actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd January 2013, 09:28
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Turnhoutse minderjarigen geven zich aan na zware mishandeling

Twee jongeren van 15 en 17 jaar hebben zich dinsdagmorgen bij de politie in Eindhoven gemeld en bekend dat ze betrokken waren bij de zware mishandeling van een 22-jarige Eindhovenaar begin dit jaar. De twee herkenden zichzelf op de beelden die maandagavond op tv werden getoond.
Op vrijdag 4 januari werd op de Vestdijk in Eindhoven een 22-jarige man zwaar aangepakt door een groepje van acht jongeren. Ze sloegen en stampten hun slachtoffer tot wanneer die niet meer bewoog.

Hij liep uiteindelijk een zware hersenschudding op en hield er verwondingen aan over aan mond en kaak. Alhoewel de politie over beelden van het incident beschikte, gemaakt door beveiligingscamera's, schoot het onderzoek naar de daders niet op.

Sociale media

Maandagavond besteedde het opsporingsprogramma Bureau Brabant, op de lokale Nederlandse zender Omroep Brabant, aandacht aan dit geval van extreem zinloos geweld. Op de sociale media werd massaal gereageerd en het filmpje van de bewakingsbeelden werd meer dan 50.000 keer bekeken op YouTube.

Dinsdagochtend meldde de politiewoordvoerder van Eindhoven dat ze maar twee tips hadden gekregen. "Het lijkt er niet meteen op dat daar de gouden tip bij is", aldus Jordi Cebrian. Bij Omroep Brabant kwamen meerdere tips binnen. Op basis van de manier waarop de daders te werk gingen, werd gezegd dat de aanvallers moesten gezocht worden in het milieu van gevechtsporters.

In de loop van dinsdag meldden zich twee jongeren, allebei minderjarig, bij de politie. Ze hadden de beelden gezien en zichzelf herkend. Ze zijn allebei opgesloten. Volgens de politie gaat het om twee jongeren uit Turnhout. Hun identiteit of woonplaats wordt niet bekendgemaakt aangezien het om minderjarigen gaat. Ze kenden het slachtoffer niet.

Bron: Gazet van Antwerpen 23/01/2013
http://www.gva.be/nieuws/buitenland...ling-video.aspx

Mening: Dit is ronduit een schandalige actie. Ik ken alle 8 de jongeren omdat ik zelf veel in Turnhout weg ga. Wat de krant hier zegt klopt niet helemaal. Ik heb het verhaal al langer gehoord van 1 van de jongens die hier bij was en hij was helemaal onder de indruk van wat er gebeurd was. Hij was weggelopen van het gevecht omdat hij er niets mee te maken wou hebben. De krant schuift hier alle 8 de jongeren over één kant en dat kan volgens mij niet. Ze stellen ze medeplichtig alleen klopt dit ook niet want de jongeren die aan het vechten waren kenden de jongeren die erbij liepen helemaal niet zo goed dus ik zou het nogal raar zijn moesten ze proberen er tussen te komen, men weet ook niet hoe ze dan reageren om hun.

Deze jongeren mogen van mij ook gepakt worden en ik heb al vernomen dat er een paar (meer dan 2) naar het politiebureau zijn gegaan om alles te gaan uitleggen alleen de jonge met de beige broek en de jonge met de grijze trui zijn nog niet gegaan. Zij hebben juist het meeste gedaan en dat is dus ook wat ik niet snap.

Je kan al eens ruzie krijgen op een fuif of op straat en inderdaad er kan al eens gevochten worden. Maar dit vind ik ronduit laf. Ze hadden gewoon de juiste is tegen moeten hebben en dat er een paar vrienden bijgesprongen waren. Dan waren zij het misschien geweest die daar lagen.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th January 2013, 00:19
NvM NvM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jan 2013
Locatie: eersel
Posts: 6
''Ze stellen ze medeplichtig alleen klopt dit ook niet want de jongeren die aan het vechten waren kenden de jongeren die erbij liepen helemaal niet zo goed dus ik zou het nogal raar zijn moesten ze proberen er tussen te komen, men weet ook niet hoe ze dan reageren om hun.''

