de Europese Commissie beslissen of België een boete krijgt. Uit het rapport van de EU bleek eerder deze maand dat België niet alle begrotingsafspraken is nagekomen. Zo zitten er net te weinig structurele hervormingen in de bijsturing van de begroting voor dit jaar.
"De Europese Commissie moet natuurlijk zelf beslissen, maar persoonlijk vind ik niet dat België die boete verdient", zegt Leterme. Volgens de ex-premier blijkt uit rapporten van de OESO dat ons land bij de betere leerlingen van de Europese klas is.
"Het is voor het eerst dat het aantal werklozen in België niet erg gestegen is tijdens een crisis. België is performant, van alle OESO-rapporten over EU-lidstaten is dat van België een van de meest positieve." Leterme wijst ook naar de spread, het verschil tussen de Duitse en de Belgische rentevoeten, die gedaald is.
"De OESO vindt wel dat België hervormingen moet doorvoeren in de gezondheidszorg en in het arbeidsmarktbeleid. De regering moet mensen blijven stimuleren om langer te werken. Er zijn zeker nog heel wat hervormingen nodig, maar bij een boete zouden enkele van die hervormingen opnieuw vertraging oplopen."
Comeback in 2014?
Leterme laat in het interview ook verstaan dat hij het naar zijn zin heeft bij de OESO. Maar zoals hij eerder al liet verstaan, is een terugkeer naar de nationale politiek bij de verkiezingen in 2014 niet uitgesloten.
"België, dat is 0,14% van de wereld. Ik hou van mijn land en de inwoners, maar de wereld is in beweging. Maar ik ben vertrokken met een gevoel van frustratie en ik blijf de indruk hebben dat ik niet voor 100% heb kunnen doen van waartoe ik in 2007 in staat was." Een terugkeer dus in 2014? "Ik zeg niet zomaar nee."
Bron: De redactie
Datum: 18/05/2013
Link: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...e_EuropeseBoete

Eigen mening:
Ik ben het ermee eens dat België de boete niet verdient. Als we bij de positiefste behoren vind ik niet dat we een boete moeten krijgen. Ik denk dat we eerder beloond moeten worden aangezien er nog vele andere lidstaten het vele slechter gedaan hebben. De boete zou er ook voor zorgen dat andere hervormingen trager zullen verlopen. Waar dan een boete doorvoeren? Ik denk dat het beter is om geen boete te geven maar wel te controleren of de hervormingen die nog moeten gebeuren correct verlopen. Moesten deze hervormingen niet gaan zoals het moet kan er altijd de volgende keer een boete gegeven worden. Ik denk dat men nu België gewoon een kans moet geven om te blijven voortdoen zoals ons land nu momenteel bezig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2013, 14:23
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
[QUOTE=J*rine.Storms]Leterme: "België verdient Europese boete niet"

Akkoord als we kijken dat we nog steeds bij de betere van de klas zitten. Langs de andere kant ga ik ook volledig akkoord met het feit dat we nog steeds geen structurele hervormingen doorvoeren. Eenmalige acties om de begroting in orde te krijgen hebben nooit het gewenste effect, en afgaan op het planbureau dat onze groei voorspelt heeft ook nog nooit positief geweest. Daarom een boete is misschien overdreven maar er mag wel eens op de vinger gewezen worden.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.