|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh
31 winkelketens beloven "schone kleren" uit Bangladesh
In totaal hebben nu al 31 kledingketens zich ingeschreven in de campagne voor veiligheid van de arbeiders in Bangladesh. De campagne "Schone kleren" reageert tevreden over de plotse belangstelling. De ramp met de ingestorte fabriek in Bangladesh waarbij 1.227 werknemers omkwamen, heeft de campagne "Schone kleren" duidelijk de wind in de zeilen gegeven. Dat er enkele dagen later bij een brand in een andere fabriek acht doden vielen, gaf een nieuwe duw. In totaal hebben nu al meer dan dertig kledingketens het juridisch afdwingbaar "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh" ondertekend. Die laat onafhankelijke controles toe van de fabrieken, toegang door de vakbonden, de oprichting van veiligheidscomités en het recht van werknemers om in bepaalde omstandigheden werk te weigeren. De merken zijn ook bereid om te betalen voor de renovaties van de fabrieken van onderaannemers. Het akkoord werd onder meer ondertekend door Tchibo, PVH (Tommy Hilfiger en Calvin Klein), maar begin deze week sprongen ook H&M en Inditex (Zara en Bershka) mee op de trein. Vandaag kan de campagne "Schone kleren" ook namen als JBC, Lidl, Aldi, Carrefour, C&A, Marks & Spencer, Mango, Benetton, Esprit en Abercrombie&Fitch overhalen. Voor de volledige lijst kunt u terecht op de site www.schonekleren.be. De campagne "Schone kleren" en andere ngo's reageren tevreden, maar hopen om dit soort akkoorden nu ook te kunnen sluiten in Pakistan, Indonesië, Cambodja en Myanmar/Birma. Ze betreuren het ook dat enkele grote Amerikaanse ketens zoals Wal-Mart en Gap nog niet aan boord zijn gestapt. Bron: deredactie.be Datum: 16/05/2013 Eigen mening: Ik vind het super goed dat er al zoveel winkelketens ondertekend hebben voor de campagne 'schone kleren'. Dit komt voornamelijk door recentelijke gebeurtenissen in Bangladesch. Doordat de winkelketens dit ondertekend hebben, kunnen er nu strengere controles en regels opgelegd worden. Hopelijk gaan dezelfde winkelketens nu ook het akkoord in andere landen tekenen zodat de werkomstandigheden ook daar wat beter zouden worden. Het is natuurlijk heel jammer dat enkele grote zaken nog niet ondertekend hebben. Men zou namelijk veel meer kunnen bereiken indien heel veel kledingszaken het akkoord zouden ondertekenen. Laatst aangepast door R*ni Van Eemeren : 16th May 2013 om 22:10. |
|
|||
|
|||
Persoonlijk vind ik het triest dat zulke akkoorden nodig zijn in onze wereld om veilige werksituaties te kunnen creëren. Ik ben namelijk van mening dat zulke dingen zouden moeten gebeuren uit de mens zelf? Ik denk dat het belangrijk is in zulke situaties er altijd bij stil te staan dat ook jouw werknemers mensen zijn, met dus ook kostbare levens.
Maar achja, ik vrees dat dit alles een utopie is. Daarom ben ik wel erg blij met zulk initiatief. Ik hoop dan ook dat er nog veel meer winkels op 'de trein' zullen stappen voor nog veel meer landen, zodat onze wereld toch steeds beetje bij beetje leefbaarder wordt. |
|
|||
|
|||
De campagne 'Schone kleren' is zeker een goed initiatief! In onze wereld werken er nog altijd veel te veel werknemers in onmenselijke werkomstandigheden.
Deze campagne krijgt helaas pas aandacht nadat er een vreselijk incident in Bangladesh is gebeurd. Dit vind ik persoonlijk het spijtige aan heel deze situatie. Moet er altijd eerst iets vreselijks gebeuren zodat mensen inzien dat er iets moet veranderen aan onze wereld?! Als men in het verleden meer aandacht had gegeven aan de fabriek, dan had men een duizendtal mensenlevens kunnen redden... |
|
|||
|
|||
Ik vind het een zeer mooi initiatief van de campagne! Het is ook leuk om te lezen dat vele kledingketen het akkoord ondertekenen en mee in de richting willen werken van eerlijke handel.
Wel is het jammer dat velen pas over de streep werden getrokken nadat er zoiets rampzalig was gebeurd in Bangladesh waarbij honderden het leven hebben gelaten. Hopelijk wordt het akkoord toch nog door meerdere keten ondertekend want als niet iedereen zich achter dit plan schaart, zal de campagne niet het gewenste effect bekomen. |
|
|||
|
|||
Mooi initiatief, misschien... Ik denk echter niet dat de bedrijven dit doen uit de goedheid van hun hart, wel omdat ze anders imagoschade lijden. Er hangt namelijk ook een serieus prijskaartje vast aan dit akkoord. Ik denk zelfs dat als deze rampen niet zo sterk in het nieuws waren gekomen, dat er nog steeds niets gedaan zou worden. Het is nu zo dat ze weinig keus hebben, de bedrijven kunnen niet meer aan de zijlijn staan omdat ze dan harteloos overkomen en hun verkoopcijfers waarschijnlijk zullen dalen. Wal-mart is groot en economisch ruim sterk genoeg om dit niet te hoeven doen en op die manier veel geld te sparen.
|