|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe hype: geef een arme eens een koffie
Nieuwe hype: geef een arme eens een koffie
Facebookhype wordt vertaald naar realiteit BRUSSEL - Dat velen toch bereid zijn om mensen die het niet breed hebben, te helpen, blijkt weer eens uit de nieuwe facebookhype: uitgestelde koffie. Het principe is eenvoudig: je bestelt en betaalt in een café of restaurant drie koffies, één voor jezelf, en twee ‘uitgestelde'. Die uitgestelde koffies zijn dan voor mensen die arm of dakloos zijn. Zo doe je op een simpele manier iets voor je medemens. In Napels bestaat het principe al jaren. In dit lange paasweekend werd het fenomeen van de ‘uitgestelde koffie' plotseling via Facebook een ware hype in Vlaanderen en Nederland. Dat kwam zo: de makers van de website niburu.co vonden dat ze dit nieuws moesten brengen. ‘En daarom publiceerden we op 28 maart rond lunchtijd een stukje over het Italiaanse fenomeen', vertelt Alexandra Heydebree. Ze is een van de auteurs van niburu.co, een site gespecialiseerd in berichten over buitenaards leven. ‘Met een onwaarschijnlijk grote snelheid werd dit bericht in Nederland en Vlaanderen – waar we ook veel lezers hebben – verspreid. We dachten hier dat de server zou ontploffen. Het was helemaal niet als actie bedoeld, maar we waren zo aangedaan dat zoveel mensen blijkbaar toch om elkaar geven en elkaar willen helpen, dat we er toch mee aan de slag zijn gegaan. We hebben de term ‘uitgestelde koffie' bedacht en een website opgericht en geregistreerd.' Crisisopvang- en daklozencentra belden dat ze wilden meewerken. Best Western Hotels vroeg of ze dit principe ook niet kunnen toepassen op het gratis geven van een overnachting. Zo'n twintig cafés in Nederland meldden dat ze willen meedoen, net als de Vlaamse Kathy Van der Schaft. Ze heeft een hotelschip in het Vlaamse Ophoven, waar tijdens het weekend mensen ook kunnen barbecuen of iets drinken. ‘Ik vond het zo'n prachtig initiatief. Wij doen ook mee aan vakantieparticiperen, zodat mensen die het niet breed hebben hier toch op vakantie kunnen komen. Hier leven geen daklozen, maar achter de muren bestaat ook zeker armoede.' Maar na de hype volgt de praktische uitwerking: hoe garandeer je dat de koffies bij mensen terecht komen die het ook echt moeilijk hebben? En hoe weet je dat, als tien klanten twee uitgestelde koffies betalen, die koffies ook echt worden uitgedeeld en het geld niet in de zakken van de cafébaas belandt? ‘Op Facebook worden dingen heel snel gedeeld, maar de vertaling naar de werkelijkheid is vaak een stuk moeilijker. We willen dat dit initiatief slaagt en daarom gaan we woensdag met vijf andere mensen die actief zijn in de marketingsector samenzitten hoe we dat moeten aanpakken', zegt Wim Labie, zelf werkzaam in de sector van de digitale marketing. Hij zit achter de Vlaamse Facebookversie van uitgestelde koffie. ‘We willen eerst een charter schrijven dat deelnemende cafés moeten ondertekenen. Dat ze alleen warme dranken en geen alcoholische dranken geven. Dat ze in de zaak duidelijk uithangen hoeveel uitgestelde dranken er al gekocht zijn en hoeveel er uitgedeeld zijn. Via een sticker van het logo kunnen cafés duidelijk maken dat ze meedoen met “uitgestelde koffie”.' Op de vraag hoe gegarandeerd wordt dat de koffie het doelpubliek bereikt zegt hij: ‘We rekenen op de sociale controle'. Datum: 2 april 2013 Bron: De standaard: http://www.standaard.be/artikel/det...gestelde+koffie Mening Bij het lezen van dit artikel kreeg ik een warm gevoel. Het principe van een uitgestelde koffie is een zeer mooi gebaar. Ik ben ervan overtuigd dat dit blijk geeft van veel solidariteit, maar ik betwijfel of dit een realistisch en haalbaar initiatief is. Ik denk dat er rond deze actie een te idealistisch beeld wordt geschept en daarom is het belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan de praktische uitvoering. In onze samenleving zijn de mensen niet altijd even eerlijk. Ik vraag me dan ook af of de uitgestelde koffie wel degelijk bij de juiste persoon terechtkomt. Hopelijk vinden ze een goede manier om dit in de werkelijkheid te doen slagen. Dit initiatief doet me denken aan de acties van Delhaize. Zij doen jaarlijks een inzamelactie in samenwerking met de Voedselbanken. Je kan tijdens deze actie een bepaald bedrag wegschenken. Van het ingezamelde geld worden er maatlijden verdeeld in de vorm van voedselpakketten of maatlijden in sociale restaurants. Ik denk dat je bij deze werking meer zekerheid hebt dat de personen die het nodig hebben ook effectief deze maaltijd krijgen. |
#2
|
||||
|
||||
Ik vind dit ook een heel goede actie, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit gaat werken. Ik zeg niet dat iedereen die een koffie krijgt, er echt één nodig heeft, maar de meerderheid van de mensen die er één gaan halen zullen dit wel verdienen.
Ik denk dat dit wel zal werken omdat je nogal een persoon moet zijn met weinig zelfrespect om een koffie te gaan 'stelen' van een arme. Ook is dit al jaren een traditie in Napels en daar letten de verkopers erop dat niet iedereen zomaar een uitgestelde koffie komt halen. Daar zien de verkopers en als zij denken dat je echt een arm persoon bent zullen ze jou er één geven, maar als ze denken dat je dit niet bent dan zullen ze zeggen dat ze geen uitgestelde koffies meer hebben. Maar ik geloof erin dat dit moet werken. Als men dit laat mislukken dan is er echt iets mis met de maatschappij vind ik. |