actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th May 2013, 15:19
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User

Greenpeace dagvaardt regering voor heropstart kerncentrales.

Greenpeace dagvaardt regering voor heropstart kerncentrales.

Milieuorganisatie Greenpeace sleept de regering-Di Rupo voor de rechter omdat die het advies van het FANC volgt om de kernreactoren Doel 3 en Tihange 2 opnieuw op te starten. Greenpeace beschuldigt de regering van schuldig verzuim omdat ze de bevolking niet voldoende zou beschermen. Begin april had de organisatie de regering al eens in gebreke gesteld omdat de nood- en interventieplannen bij een kernramp verouderd zouden zijn.

"Het is weer maar eens duidelijk: niet de regering maar de nucleaire industrie regeert dit land", laat Greenpeace in een persbericht weten. De milieu-organisatie is niet te spreken over de beslissing van het FANC om de reactoren Doel 3 en Tihange 2 opnieuw op te starten.

Maar meer nog is ze verontwaardigd dat de regering-Di Rupo deze beslissing volgt. Daarom sleept ze de regering voor de rechter op beschuldiging van schuldig verzuim. "De regering heeft de taak de bevolking te beschermen. Ze laat echter al jaren na om degelijke nucleaire rampenplannen op te stellen", klinkt het.

Begin april liet de milieuorganisatie de regering al eens in gebreke stellen omdat ze de huidige nood- en interventieplannen verouderd vindt. Als reactie op de beslissing van het FANC vandaag, zet Greenpeace nu een nieuwe stap in de juridische strijd tegen de kernreactoren.

De organisatie houdt vol dat de scheurtjes in de reactorvaten wel degelijk een groot risico inhouden. Ze beweert ook dat de experts van het FANC het onderling grondig oneens zijn over de veiligheid van de centrales. "De regering moet daarom elk risico uitsluiten en Doel 3 en Tihange 2 definitief sluiten."

Datum: 17/05/2013
Bron: De Redactie
Link:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...ace_dagvaarding

Eigen mening:
Ik snap dat Greenpeace wil dat Doel 3 en Tihange 2 gesloten blijven. Dit is nu eenmaal hun visie. Ze hebben natuurlijk wel gelijk dat de regering de bevolking moet beschermen. Ze moeten enkel zien dat ze hun visie kunnen onderbouwen met geldige argumenten. Maar natuurlijk moet de regering ook aantonen waarom ze wel een opening toelaten. Als ze grondige bewijzen geven dat de scheurtjes niet risicovol zijn denk ik dat Greenpeace zal moeten toegeven. Als de regering ook nog de nood en interventieplannen aanpast naar de wensen van Greenpeace is er denk ik geen probleem.
Met citaat antwoorden
Oud 17th May 2013, 16:29
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User

De doeleinden van Greenpeace snap ik ergens wel, we moeten de bevolking niet meer in gevaar brengen dan nodig met het heropstarten van de twee (licht) 'beschadigde' reactoren. Maar België heeft nu eenmaal een elektriciteitsprobleem en als we daarvoor de moeten starten (als het natuurlijk veilig is) dan is het zo. Elektriciteit is voor sommige mensen noodzakelijk voor het werk dat ze doen of bijvoorbeeld voor ziekenhuizen. Allerlei machines die de mensen helpen overleven die ineens stilvallen, een situatie die ik liever niet in de kranten wil zien staan.
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
Oud 17th May 2013, 17:04
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User

Zoiets is natuurlijk typisch Greenpeace. Alleen al het woord kernenergie vernoemen zorgt bij deze mensen al voor rillingen. En dit is helaas bij veel mensen zo. Helaas zijn we momenteel voor meer dan 50% afhankelijk van kernenergie, en zolang er geen alternatief is zullen we hiervan wel gebruik moeten maken. We zullen moeten streven naar meer alternatieve energiebronnen zoals windenergie. Maar zolang we dit niet kunnen, zullen we het tijdelijk wel moeten doen met kernenergie. Deze energie is eigenlijk zelfs nog niet een zo enorm vervuilend. Helaas is het afval dat ervan vrijkomt wel levensgevaarlijk, maar de hoeveelheden zijn enorm klein, dus zolang er geen alternatief is ben ik voorstander van kernenergie. En de schade in de kerncentrales is echt niet levensbedreigend om daar nu half het energienet voor plat te leggen. De veiligheid in de westerse centrales is echt wel gegarandeerd, er zijn enorm veel controlesystemen en veiligheidsmaatregelen om de veiligheid te garanderen. Ik vind het overreacting van Greenpeace
Met citaat antwoorden
Oud 17th May 2013, 17:38
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User

Ik sluit me aan bij Daan, momenteel worstelt het Belgisch elektriciteitsnet worstelt nu al om ons van stroom te voorzien. Als men hierin zal falen zijn de gevolgen wel niet zo drastisch als Willem misschien denkt, dan halen we gewoon stroom uit het buitenland. Dit is natuurlijk niet gratis in tegendeel zelfs het is enorm duur en alleen een oplossing in noodsituaties. De overheid is eindelijk tot de beslissing gekomen dat wanneer ze kernenergie willen afsluiten ze wel een plaatsvervanger moeten voorzien. Momenteel is die nog steeds afwezig. Men spreekt al jaren van windmolenparken. Electrabel is meer dan bereid om hier in te investering maar hiervoor een vergunning verkrijgen is dikwijls een probleem. Dus alsnog geen vervanging. Daarom moet men terug deze reactoren opstarten. Om dan bij wijze van spreken te spreken van een kernramp die elk moment kan gebeuren vind ik wel een overdreven reactie van Green Peace.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:39.