Men staat enkele uren voor het voorval met elkander op de foto. Zij zijn samen in een auto gestapt om in Eindhoven te gaan 'stappen'. Het is uiteraard een slap excuus om dan aan te komen zetten met het argument dat men elkander niet zo goed kent.
Maar een slap argument is ook een argument. Een aantal jongeren zouden dus niet in hebben gegrepen uit angst voor klappen uit het eigen 'kamp'. Maar waarom belt men bij thuiskomst dan niet meteen de politie? Waarom wacht men eerst weken totdat zij bijna geen andere weg meer in kunnen slaan dan de weg naar het politiebureau? (DANKZIJ: de pers & social media) Deze vragen zijn niet te beantwoorden, en daarom zijn alle acht relschoppers medeplichtig aan buitensporig geweldpleging.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th January 2013, 00:24
NvM NvM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jan 2013
Locatie: eersel
Posts: 6
''Ik heb het verhaal al langer gehoord van 1 van de jongens die hier bij was en hij was helemaal onder de indruk van wat er gebeurd was.''

Hieruit maak ik op dat jij al een hele tijd wist wie de daders waren, maar met deze informatie niets gedaan hebt? Ik ben erg benieuwd waarom je deze informatie achter hebt gehouden. Wellicht dat je dit wilt delen?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th January 2013, 00:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down

Citaat:
Orgineel gepost door NvM
Ik ben erg benieuwd waarom je deze informatie achter hebt gehouden. Wellicht dat je dit wilt delen?
Om redelijk evidente redenen me dunkt... je wil niet direct als verklikker doorgaan, wel? Ik zou bovendien, als het in 'mijn kliekje' zou gebeurd zijn, ECHT van harte wensen dat één van de direct betrokkenen ZELF het initiatief zou nemen om er voor uit te komen. Nu heeft dat jammer genoeg iets heel dubbelzinnigs gekregen, omdat de zaak al weid verbreid was op de sociale media, waardoor pas veertien dagen nadien 'uit de kast' wordt gekomen, meer uit angst voor herkenning dan omwille van schuldgevoel... spijtig genoeg!! Ik kan mij overigens niet van de indruk ontdoen dat het begrip 'eergevoel' in heel deze zaak ver weggedeemsterd is. Ik geef toe dat het begrip omwille van bepaalde onfrisse praktijken de laatste tijd zowat ondergesneeuwd is, maar hoeveel 'eer' kan je ontlenen aan het gegeven om met acht man als 'back-up' te beginnen schoppen tegen iemand die al tegen de grond ligt??! Het enige woord dat mij rest als 'kwalificatie' van heel dit gebeuren is bijgevolg: 'schandelijk'! Overigens komt ook het begrip 'holbewonermentaliteit' bij dezen in zicht, iets waar elke samenleving die zich het label 'geciviliseerd' wil toemeten, zich stevig tegen mag en moet afzetten, al lijkt de actualiteit binnen justitie - tenminste voor wat betreft België - zich daar momenteel niet altijd even goed van bewust, zie http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=42400 (overigens een leerling die ik in een ver verleden ook gekend heb )
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th January 2013, 01:07
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door NvM
''Ik heb het verhaal al langer gehoord van 1 van de jongens die hier bij was en hij was helemaal onder de indruk van wat er gebeurd was.''

Hieruit maak ik op dat jij al een hele tijd wist wie de daders waren, maar met deze informatie niets gedaan hebt? Ik ben erg benieuwd waarom je deze informatie achter hebt gehouden. Wellicht dat je dit wilt delen?


Stel je eens voor dat het in jouw 'omgeving' gebeurd zou zijn? Zou jij dan ook zeggen: 'ja hij heeft het gedaan, hij ook, ...' Wel, dat denk ik niet. Om eerlijk te zijn, ik zou in mijn broek 'urineren' van schrik, want dan komen ze sowieso nog achter jou aan. Ofwel word je bijeen geslagen, ofwel vertrouwt niemand je nog omdat je 'de verklikker' bent.

