actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2013, 10:13
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
9 procent minder leraren in spe

9 procent minder leraren in spe

In twee jaar tijd is het aantal studenten dat begint aan een professionele bachelor in het onderwijs 9 procent gedaald. In totaal zijn dat 596 studenten. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams ministerie van Onderwijs.

'Veel heeft met het imago van het beroep te maken. Het respect dat de leraar vroeger sowieso had, is er niet meer', zegt Raymonda Verdyck, topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO!).
Volgens Jan Swerts, docent aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Limburg kiezen steeds minder studenten die uit het ASO komen voor een lerarenopleiding. 'Alleen de universiteit is goed genoeg.'

Swerts zegt dat de sérieux verdwenen is die rond de opleiding hing. 'Niet alleen de kwaliteit van de instroom daalt, de kwaliteit van de uitstroom is navenant. Nieuwbakken leerkrachten hebben niet altijd het niveau om hun leerlingen aan te kunnen. Meer en meer horen we dat leerlingen hun leerkrachten overklassen.'

Het lerarentekort wordt steeds nijpender als de cijfers zo blijven dalen. 'Als je bedenkt dat één op de drie startende leerkrachten al na vijf jaar de klas verlaat, moeten we vooral aan de uitstroom werken', zegt Mieke Van Hecke, de grote baas van het katholiek onderwijs. 'Met een betere begeleiding van de jonge leerkrachten.' Anderen pleiten er dan weer voor om aan het imago te werken.

Bron: De Standaard, 8 februari 2013

Commentaar: Eerst en vooral wil ik vermelden dat het helemaal niet zo erg is dat de instroom van studenten uit ASO daalt. Studenten uit TSO en BSO zijn meer dan welkom. Vroeger kwamen alle leerkrachten uit ASO. Nu gaat er een generatie voor de klas staan, die zelf uit TSO en BSO komt, zij weten hoe het eraan toegaat in een klas uit TSO of BSO en kunnen zich hierdoor beter inleven in hun leefwereld.

Hierbij wil ik toevoegen dat er geen enkele generatie zo goed opgeleid is als wij. Vroeger was de lerarenopleiding twee jaar. Nu drie jaar, er is meer tijd voor stage en uitdieping.

Leerlingen zijn mondiger geworden tegenover vroeger, dat is waar. Maar je kan niemand leren hoe je een klas onder controle houdt. Tijdens de stage leer je met een klas omgaan, bij de ene lukt dit al wat beter dan bij de andere. Ik denk dat het te maken heeft met ervaring. Hoe meer je voor de klas staat, hoe meer je de leerlingen kan inschatten en doorgronden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2013, 01:21
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Tekort aan leraren wordt dramatisch

Negen procent minder studenten in twee jaar tijd


Steeds minder studenten kiezen voor een lerarenopleiding. Tegenover twee jaar geleden ging hun aantal naar beneden van 6.391 naar 5.795, een daling met 9 procent. ‘Het imago van het beroep deugt niet meer', stellen experts. ‘Meer en meer krijgen we te horen dat de leerlingen de leerkrachten overklassen', zegt Jan Swerts, docent aan de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim).



Generatiestudenten, dat zijn studenten die zich voor de eerste keer inschrijven voor een bacheloropleiding, zien het helemaal niet meer zitten om leerkracht te worden. Voor het tweede jaar op rij daalt het aantal studenten dat voor een bachelor in het onderwijs kiest. In vergelijking met het academiejaar 2010-2011 donderde hun aantal met liefst 9 procent – in totaal 596 studenten – naar beneden. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams ministerie van Onderwijs.

‘Veel heeft met het imago van het beroep te maken. Het respect dat de leraar vroeger sowieso had, is er niet meer', zegt Raymonda Verdyck, topvrouw van het gemeenschapsonderwijs (GO!). ‘Ouders reageren niet eens meer opgelucht als hun kinderen trots komen vertellen dat ze voor een klas willen staan', zegt ook Jan Swerts, docent aan de lerarenopleiding van de Katholieke Hogeschool Limburg (KHLim). ‘Alleen de universiteit is goed genoeg. Ongeveer 40 procent van onze studenten komt uit het ASO, de helft komt uit het TSO, de rest uit het BSO. Sommige ASO'ers haken dan nog eens vroegtijdig af, en schuiven door naar het academisch niveau.'

Diegenen die daar mislukken, keren terug naar de lerarenopleiding, zegt Mieke Van Hecke, grote baas van het katholiek onderwijs. ‘Want de meesten redeneren: we studeren geschiedenis aan de universiteit, om later leerkracht geschiedenis te kunnen worden. Lukt het daar niet, gaan we voor die bachelor in het onderwijs.'


‘Meer privéscholen'

De sérieux die vroeger hand in hand ging met de opleiding, is weg, stelt Swerts. ‘Niet alleen de kwaliteit van de instroom daalt, de kwaliteit van de uitstroom is navenant. Nieuwbakken leerkrachten hebben niet altijd het niveau om hun leerlingen aan te kunnen', zegt Swerts. ‘Meer en meer horen we dat leerlingen hun leerkrachten overklassen.' En dan is er pas echt een probleem. ‘Op de duur krijg je Engelse en Amerikaanse toestanden waarin privéscholen, met een beter lerarenkorps, als paddenstoelen uit de grond zullen schieten.' Ook de werkonzekerheid, met weinig kans op een vast contract, doet de statistieken kelderen. Maar in veel mindere mate, klinkt het nog.


Groot lerarentekort

Als de cijfers zo blijven dalen, zal het lerarentekort alleen maar nijpender worden. ‘In het begin van het schooljaar raken alle vacatures nog netjes ingevuld. Maar rond de kerst zitten we al in de problemen', zegt Van Hecke. ‘Het wordt dramatisch', voorspelt Patriek Del*baere, algemeen directeur van het stedelijke en gemeentelijk onderwijs (OVSG). ‘Aan de ene kant komen er meer leerlingen bij, aan de andere kant gaan er binnenkort massaal veel leerkrachten met pensioen. Tekorten zijn er nu al in de steden. Maar het probleem zal zich alleen maar verspreiden. De klassen zullen alleen maar groter worden, het lerarenbestand kleiner.'


Geen mirakeloplossingen

‘Mirakeloplossingen zijn er niet', zegt Van Hecke. ‘Als je bedenkt dat één op de drie startende leerkrachten al na vijf jaar de klas verlaat, moeten we vooral aan de uitstroom werken. Met een betere begeleiding van de jonge leerkrachten.' Swerts en Verdyck vinden dat er aan het imago moet worden gesleuteld om zo meer leerlingen naar het beroep te lokken. ‘In Finland heeft de job aanzien omdat slechts 1 op de 10, pas na een toelatingsexamen, aan de lerarenopleiding kan beginnen. Word je daar leerkracht, dan ben je iemand in de samenleving', besluit Swerts.


Blog HLN, 08-02-2013 (Christine De Herdt)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.