actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th January 2013, 12:33
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User

Belg wil strenger verkeersbeleid

De Belg is voor een strengere aanpak inzake verkeersveiligheid. Meer dan zes op de tien willen zelfs een nultolerantie voor alcohol. Dat blijkt uit de eerste verkeersonveiligheidsenquête bij 2.248 Belgen, georganiseerd door het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De resultaten staan in De Standaard, Het Nieuwsblad, Le Soir en Sudpresse.
Uit het onderzoek blijkt dat er een groot maatschappelijk draagvlak is om meer alcoholcontroles uit te voeren dan nu het geval is; 86 procent is voor, amper 14 procent is tegen. Een deel van de bestuurders die soms onder invloed rijden, is toch voorstander van meer alcoholcontroles. "Een aantal bestuurders heeft blijkbaar externe controle nodig om zich aan de limiet te houden", zegt Sofie Van Damme van het BIVV.

Om de verkeersveiligheid te verhogen legden de onderzoekers een twintigtal maatregelen voor. Daaruit blijkt dat de Belg een behoorlijk streng verkeersbeleid wil. Alle maatregelen werden door minstens de helft van de ondervraagden goedgekeurd.

Nultolerantie

Behalve meer alcoholcontroles, meer controles op niet-verzekerde voertuigen en een alcoholslot voor recidivisten, willen zes op de tien Belgen een nultolerantie inzake alcohol. Wat de strenge maatregelen rond alcohol betreft, is er geen verschil tussen jong en oud. Dat is er wel inzake snelheidscontroles. Hoe ouder, hoe meer vraag naar extra controles. Driekwart van de ondervraagden vindt dat een fluohesje bij fietsers verplicht moet worden. Het kleinste draagvlak is er voor een rijbewijs met punten en voor een verbod op het gebruik van koptelefoons door zwakke weggebruikers.

Tot 2020 zal het BIVV de enquête jaarlijks herhalen.

Bron: Gazet van Antwerpen 07/01/2013
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...eersbeleid.aspx

Mening:

Ik ben zelf werkende in een café en in een restaurant. Een nultolerantie voor bestuurders voor een auto vind ik een zeer goed idee. Ik was vroeger van mening dat er meer jonge mensen dronken achter het stuur zouden zitten dan oudere mensen die volgens mijn meer verstand zouden moeten hebben.

Als ik uit eigen ervaring merk dat jongeren vanaf hun eerste pint al zeggen dat ze genoeg hebben zijn er daarentegen genoeg volwassen mensen in het restaurant die eerst een aperetief of twee drinken en dan nog eens een flesje wijn nemen voor gezellig met 2 op te drinken.

Ikzelf ben meer dan een jaar lang bob geweest omdat ik de eerste was die in mijn vriendengroep een rijbewijs had maar ik ben het natuurlijk ook wel beu nu. Als men dan toch een nultolerantie wil zetten daarop moet men misschien nadenken over mogelijke andere vervoersmogelijkheden in de nacht.
Oud 7th January 2013, 23:14
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User

Thumbs up

Het idee voor een nultolerantie voor alcohol kan ik alleen maar beamen. Ik vind dat er nog steeds te veel verkeersdoden vallen door ongevallen waarbij alcohol in het spel is. Mensen moeten hun verantwoordelijkheid leren nemen. Wat de andere vervoersmogelijkheden betreft, er rijden wel nachtbussen -in steden weliswaar- maar die rijden (natuurlijk) niet overal. Ik ben het met Jonas eens dat ze daar ook eens zouden kunnen over nadenken.
Verder ga ik akkoord met het feit dat fietsers een fluohesje moeten dragen. Vooral 's nachts, want dan zie je hen gewoonweg niet. Ook voor voetgangers ben ik van mening dat dit van toepassing moet zijn. Het is voor hun eigen veiligheid en zo merken autobestuurders hen beter op.
Oud 8th January 2013, 12:11
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User

Als je hier een mening over vormt met het welzijn van de mens in je achterhoofd kan je er natuurlijk moeilijk tegen zijn. Hoeveel nuchtere mensen zijn er al niet aangereden door dronken bestuurders. Het is natuurlijk niet fijn dat er iemand bob moet zijn terwijl de rest beschonken is. Daarom lijkt het me ook een goed initiatief om meer vervoersmogelijkheden te creëren, dit mag dan wel wat duurder zijn maar het zou goed opbrengen. Zeker vanuit uitgaansplaatsen.
Met citaat antwoorden
Oud 8th January 2013, 12:35
w*nnes.braeckmans's Avatar
w*nnes.braeckmans w*nnes.braeckmans is offline
Registered User

Altijd als ik Bob ben doe ik voor mezelf een nultolerantie. Dit is moeilijk en soms heel lastig als al je vrienden gedronken hebben maar dat is het veiligste. Ik en mijn vrienden wisselen veel af wie Bob is en dat maakt het natuurlijk plezanter voor iedereen. Ook maakt dat het minder lastig. Want dan weet je nu ben ik de enige nuchtere maar volgende 5 weekends mag ik goed doorgaan . Het is makkelijker om een avond niets te drinken dan één of twee pintjes te drinken en dan te stoppen vind ik. Het jammere is dan wel aan nultolerantie dat je geen likeur praline meer zou mogen eten, geen konijn meer dat klaargemaakt is met bier of wijn,...
Ik vind dat nultolerantie zou mogen ingevoerd zou mogen worden maar heb begrip voor degene die vinden van niet. Want degene die een ongeluk veroorzaken omdat ze dronken achter het stuur kruipen zijn meestal niet de personen die maximum 2 alcoholeenheden gedronken hebben maar wel de personen die de regel aan hun laars lappen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:52.