#1
|
|||
|
|||
Smet wil drie lerarenstatuten
Smet wil drie lerarenstatuten
Als het van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) afhangt, krijgt Vlaanderen drie soorten leerkrachten: juniorleraars, leraars en expertleraars. Die krijgen elk een andere verloning en kunnen bonussen verdienen, maar moeten permanent bijscholen. Dat is een van de voorstellen uit de discussienota "Loopbaanpact" van de minister. Dat staat in de Concentrakranten. Met de nota wil Smet het lerarenstatuut en het scholenlandschap hervormen. Die hervorming moet het onderwijs als werkgever aantrekkelijker maken en ervoor zorgen dat Vlaanderen tegen 2020 geen 20.000 leerkrachten te kort heeft. Vaste benoeming blijft De minister stelt nog voor om de vaste benoeming te behouden, maar de leraren vaker te evalueren en het arsenaal aan verlofsystemen in te perken. Wie vanuit de private sector overstapt naar het onderwijs, zal tot 15 jaar anciënniteit mogen meenemen. Scholenassociaties Nog volgens de nota zullen scholen(groepen) uit het basisonderwijs en het secundair onderwijs scholenassociaties moeten vormen van minstens 10.000 leerlingen. Alle lerarenopleidingen aan de hogescholen zouden worden gegroepeerd in "Schools of Education", en de verschillende onderwijsnetten zouden op termijn moeten opgaan in één officieel net. De minister wil begin volgend jaar met de nota landen. bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...nstatuten.dhtml Mening: "Leraren weigeren in de eerste plaats een job als die te ver van huis is en ze lang in de file moeten staan. Veel vacatures zijn ook geen voltijdse jobs, het gaat dan om korte vervangingen. En dat spreekt maar weinig mensen aan." Dit zijn enkele onderdelen waarom er een lerarentekort is. Er staat in het artikel dat de leerkrachten permanent moeten bijscholen. Dit is niet zo slecht denk ik, je kan altijd wat bijleren om aan je leerlingen over te brengen. Laatst aangepast door S*éphanie.Nijs : 5th December 2012 om 07:58. |
#2
|
|||
|
|||
Vanmorgen tijdens de les kwam dit ook al ter sprake. ik snap hier zelf niet echt het nut van in. Naar mijn inziens verandert er toch niet zo heel veel? Verder zou ik het even over de mening willen hebben van Stephanie. Er zijn inderdaad veel leerkrachten die ergens weigeren te werken omdat het te ver weg is. Een heel concreet voorbeeld vind ik bijvoorbeeld het SMIK in Kasterlee. Voor mij is dit niet ver rijden maar met vakken zoals Engels en aardrijkskunde kan je daar bijna geen voltijdse job krijgen. Als je lesgeeft in Herentals of Geel kan je telkens switchen tussen scholen en zo ook een je uren komen. Maar als je lesgeeft in een school die niet in de omgeving ligt van andere scholen is het switchen niet zo makkelijk. De bijscholing vind ik wel heel goed, maar vooral ook logisch. Een leraar moet constant bijleren want de leerstof verandert constant.
|