actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th May 2013, 09:51
t*ur.hermans t*ur.hermans is offline
Linkshandige Linkse

De doe-het-zelf-onzichtbaarheidsmantel komt eraan

Geschreven op 07 mei 2013 om 10:08 uur door Caroline Kraaijvanger

Wetenschappers tonen aan dat het heel gemakkelijk en goedkoop kan zijn om een onzichtbaarheidsmantel te maken. Zo gemakkelijk zelfs dat vrijwel iedereen met een redelijke 3D-printer er thuis moeiteloos eentje printen kan!

Onzichtbaarheidsmantels kennen we nu nog vooral uit ingewikkelde wetenschappelijke experimenten in laboratoria. Maar als het aan onderzoekers van de Duke University ligt, duurt het niet lang meer voor wij – als leken – een simpele versie van deze onzichtbaarheidsmantels gewoon thuis kunnen produceren. “Ik zou willen stellen dat iedereen die een paar duizend dollar kan besteden aan een 3D-printer in enkele uren tijd een mantel kan maken,” vertelt onderzoeker Yaroslav Urzhumov.

3D-printers
3D-printers produceren objecten. Ze doen dat door – geleid door een computerprogramma – opeenvolgende dunne laagjes materiaal op elkaar te stapelen. Net zo lang tot er een object ontstaat.

Onzichtbaarheidsmantel
Een onzichtbaarheidsmantel maakt objecten onzichtbaar doordat deze lichtgolven afbuigt.
De mantel
Volgens Urzhumov is het goed mogelijk om op deze manier ook een onzichtbaarheidsmantel te printen. Samen met collega’s voegt hij direct de daad bij het woord, zo is te lezen in het blad Optics Letters. Zijn team produceerde met behulp van een 3D-printer een schijf met gaatjes. Een algoritme berekent exact waar de gaatjes moesten komen om ervoor te zorgen dat de schijf microgolven afbuigt. In het hart van de geprinte schijf bevindt zich een gat. Wanneer onderzoekers in dit gat een object plaatsten en er microgolven op afsturen, zorgt de schijf ervoor dat het object onzichtbaar was. “Het ontwerp van de mantel voorkomt dat er een ‘schaduw’ ontstaat en dat het object licht verstrooit,” legt Urzhumov uit. “Daardoor wordt een helder, zeer reflecterend object zoals een metalen cilinder onzichtbaar gemaakt.” Het fabriceren van de schijf kostte een kleine zeven uur.

Op dit moment is de geprinte schijf alleen in staat om microgolven af te buigen. Maar de onderzoekers zijn ervan overtuigd dat deze in de nabije toekomst ook andere golflengtes licht – waaronder zichtbaar licht – kan afbuigen. En het is ook niet ondenkbaar dat in de toekomst veel grotere objecten door middel van zo’n geprinte mantel onzichtbaar kunnen worden gemaakt. “Computersimulaties doen me geloven dat het mogelijk is om een soortgelijke polymeren laag te maken die slechts 2,5 centimeter dik is en rond een enorm object met een diameter van enkele meters geplaatst kan worden.”

bron
http://www.scientias.nl/de-doe-het-...omt-eraan/85911
mening
Wat hou ik toch van de wetenschap! De toekomst is hier, dingen waar we enkel nog maar van durven dromen komen waar. Als ik een 3D printer zou hebben zou ik toch ook wel eens proberen m'n eigen onzichtbaarheidsmantel te printen. De Harry Potter fans onder ons vragen zich misschien af of een toverstaf het volgende is
Met citaat antwoorden
Oud 8th May 2013, 12:36
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User

Het is inderdaad verbazingwekkend waar de wetenschap van vandaag tot in staat is. Ik vraag me wel af hoe lang het nog gaat duren vooraleer zowat elk gezin zich een 3D-printer gaat aanschaffen. Zoals het artikel zegt, staat de printer nog in zijn kinderschoenen en is het momenteel een flink bedrag dat eraan besteed moet worden. Wel geloof ik dat dit de toekomst is, al zullen hierdoor vele zaken hun boeltje moeten sluiten. En gaat dat dan weer niet net iets te ver?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:15.