Je kan wel 5 minuutjes van glorie hebben, maar daarna heb je schrik, schrik voor 'de gevolgen'. 'Gaan ze mij komen pakken? Niemand vertrouwt me nog...'
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th January 2013, 01:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
Je kan wel 5 minuutjes van glorie hebben, maar daarna heb je schrik, schrik voor 'de gevolgen'. 'Gaan ze mij komen pakken? Niemand vertrouwt me nog...'
Maar is 'angst' sowieso niet de allerslechtste leermeester? Zeker op zo'n bepalende momenten die je voor de rest van je leven niet meer vergeet (en waar je dus ook mee 'blijft zitten' voor je eigen identiteit (wie ben ik eigenlijk als het er op aankomt!)...?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th January 2013, 01:55
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Maar is 'angst' sowieso niet de allerslechtste leermeester? Zeker op zo'n bepalende momenten die je voor de rest van je leven niet meer vergeet (en waar je dus ook mee 'blijft zitten' voor je eigen identiteit (wie ben ik eigenlijk als het er op aankomt!)...?


Volgens mij hangt het van de situatie af of 'angst' al dan niet een slechte leermeester is. 'Angst' staat ook in verband met ons dagelijks functioneren, de 'conditionering' waardoor wij gedreven worden. Is angst daardoor een slechte leermeester? 'Ik rijd niet te hard met de auto uit angst dat ik een ongeval ga veroorzaken.' Is angst hier dan een slechte leermeester? Volgens mij kan 'angst' zeer nuttig zijn voor het beslissen van bepaalde zaken, denk maar aan faalangst. Zoals we bij PDV gezien hebben is er zowel positieve als negatieve faalangst. Hier gaat het eigenlijk ook om 'angst' voor het niet slagen voor een bepaalde test en de gevolgen die hieraan verbonden zijn. Is angst in dit geval dan een slechte leermeester? Het kan ons ertoe aanzetten om beter over bepaalde handelingen na te denken vooraleer ze effectief uit te voeren. 'Ik ga harder voor een test leren zodat ik een grote slaag-kans heb.' 'Ik steel geen fietsen aan het station, uit angst dat mijn vader mij een paar tikken rond mijn oren gaat geven en dat ik in aanraking kom met het gerecht!' Dus is angst een slechte leermeester? In mijn ogen zeker niet.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th January 2013, 02:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
'Ik steel geen fietsen aan het station, uit angst dat mijn vader mij een paar tikken rond mijn oren gaat geven en dat ik in aanraking kom met het gerecht!' Dus is angst een slechte leermeester? In mijn ogen zeker niet.
'Ik steel geen fietsen', want ik respecteer de eigendomsrechten van andere medeburgers'. Ik rijd niet te snel, want ik ben bekommerd om de veiligheid van zowel mezelf als van de andere weggebruikers... See the difference?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th January 2013, 02:11
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
'Ik steel geen fietsen', want ik respecteer de eigendomsrechten van andere medeburgers'. Ik rijd niet te snel, want ik ben bekommerd om de veiligheid van zowel mezelf als van de andere weggebruikers... See the difference?


I see the difference. Maar de mensen die 'zo' denken, kunnen we volgens mij op één hand tellen. Mensen zijn namelijk zeer egocentrisch en zullen altijd handelen in hun eigen voordeel. Ik ben in mijn leven nog niet veel filantropen tegengekomen. Er zijn veel mensen die doen 'alsof', maar als puntje bij paaltje komt 'kuisen zij toch ook mooi hun schup af.' Veel mensen denken: 'Als het mij maar goed uitkomt, dan is het goed.' Dit betreur ik ten zeerste, maar dat is nu eenmaal een mentaliteit die er volgens mij niet meer uit te krijgen valt.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th January 2013, 02:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
I see the difference. Maar de mensen die 'zo' denken, kunnen we volgens mij op één hand tellen. Mensen zijn namelijk zeer egocentrisch en zullen altijd handelen in hun eigen voordeel. Ik ben in mijn leven nog niet veel filantropen tegengekomen.
Moet ik mijzelf dan toch wel als filantroop gaan boekstaven... En, 'op één hand tellen'? Nou...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 24th January 2013, 02:22
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Citaat:
Orgineel gepost door H*dwig.Smoorenburg
Volgens mij spreek je nu jezelf tegen. Je hebt een punt, angst kan een goede leermeester zijn, maar dus ook een slechte. Zoals je zegt, met faalangst kan het ook twee kanten uitgaan.
Ik denk dat in dit specifieke geval angst wel zeker een slecht leermeester kan zijn. Stel je voor: Er wordt voor je neus iemand in elkaar geslagen. Je staat gebeiteld aan de grond van angst. Je stopt de daders niet, je belt geen hulpdiensten en gaat naar huis. De volgende dag hoor je op het nieuws dat het slachtoffer wegens te late behandeling zijn verwondingen niet heeft overleefd. Neem je dat dan niet voor de rest van je leven met je mee, dat je iemand zijn leven had kunnen redden, maar dat je te bang was? Ik zou daar toch zeker een paar maanden van wakker liggen. Zo niet, langer.


