actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2012, 16:28
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Brusselse fietsers kunnen veilig door het rood

Brusselse fietsers kunnen veilig door het rood



BRUSSEL - Het proefproject waarbij fietsers op bepaalde kruispunten in Brussel door het rood mogen rijden, levert geen verkeersproblemen op. Het project kan nu uitgebreid worden naar andere plaatsten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Van juni tot september dit jaar werden op acht kruispunten in Brussel de verkeersborden B22 en B23 geïnstalleerd. Die geven aan dat fietsers mogen doorrijden, ook als het verkeerslicht rood kleurt. Uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat de maatregel 100 procent veilig is. ‘De borden werden geplaatst op conflictvrije plaatsen, waar absoluut geen gevaar is voor fietsers', aldus Brussels minister van Openbare werken en Vervoer Brigitte Grouwels, ‘De fietser die door het rode licht rijdt, komt automatisch terecht op een fiets- of busstrook.'

Grouwels en Brussels Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille verkregen maandag de gunstige resultaten van het BIVV. Op basis hiervan willen ze het project uitbreiden naar andere kruispunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Volgens het instituut zijn er in Brussel 255 kruispunten waar de borden geplaatst kunnen worden. Voor elk kruispunt zal nu nagegaan worden of de veiligheid ook daar volledig gegarandeerd is.

Met het proefproject wilden het BIVV en de Brusselse gewestregering onderzoeken of het mogelijk is voor fietsers om zich gemakkelijker en sneller door het Brusselse verkeer te worstelen. ‘Brussel is geen fietsparadijs', meent Bruno De Lille. ‘We moeten hard werken aan de infrastructuur. We willen een aangenaam gewest waar kinderen veilig kunnen leren fietsen en waar ouderen durven blijven fietsen.'

Datum: maandag 3 december 2012
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...121203_00389623
Mening: Het is zeker aangenaam dat je als fietser in Brussel door het rood mag rijden op conflictvrije plekken, vooral in deze koude. Er zou toch hard nagedacht moeten worden of men zulke borden overal in Vlaanderen kan zetten, waardoor wij ook van dit voordeel kunnen genieten.
Het is belangrijk dat er zulke acties voorzien worden om het gebruik van de fiets in grootsteden te stimuleren. De auto wordt er veel te vaak gebruikt, bovendien is het ook onveilig om als fietser in een grootstad rond te rijden. Een leuk idee dus, ik hoop dat deze borden zich over heel Vlaanderen gaan verspreiden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2012, 18:40
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Toen ik voor het eerst over deze nieuwe verkeersregel hoorde, had ik er wel een dubbel gevoel bij. Enerzijds is het erg handig als fietser, omdat je gewoon verder kan rijden. Door voor rode lichten te staan verlies je, vooral in steden, veel tijd als fietser. Je staat soms ook letterlijk tussen de auto's te wachten, zodat je hen ook nog extra vertraging bezorgd. Anderzijds lijkt de nieuwe regel op het eerste zicht vrij gevaarlijk. Automobilisten komen uit de andere richting en de fietsers slaan tegelijk mee af. Het is ook gek om als fietser plots een rood licht te mogen negeren, terwijl bij verkeersveiligheid zo vaak wordt benadrukt dat dit niet mag. Dan spreek je eigenlijk een beetje tegen je eigen regels.
Uit het proefproject is nu dus gebleken dat het niet voor meer ongevallen zorgt en dus volkomen veilig is. Op plaatsen waar het mogelijk is, moeten dus zeker zo'n bordjes kunnen komen. Het lijkt me dan wel belangrijk om deze uitzonderingen goed te communiceren naar iedereen. We kunnen alleen maar blij zijn met wijzigingen die het leven van de fietser aangenamer maken!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2012, 22:19
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Brusselse fietsers kunnen veilig door het rood

Ik vind het heel positief dat men het fietsen in Brussel op een meer aangename en veilige manier wil laten verlopen. Hierdoor zullen er hopelijk meer mensen hun auto thuislaten en met de fiets naar het werk of andere bestemmingen niet ver van huis gaan.
Uit het proefproject blijkt dat deze nieuwe verkeersregel veilig is, maar toch heb ik hier mijn bedenkingen bij. Het verkeer kan nu soms al enorm verwarrend en druk zijn, maar wanneer fietsers ook nog eens door het rood mogen rijden, is het dubbel uitkijken. Ik vind het goed dat het fietsen gestimuleerd wordt, maar toch blijf ik me afvragen of deze nieuwe regel echt wel veilig is. Zoals Jasmien zei, is het enorm belangrijk om duidelijk te maken waar deze regel voor fietsers van toepassing is en waar niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.