|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Bijna 4 op de 5 Oost-Europese trucks levensgevaarlijk"
Amper 1 op de 5000 vrachtwagens is vorig jaar door de Federale Overheidsdienst Economie technisch gekeurd. "Een drama", zegt automobilistenvereniging VAB. Uit hun eigen onderzoek blijkt dat er bij vier op de vijf Oost-Europese trucks op onze Belgische wegen geen ABS-remsysteem aanwezig is. De helft heeft geen juist bandenprofiel.
"Met een pakkans van amper 0,02 procent geven we elke chauffeur het idee dat we het hier in België niet zo nauw nemen met de regels", zegt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB, in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. "De resultaten zijn nochtans beangstigend." VAB controleerde in totaal 300 vrachtwagens en opleggers in en rond Antwerpen. "Vooral bij de Poolse en Litouwse trucks zitten we met een echt probleem. Bij vier op vijf gecontroleerde vrachtwagens was er geen ABS-remsysteem aanwezig. Levensgevaarlijk." VAB legt de cijfers vandaag op tafel tijdens het overleg met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Dat overleg staat in het teken van de zwaarste filedag ooit op de Belgische wegen. Op 12 maart stond er 1.671 kilometer, na zware sneeuwbuien. "Veel automobilisten hebben zich toen geërgergd aan de vrachtwagenchauffeurs. Die reden veel te snel en ronduit gevaarlijk", zegt Matienko. "De roep om de vrachtwagens aan de kant te houden was luid. Maar we moeten ons ook afvragen of die vrachtwagens wel goed onderhouden zijn. Dit moeten we echt aanpakken." VAB ziet het aantal controles op vrachtwagens ook alleen maar dalen. Zeker nu er in de laatste vijf jaar 40 procent minder controleurs op de dienst zijn. (Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...p-controle.aspx) Mening: Ik had niet gedacht dat het zo slecht gesteld was met de vrachtwagens op onze wegen, maar zoals in het artikel beschreven wordt, als ze maar 0,02% pakkans hebben, dan vind ik dat wij wel een verkeerd signaal uitsturen naar de bestuurders toe. Ik denk dus dat het wel dringend nodig is om deze controles op vrachtwagens te versterken die op onze Belgische wegen rijden. Ik heb in een ander artikel hierover gelezen dat de grootste oorzaak hiervan bij de loonkosten gelegen is: 'De hoofdoorzaak voor oneerlijke concurrentie tussen buitenlandse en Belgische vrachtwagenchauffeurs zijn de loonlasten in België, die tot de hoogste van Europa behoren.'. Ik denk dat we dus dringend moeten ingrijpen en de verkeersveiligheid moeten verhogen door meer controles uit te voeren en voornamelijk ook op vrachtwagens die van het buitenland op onze wegen rijden. |