Dat is een goed voorbeeld dat u aanhaalt. Daar ga ik eens een nachtje over slapen om een goed antwoord op proberen te formuleren. Een goede nacht toegewenst!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 24th January 2013, 12:19
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik heb het nieuws hierover gelezen en heb vervolgens verschillende filmpjes gezien gehad. Eerst en vooral wil ik zeggen dat het schandalig is wat deze acht jongeren doen. De man van 22 jaar heeft hen iets gezegd toen zij iets verkeerd hadden gedaan met een fiets van iemand anders. Eén van de jongeren gaat dan reageren met een duw en vervolgens gaan er een paar jongeren de man slaan. Het is ronduit schandalig hoe ze reageren uiteraard. Maar ik vind wel dat ze niet allemaal dezelfde straf moeten krijgen. De jonge genaamd Brent Leysen is dan ook degene die bijna alle klappen uitdeelt. Er zijn denk ik een aantal jongeren die vrij weinig tot niets hebben gedaan. Het is uiteraard fantastisch dat dit allemaal op camerabeelden staat, maar ik vraag mezelf af of ze allemaal een straf zullen krijgen. Het zijn jongeren die in een rijk gezin wonen en hebben dit blijkbaar al vaker gedaan.
Met behulp van het geld van hun vader kwamen ze steeds zonder straf terug op de weg. Ik hoop dat dit nu niet meer kan gebeuren omdat het allemaal op de beelden staat. Maar ik betwijfel het toch of ze deze jongeren streng genoeg zullen aanpakken.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 24th January 2013, 12:28
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Om te reageren op Cedric en op Barst:

Wat Barst zegt is uiteraard waar. Je rijdt meestal niet te hard omwille van je eigen veiligheid en die van andere, niet omwille van angst.
Je steelt geen andere spullen omwille van respect voor hun spullen, niet omwille van angst.
Maar wat Cedric vertelt over de angst kan ik ook begrijpen.
Stel je voor dat er wordt ingebroken in je huis. Je ziet het gezicht van de inbreker en kan het gaan vertellen aan de politie. Maar als de inbreker jou heeft gezien en je vertelt: "Als jij mij gaat verlinken, dan verkracht ik je dochter en steek ik je huis in brand. Als je niets doet, zie je me nooit meer terug." Hij weet je uiteraard wonen want je hebt hem betrapt bij het inbreken in je huis. Maar ga jij dan direct na de politie en hem omschrijven? Terwijl je weet dat je dan "byebye" kan zeggen tegen je dochter? Ik denk toch dat er dan oneindig veel angst is en dat je die keuze niet op voorhand zal kunnen maken. Dat kan je volgens mij pas echt weten als het zover is.

In dit geval over de jongeren is het iets minder extreem, maar natuurlijk is die factor angst wel aanwezig.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 24th January 2013, 12:55
NvM NvM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jan 2013
Locatie: eersel
Posts: 6
Verklikker, filantroop óf mens?

Angst speelt uiteraard op zulke momenten een belangrijke rol, maar als het goed is uit iemand uit je 'vriendengroep' geen bedreiging voor je. Zelfs al ken je zoiemand niet zo goed, dan hoor je niet iemand met dergelijke verwondingen zomaar in de steek te laten. Dat maakt je medeplichtig. Deze jongen heeft nu 'geluk' gehad, gezien zijn verwondingen niet levensbedreigend waren, maar het had ook slechter kunnen aflopen. Als je dan wegloopt, ben je medeplichtig aan doodslag. Ik neem aan dat je zowel uit zelfbescherming als uit barmhartigheid voor je medemens, de alarmdiensten belt. Natuurlijk leven we in een egoïstische maatschappij, maar dat maakt ons niet allemaal 'vandalisten, geweldsplegers en moordenaars'. Bij kleinere besluiten zullen we het hazenpad kiezen, maar niet wanneer iemands leven op het spel staat. Je bent dan strafbaar bezig als je informatie achterhoudt.

