|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Meisje (13) vermoordt klasgenoot "omdat ze mooier is"
Een 13-jarig meisje uit China heeft een leeftijds- en klasgenootje vermoord uit jaloezie omdat anderen haar mooier vonden. Ze sloeg haar rivale eerst bewusteloos en bewerkte haar daarna onder andere met een schaar en een mes.
Uit het rechtbankverslag blijkt dat de meisjes lange tijd goede vriendinnen en buren waren, zo schrijft ChinaDaily.com. Maar de dader, achternaam Qin, werd steeds jaloezer en maakte zich boos over het feit dat klasgenoten liever met het slachtoffer, achternaam Zhou, zouden omgaan dan met haar. Zhou zou ook in het openbaar opmerkingen hebben gemaakt over hoe Qin er uit ziet en dat ze dik is. Op 10 april 2012 nodigt Zhou haar vriendin bij haar thuis uit. Tijdens het tv kijken wordt het slachtoffer eerst bewusteloos geslagen met een houten kruk. Uit angst dat Zhou weer bijkomt en het incident zou melden, valt Qin Zhou nogmaals aan. Ze gebruikt onder andere een bierflesje, een schaar en andere voorwerpen die ze thuis vond. Zhou stierf ter plekke. Hierna werden ook nog haar hoofd en haar armen afgezaagd en in plastic zakken gedaan. De jonge dader zou daarna al het bloed hebben opgeruimd. Omdat Qin nog geen 14 was toen ze haar daad pleegde, kan ze niet gestraft worden voor de wet. Geoordeeld werd dat ze binnen 3 jaar weer kan terugkeren in de maatschappij na behandeling. Ook moeten de ouders van Qin een schadevergoeding betalen aan de ouders van het overleden meisje. Bron: HLN http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...mooier-is.dhtml Commentaar: Kinderen staan onder zware sociale druk om er mooi uit te zien, goed te presteren of uit te blinken in een of andere vaardigheid. Als je dan nog eens gepest wordt kan het soms te veel worden voor het kind in kwestie. Het is zeker geen goedpraten van de daad, maar het is enige vorm van begrijpen. Pesters weten niet (of meestal niet) wat ze aanvangen en bereiken door iemand te pesten. Soms gaat die iemand in kwestie dan 'over the edge' en gebeuren zulke zaken. Verschrikking ten top. |
|
|||
|
|||
zware pesterijen kunnen veel schade aanrichten, daar twijfel ik niet aan. En zware sociale druk kan iemand dingen doen die niet door de beugel kunnen maar wat er hier gebeurd is is meer dan dat alleen. Het feit dat zo een jong iemand in staat is om iemand waar ze mee bevriend was te vermoorden is niet normaal. De koelbloedige manier waarop ze zich van het lijk ontdeed en het bloed opkuiste wijst voor mij als leek op een zware psychische storing. En dan zou de dader na drie jaar terug terug kunnen keren in de maatschappij? Ik denk niet dat behandeling in dit geval kan helpen. En zelfs als de behandeling wel zou werken moet de dader nog altijd leven met de gedachte en de beelden van de bloederige moord die ze gepleegd heeft.
|
|||
|
|||
Als dertienjarig meisje iemand vermoorden uit jaloezie gaat natuurlijk veel te ver. Hierin volg ik de mening van Greet helemaal. Het is begrijpelijk voor een kind van dertien dat het moeilijk is om met 'pesterijen' en jaloezie om te gaan. Maar dit zou van thuis uit toch aangeleerd moeten worden. Het is maar een simpel onderdeel dat bij de opvoeding hoort. Grenzen aanbrengen is nog steeds een belangrijk aspect.
Het feit dat bij de jonge moordenares de stoppen zijn doorgeslagen is een ding. Maar het dan nog verergeren door de armen en het hoofd af te zagen wijst inderdaad op een zware psychische stoornis. Het lijkt wel alsof ze precies wist wat haar te doen stond. Plastic zakken gebruiken en het bloed netjes opkuisen is niet iets waar je als eerste aan zou denken. Een meer logische reactie voor zo'n jong kind zou panikeren, huilen of weglopen zijn. Wat me nog zorgen baart, is dat de meisjes helemaal alleen thuis waren. Als er iemand thuis was geweest om de twee meisjes in de gaten te houden, zou zoiets niet eens kunnen gebeuren of zou het meisje het misschien niet gedurfd hebben. Een kind in de gevangenis stoppen, doe je natuurlijk niet zomaar. Het is dan ook terecht dat het kind de kans krijgt om haar leven weer op het goede spoor te krijgen. Of die drie jaar in een instelling voldoende is voor dit vreselijke misdrijf is nog maar de vraag. |
|
|||
|
|||
Dit is toch niet meer normaal?! Ik geloof niet dat een kind dit uit zichzelf zou ondernemen. Volgens mij is ze zwaar gepest geweest en wordt er vanuit de maatschappij teveel nadruk gelegd op die drang om mooi te moeten zijn. Het praat natuurlijk niet goed wat dit meisje heeft gedaan, maar het is hopelijk wel een alamsingaal. Een singaal dat aangeeft dat er dringend iets moet veranderen aan de manier waarop wijzelf en de maatschappij naar mensen kijken.
|
|
|||
|
|||
Ik denk dat iedereen wel weet dat jongeren, mensen in het algemeen, door de media onder druk staan. Je moet mooi zijn, mager zijn, geen puisten, noem maar op. Als je niet volledig past in het plaatje van 'mooi zijn' word je vaak gepest, zeker als kind. Pesten is dan ook nog zo'n probleem dat steeds erger en erger wordt, met steeds ernstigere gevolgen. Ik kan snappen dat kinderen zodanig gepest worden dat ze veel haat voelen of depressief worden, maar dat een 13-jarig meisje zodanig kwaad kan worden dat ze haar klasgenoot vermoord? Ik snap dat dat kind razend is maar als deze tot zoiets in staat is, vraag ik me toch af of ze ook echt binnen de 3 jaar terug in de maatschappij terecht mag/kan komen. Ik wens haar toekomstige klasgenootjes veel succes en moed toe!
|