actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st February 2013, 12:07
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Exclamation Vanackere: 'Begrijp niet dat mensen onthutst reageren'

'Over een verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd heb ik niet gesproken,' nuanceerde CD&V-vicepremier Steven Vanackere donderdagavond zijn in Le Soir verschenen uitspraken. 'Ik heb gesproken over de lengte van de loopbaan,' zei hij in Reyers Laat. Volgens Le Soir riep Vanackere op tot een nieuwe verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd, liefst nog deze legislatuur.

De huidige regering-Di Rupo maakte de loopbanen al wat langer, maar volgens de christendemocraat dringen extra hervormingen zich op. 'Ik begrijp niet waarom mensen onhutst reageren op mijn uitspraken, want dat staat in alle rapporten en mensen beseffen dat goed,' aldus Vanackere op Canvas.

‘We moeten de loopbanen nog verlengen', zegt minister Vanackere. ‘Paul McCartney zong ‘Will you still need me when I'm 64'. Ik zou willen dat hij zingt ‘Zal je me nog nodig hebben wanneer ik 80 ben'. De Belg leeft 15 jaar langer en zijn carrière is nauwelijks gewijzigd.'

Daarbij wijst Vanackere erop dat Belgen gemiddeld vier jaar minder lang werken dan het Europese gemiddelde.

Blijven hervormen

‘Voor mij moet er nog deze legislatuur vooruitgang geboekt worden, of moeten de loopbanen in elk geval elke dertig maanden met twee jaar verlengd worden', klinkt het. ‘Ik ben akkoord met zij die budgettaire inspanningen vragen, maar daarvoor zijn eerst vertrouwen en hervormingen nodig.'

Zijn kabinet verduidelijkte dat Vanackere wil dat ons land zich blijft hervormen in functie van groei en competitiviteit. Ook inzake de pensioenleeftijd en de actieve loopbaan wil hij dus op dezelfde weg doorgaan.

'Zulke maatregelen, die in een korte legislatuur als deze (dertig maanden) zijn gerealiseerd, blijven ook in volgende, gelijkaardige perioden nodig', klinkt het nog.

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Een pijnlijke bijklank van het pensioen in ons land is dat er meer en meer mensen langer op pensioen zijn, dan dat ze gewerkt hebben. Slechts 37,5% van de leeftijdscategorie 55-64 jarigen is aan het werk. Terwijl dat in ons buurland Nederland al meer dan de helft wordt en in Zweden bijvoorbeeld bijna 70%! Hoewel de pensioenleeftijd in ons land 65 jaar bedraagt, gaan er heel wat mensen al vanaf hun 60ste op pensioen. De regering Di Rupo besliste gelukkig om de vervroegde pensioenleeftijd op te trekken naar 62 jaar, maar volgens mij is dat slechts een druppel op een hete plaat. Er zijn meer en grotere wijzigingen nodig om de pensioenen betaalbaar te houden. Wanneer je dit ter sprake brengt bij bijvoorbeeld familieleden, … kan ik u garanderen: de lol van een leuk familiefeestje is er al snel af. Zeker als je cijfers neemt waarin slechts 1/4 bereid is om langer te werken en vinden dat, ondanks je fysieke gezondheid, je vanaf je 65e de arbeidsmarkt mag verlaten. Maar hoe gaan we de kosten van de vergrijzing opvangen? Hoe gaan we de pensioenen “aanvaardable” houden voor iedereen? Ik denk dat mensen langer aan het werk houden ook voor hen zelf voordelen heeft. Ze kunnen een loon blijven ontvangen dat mee terug in de markt gestopt wordt en zo blijft ook het spel van vraag en aanbod op gang.

Voor mij zou het zelfs zo mogen zijn dat we langer moeten werken tot 67 jaar en geen vervroegd- en brugpensioen mogelijk is. Jongeren zijn de dupe van het scheefgetrokken mechanisme: er werken te weinig mensen en de gezondheidszorg groeit dubbel zo snel! Ook oud JONG CD&V-voorzitter Pieter Marechal erkende dat en zei dat de jonge schouders de besparingen niet langer kunnen dragen.

Oudere werknemers zullen, mede door de overheid, aangepord moeten worden om mee op de arbeidsmarkt te participeren. De arbeidsmarkt zelf zal zich moeten aanpassen om deze oudere mensen mee een plaats te geven! Ik denk dan luidop aan een loon dat niet meer stijgt, of misschien (naarmate het pensioen dichterbij komt) een beetje daalt? Ook de prestatiedruk zal voor deze mensen moeten dalen, er zijn fysieke en mentale beperkingen aan een mens, uiteraard.

Alle alarmbellen knipperen: mensen verlaten de arbeidsmarkt binnenkort collectief en jonge mensen zullen voor het pensioen van de oudere mensen moeten werken, maar krijgen zij nog wel een pensioen? Wat maakt me dan kwaad: dat op een poll (en ik weet dat het niet representatief is, maar toch) van HLN.be staat dat 43% vindt dat men niet langer moet werken. Triest vind ik dat.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.