Het is een wel heel negatief beeld van de wereld om te zeggen dat je een filantroop moet zijn, wil je iemands leven redden. Ik ben absoluut geen moraalridder of filantroop, maar ik heb enkele jaren geleden óók de alarmdiensten gebeld toen op enkele meters afstand een jongen (net buiten de kermis, en dus net buiten het zicht van velen) zwaar mishandeld werd. Men sloeg hem herhaaldelijk met zijn hoofd tegen een glazen wand, en sprong vervolgens meerdere malen op zijn borstkas. Op dat moment ben ik op een veilige afstand gaan staan (angst of verstand?) en heb ik tweemaal de politie gebeld. Binnen enkele minuten werd de kruising omringd door politiewagens en werden 5 van de 6 geweldplegers in de kraag gevat. Toen dit achter de rug was ben ik niet meer naar het slachtoffer gegaan (die in een ambulance werd geladen), ik ben ook niet naar de politie gegaan, en heb ook de pers niet opgezocht. Dus het is onzin om te spreken van 'minutes of fame'. Je bent geen held als je je bekommert om iemand leven, dan ben je een mens.

Uiteraard zal een goede advocaat (als de ouders inderdaad genoeg centen hebben) pleiten dat de schuld bij de kroegbaas ligt, gezien de jongeren van 15/17 (minderjarig) een behoorlijk alcoholpercentage in het bloed hadden. Daarom is de vloedgolf aan aandacht die veroorzaakt is door de verscheidene social media zo goed. Het laat zien dat 'Nederland' het niet langer pikt dat er zulke dingen gebeuren, en dat de daders er zomaar mee weglopen. Deze jongens zullen met grote moeite nog hun gezichten kunnen vertonen in Nederland, en zullen wellicht de komende jaren in angst moeten leven voor wraak. Wellicht een gepaste straf? Het slachtoffer zal de rest van zijn leven zich met angst op openbare plekken begeven. Zijn onschuldigheid en gevoel van veiligheid is afgenomen door een stel snotneuzen; en dat valt niet goed te praten.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 24th January 2013, 13:41
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Da manneke dat daar kwam getuigen in da interview ken ik ook. Die ging nog altijd met Tom enzo om met het uitgaan dus die komt daar gewoon even zijn eigen huid redden. meer is dat!
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 24th January 2013, 13:45
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Citaat:
Orgineel gepost door NvM
Angst speelt uiteraard op zulke momenten een belangrijke rol, maar als het goed is uit iemand uit je 'vriendengroep' geen bedreiging voor je. Zelfs al ken je zoiemand niet zo goed, dan hoor je niet iemand met dergelijke verwondingen zomaar in de steek te laten. Dat maakt je medeplichtig. Deze jongen heeft nu 'geluk' gehad, gezien zijn verwondingen niet levensbedreigend waren, maar het had ook slechter kunnen aflopen. Als je dan wegloopt, ben je medeplichtig aan doodslag. Ik neem aan dat je zowel uit zelfbescherming als uit barmhartigheid voor je medemens, de alarmdiensten belt. Natuurlijk leven we in een egoïstische maatschappij, maar dat maakt ons niet allemaal 'vandalisten, geweldsplegers en moordenaars'. Bij kleinere besluiten zullen we het hazenpad kiezen, maar niet wanneer iemands leven op het spel staat. Je bent dan strafbaar bezig als je informatie achterhoudt.

Het is een wel heel negatief beeld van de wereld om te zeggen dat je een filantroop moet zijn, wil je iemands leven redden. Ik ben absoluut geen moraalridder of filantroop, maar ik heb enkele jaren geleden óók de alarmdiensten gebeld toen op enkele meters afstand een jongen (net buiten de kermis, en dus net buiten het zicht van velen) zwaar mishandeld werd. Men sloeg hem herhaaldelijk met zijn hoofd tegen een glazen wand, en sprong vervolgens meerdere malen op zijn borstkas. Op dat moment ben ik op een veilige afstand gaan staan (angst of verstand?) en heb ik tweemaal de politie gebeld. Binnen enkele minuten werd de kruising omringd door politiewagens en werden 5 van de 6 geweldplegers in de kraag gevat. Toen dit achter de rug was ben ik niet meer naar het slachtoffer gegaan (die in een ambulance werd geladen), ik ben ook niet naar de politie gegaan, en heb ook de pers niet opgezocht. Dus het is onzin om te spreken van 'minutes of fame'. Je bent geen held als je je bekommert om iemand leven, dan ben je een mens.

