|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Fietsnetwerk van 400 kilometer tussen Brussel en de rand
Artikel:
Woensdag is het Fiets-GEN voorgesteld, een woon-werk en woon-school fietsnetwerk van 400 kilometer tussen Brussel en de rand. Het strekt zich uit over een straal van 15 kilometer rond Brussel. Er zijn vijftien fietsroutes geselecteerd, die prioritair worden aangelegd. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits, Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels en toekomst Vlaams-Brabants gedeputeerde voor Mobiliteit Tom Dehaene stelde het project voor. Het aandeel fietsverplaatsingen ligt in Brussel en de Vlaamse Rand onder de 4 procent terwijl het aandeel korte verplaatsingen in dit stedelijke gebied zeer hoog is. In Brussel en de Vlaamse Rand zijn 71 procent van de verplaatsingen korter dan 15 kilometer. Het aandeel verplaatsingen korter dan 5 kilometer bedraagt 51 procent. 2025 Vlaanderen, het Brussels gewest en de provincie Vlaams-Brabant hebben gezamenlijk een Fiets-GEN netwerk uitgewerkt van ongeveer 400 kilometer fietswegen. Daarvan ligt 205 kilometer in de Vlaamse Rand en 193 kilometer op Brusselse grondgebied. 15 procent van dit netwerk voldoet nu reeds aan de gestelde kwaliteitseisen. In de studie voor de opmaak van het netwerk is ook een actieplan en budgetinschatting gemaakt voor de realisatie van het Fiets-GEN. De doelstelling is om dit netwerk tegen 2025 te realiseren. Woon-werk ‘De ontwikkeling van het Fiets-GEN kan ervoor zorgen dat er beduidend meer woon-werkverplaatsingen met de fiets tussen Brussel en de rand en omgekeerd gebeuren. Op die manier wordt de hele regio mobieler en worden bijkomende kansen gecreëerd inzake tewerkstelling', stelde Crevits. ‘Het Fiets-GEN is een mooi voorbeeld van de goede samenwerking tussen Vlaanderen en Brussel. De recente plannen voor vier transregionale tramlijnen vormen hiervan een ander sterk bewijs', zei Grouwels. ‘De kostprijs van 120 miljoen euro lijkt veel, maar de meerwaarde die op mobiliteitsvlak gerealiseerd wordt, is veel groter', vond Dehaene. Bron: Het Nieuwsblad 12/12/2012 http://www.nieuwsblad.be/article/de...121212_00399730 Eigen mening: Ik vind dit een prachtig initiatief van de stad Brussel. Eerst en vooral is fietsen heel erg goed voor de gezondheid. Op deze manier worden mensen hopelijk aangezet om de fiets te nemen. Zo hebben mensen toch hun dagelijkse portie beweging. Wanneer mensen effectief meer de fiets gaan nemen in Brussel, gaat ook het aantal auto's in de stad Brussel verminderen. Dit gaat het verkeer ten goede komen. Mensen hebben nu de mogelijkheid om een fietsroute te volgen ver weg van de stadsdrukte. Veel mensen die vroeger de fiets niet gebruikten, omdat het veel te gevaarlijk was om met de fiets door hartje Brussel te rijden, gaan dit nu wel doen. Ze zijn namelijk meestal sneller op hun werk met de fiets dan met de auto door de files in de stad. Ik zie met andere woorden niets dan voordelen. |