actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2013, 15:26
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Rijscholen overstelpt voor motorrijbewijs

Rijscholen overstelpt voor motorrijbewijs

Belga
di 02/04/2013 - 09:25 Freek Willems


Rijscholen worden overstelpt door mensen die nog snel hun motorrijbewijs willen halen. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Over een maand wordt het Belgische rijbewijs namelijk vervangen door een Europees exemplaar en daar horen ook strengere regels bij.
"Er zijn momenteel meer aanvragen dan we kunnen aanbieden", zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen. "Zeker wat betreft de examens zit alles propvol."

De overrompeling komt er volgens Smeesters door een nakende wetswijziging. Het Belgische rijbewijs wordt vanaf 1 mei vervangen door een Europees rijbewijs en ook de regels worden iets strenger.

Jongeren die met een zware motor willen rijden, zullen voortaan in verschillende stappen examen moeten afleggen. Volgens Het Belang van Limburg zou dat in vijf stappen zijn. Het is de bedoeling om de zwaarte van de motor stapsgewijs op te bouwen.

Zo'n rijbewijs in verschillende fasen maakt het rijbewijs ook duurder. Voor elke overstap moeten er praktijklessen gevolgd worden en een examen afgelegd worden, goed voor gemiddeld 500 euro per fase. Alleen wie ouder is dan 24 kan in één keer aan het rijbewijs geraken.

"Mensen denken ook dat het examen veel moeilijker zal worden", meent Smeesters, "en dat zet hen aan om nu nog snel te proberen om hun rijbewijs te halen."

Volgens Theo Beeldens van Motorcycle Action Group zal er na de wetswijziging "een omgekeerde beweging ontstaan". "Kandidaten zullen door de nieuwe regeling gedwongen worden om te wachten tot ze 24 zijn", zegt hij in de krant.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...nland/1.1592440

Mening:
Ik ben zelf een fervent motorrijdster en ik vind het positief dat men jongeren wil begeleiden voor het halen van een motorrijbewijs. Op een motor ben en blijf je kwetsbaar. Je moet dus goed doordacht op een motor stappen en misschien zijn er jongeren die deze keuze net iets minder doordacht maken. Om jongeren zich bewust te laten worden van de gevaren en ze te begeleiden is een goede ondersteuning nodig. Deze manier lijkt mij echter niet de gepaste manier. Zoals Theo Beeldens in het artikel ook zegt, zullen jongeren wachten tot ze 24 jaar zijn. Want zeg nu zelf, welke jongere kan zomaar veel geld ophoesten om het rijbewijs te halen en een motor te kopen? Waarschijnlijk zullen dit er slechts enkele zijn. Als de meerderheid dan wacht tot ze 24 jaar zijn om het rijbewijs te halen, zijn we terug bij af. Dan mogen ze meteen hun groot rijbewijs halen en is er van begeleiding geen sprake.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2013, 15:30
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
En vanaf 1 mei is het een feit...
Jongeren onder de 24 jaar moeten hun motorrijbewijs in stappen halen.

Bekijk: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...video=1.1618447
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2013, 10:54
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Zou het zo zijn dat als je snel snel je rijbewijs nog wil halen, je wel de juiste denkwijze om het verkeer in te duiken hebt? Normaal als je veilig wil zijn en alles ook goed wil doen, mag het geen probleem zijn dat je een langere opleiding moet volgen voor het rijbewijs te behalen. Als je echt iets wil en het om de juiste redenen wil dan heb je hier toch al het nodige voor over. Het lijkt me zeker niet slecht dat er een uitgebreide opleiding komt. Natuurlijk is het leuk als je iets sneller kan behalen, maar ik denk niet dat je voor een nieuwe regel meteen naar de rijschool moet vliegen om nog de oude te mogen volgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th May 2013, 00:10
J*ll.Verboven J*ll.Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 143
Beste Eline

Daar ben ik het volledig mee akkoord.
Mij gaat het niet zozeer om het feit dat ze strengere regels willen opleggen voor het behalen van een motorrijbewijs, maar om het feit dat ze enkel jongeren onder de 24 jaar voor een langere opleiding willen laten gaan. Alsof je boven de 24 jaar niet meer moet nadenken alvorens je de baan op gaat met een motor, of je het dan maar gewoon sneller mag behalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.