Uiteraard zal een goede advocaat (als de ouders inderdaad genoeg centen hebben) pleiten dat de schuld bij de kroegbaas ligt, gezien de jongeren van 15/17 (minderjarig) een behoorlijk alcoholpercentage in het bloed hadden. Daarom is de vloedgolf aan aandacht die veroorzaakt is door de verscheidene social media zo goed. Het laat zien dat 'Nederland' het niet langer pikt dat er zulke dingen gebeuren, en dat de daders er zomaar mee weglopen. Deze jongens zullen met grote moeite nog hun gezichten kunnen vertonen in Nederland, en zullen wellicht de komende jaren in angst moeten leven voor wraak. Wellicht een gepaste straf? Het slachtoffer zal de rest van zijn leven zich met angst op openbare plekken begeven. Zijn onschuldigheid en gevoel van veiligheid is afgenomen door een stel snotneuzen; en dat valt niet goed te praten.




Je kan zeggen wat je wil. Maar als er kennissen van jou een wildvreemde zo afslagen dan ga jij niet even thuis de hulpdiensten bellen om hen te verklikken ze. Ik weet niet of je het een beetje kent. Maar in de groep waar ik vroeger mee uit ging (waar 2 van deze jongere bijzaten), dan moet je niet meer in hun buurt komen hoor. Je doet misschien goed voor de mensheid. En wa bereik je daar nu mee? Die jonge wordt wel opgehaald door een ambulance hoor, je probeert er gewoon zoveel mogelijk over te zwijgen.

Ikzelf zat vorige week aan tafel van 1 van de jongere dat niets gedaan heeft. Jordy M. en hij vertelde mij dat hij gewoon verstijfd was van datgene dat er gebeurde en dat hij meteen naar de parking is gelopen omdat hij hier niets maar ook niets mee te maken wou hebben. Hij is nu gewoon het slachtoffer van de media geworden omdat iedereen zegt dat ze moeten afgemaakt worden.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 24th January 2013, 14:02
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Citaat:
Orgineel gepost door H*dwig.Smoorenburg
Ik sluit me helemaal aan bij NvM.
Aan Jeroen nog een vraag; Was dit in België of in Nederland, dat ze dit vaker hebben gedaan en er mee weg zijn gekomen?
Als ik het goed heb begrepen gaat het om zes Nederlanders die in Turnhout wonen. Hoe dat juridisch allemaal zit, geen idee, maar het zal vast wel de zaken compliceren ten voordele van de daders.
Ik weet het natuurlijk ook niet zeker, maar ik denk dat je gelijk hebt dat ze in ieder geval niet allemaal dezelfde straf zullen krijgen, al is het alleen maar omdat de een inderdaad een betere advocaat heeft dan de ander.
Wat ik wel denk, en ook heel erg hoop, is dat ze wel alle acht een vorm van straf gaan krijgen. Ook al is er één van de acht die niet geslagen heeft, hij is medeplichtig en dat wordt als even ernstig beschouwd. Maar goed, dat is hieronder al uitgebreid aan bod gekomen.
Er is onomstotelijk bewijs, (was dat er de vorige keren ook?) maar het belangrijkste is de media-hype en de verontwaardiging bij de mensen. Ik denk dat een Officier van Justitie (procureur des Konings in België) er niet mee weg komt. Het Openbaar Ministerie zal er alles doen, om deze jongens te vervolgen, om als het ware 'een voorbeeld te stellen' en het 'volk tevreden te houden'. De media houdt dit in de gaten. Als ze er mee weg komen, heeft het OM een slechte reputatie weg te poetsen. Dat zullen ze denk ik proberen te voorkomen.



Hedwig dat interview was fake. Ik ken alle 8 de jongens. 6 ervan hebben nog nooit gevochten daar ben ik zeker van.
De andere 2 al wel
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 24th January 2013, 16:21
NvM NvM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Jan 2013
Locatie: eersel
Posts: 6
Wie zijn billen brandt...

''Je kan zeggen wat je wil. Maar als er kennissen van jou een wildvreemde zo afslagen dan ga jij niet even thuis de hulpdiensten bellen om hen te verklikken ze. Ik weet niet of je het een beetje kent. Maar in de groep waar ik vroeger mee uit ging (waar 2 van deze jongere bijzaten), dan moet je niet meer in hun buurt komen hoor.''

De vraag die je op een dergelijk aan jezelf moest stellen is 'wil ik nog wel in hun buurt komen, na wat zij gedaan hebben?' Er bestaat overigens in Nederland iets als 'meld misdaad anoniem'. Dit veegt meteen alle argumenten van eventuele angst en wraak van tafel. Een van dit groepje geweldplegers had bij thuiskomst meteen anoniem een melding kunnen doen bij de alarmdiensten. Deze hele 'lijn' is in het leven geroepen om met dergelijke situaties om te gaan, en om wraakacties te voorkomen.

Er wordt zo mooi gezegd 'Ik ken deze jongens, ik heb de verhalen gehoord, slechts twee ervan hebben geschopt, etc..' Waarom is het dan overduidelijk op de camerabeelden te zien dat ALLE ACHT de jongeren geschopt en geslagen hebben? Uiteraard is het ook te zien dat een tweetal dit wat heftiger doet, maar dat betekent niet meteen dat de overige zes niets gedaan hebben. Men is schuldig en wordt alsnog betrapt via camerabeelden en de media. Achteraf gaan roepen dat je bang was om de politie te bellen en dat je 'minder' hard geschopt hebt dan de rest, is natuurlijk gewoon laf vluchtgedrag. Hier hebben wij in de Nederlandse taal een mooi spreekwoord voor: 'Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.' En dankzij de social media zijn deze blaren groter dan ooit. Een verdiende loon.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 24th January 2013, 17:50
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
NvM, het is inderdaad hun verdiende loon. Het is goed dat dit allemaal op camerabeelden staat en hopelijk krijgen ze de straf die ze verdienen. Natuurlijk is het laf als je gaat zeggen dat je niets kon doen, minder hard hebt geschopt, etc. Maar verdient iedereen hier een even grote straf? Volgens mij niet.
Medeplichtig zijn is belangen na niet zo erg dan het zelf uit te voeren. Degene die het hardste en het meeste heeft gestampt, verdient toch de grootste straf? En natuurlijk mogen die anderen niet gewoon zonder straf weglopen!
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 24th January 2013, 19:07
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Citaat:
Orgineel gepost door NvM
''Je kan zeggen wat je wil. Maar als er kennissen van jou een wildvreemde zo afslagen dan ga jij niet even thuis de hulpdiensten bellen om hen te verklikken ze. Ik weet niet of je het een beetje kent. Maar in de groep waar ik vroeger mee uit ging (waar 2 van deze jongere bijzaten), dan moet je niet meer in hun buurt komen hoor.''

De vraag die je op een dergelijk aan jezelf moest stellen is 'wil ik nog wel in hun buurt komen, na wat zij gedaan hebben?' Er bestaat overigens in Nederland iets als 'meld misdaad anoniem'. Dit veegt meteen alle argumenten van eventuele angst en wraak van tafel. Een van dit groepje geweldplegers had bij thuiskomst meteen anoniem een melding kunnen doen bij de alarmdiensten. Deze hele 'lijn' is in het leven geroepen om met dergelijke situaties om te gaan, en om wraakacties te voorkomen.

Er wordt zo mooi gezegd 'Ik ken deze jongens, ik heb de verhalen gehoord, slechts twee ervan hebben geschopt, etc..' Waarom is het dan overduidelijk op de camerabeelden te zien dat ALLE ACHT de jongeren geschopt en geslagen hebben? Uiteraard is het ook te zien dat een tweetal dit wat heftiger doet, maar dat betekent niet meteen dat de overige zes niets gedaan hebben. Men is schuldig en wordt alsnog betrapt via camerabeelden en de media. Achteraf gaan roepen dat je bang was om de politie te bellen en dat je 'minder' hard geschopt hebt dan de rest, is natuurlijk gewoon laf vluchtgedrag. Hier hebben wij in de Nederlandse taal een mooi spreekwoord voor: 'Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.' En dankzij de social media zijn deze blaren groter dan ooit. Een verdiende loon.




moet jij mij eens vertellen waar je ze alle 8 ziet stampen?
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.