|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Zweedse studenten ontwerpen onzichtbare fietshelm
Bekijk zeker het filmpje !
bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/login/2.25342/2.25344/1.1491467 Mening: Ik vind het een goed initiatief! Vele mensen klagen vaak dat een helm oncomfortabel is, en vinden een helm een lelijk ding. Nu dit zijn echter details, want een helm kan het element zijn,dat je bij een ongeval, in leven houd. Deze Zweedse studenten hebben een oplossing gevonden voor dit lelijk, oncomfortabele ding en daarbovenop zorgt het toch nog voor een goede bescherming. Ik ben PRO ! |
|
|||
|
|||
Onzichtbare" fietshelm breekt testrecords
20/06 WETENSCHAP Een onzichtbare fietshelm, die rond de hals gedragen wordt maar net als een airbag opblaast bij een val, maakt furore. Bij een recente test in Zweden kwam de onzichtbare helm als meeste veilige naar voren. De 'Hövding-helm', zoals de Zweedse uitvinding heet, was het afstudeerproject van Anna Haupt en Terese Alstin, allebei student aan de Universiteit van Lund. De twee wilden een helm maken die mooi genoeg was om volwassen fietsers te overtuigen hem vrijwillig te dragen. Ze kwamen op het idee om een airbag te ontwikkelen, die rond de hals gedragen wordt als modeaccessoire. Bij een ongeval blaast de sjaal zich op tot een helm die het hoofd helemaal beschermt. Eens het prototype klaar, kwam de moeilijkste fase: de helm het onderscheid leren maken tussen een ongeval en normaal fietsgedrag. Daarvoor werden honderden ongevallen gesimuleerd met de hulp van stuntpiloten. Andere testpersonen fietsten 'normaal' rond en droegen de helm ook bij andere activiteiten, zoals lopen of het oprapen van bijvoorbeeld een sleutelbos. Prijsbeest Van bij het eerste concept sleepte het idee allerlei prijzen in de wacht, en nu blijkt de helm ook veruit de meest veilige in een test van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Folksam. Het bedrijf selecteerde dertien populaire modellen voor een doorgedreven proef die verder ging dan de standaard tests. Zo werd de impact aan 25 kilometer per uur gemeten in plaats van aan 20 kilometer. De Hövding-helm bleek meer dan drie maal zo goed als de conventionele modellen. "We hebben altijd geweten dat de Hövding een enorme capaciteit heeft om schokken te absorberen", zegt Anna Haupt in een persbericht. "Het heliumgas beschermt als een dikke luchtmatras rond het hoofd, waardoor de impact erg zacht en mild wordt. Het voelt erg goed dat dit nu bevestigd wordt door een grote verzekeringsfirma." Die bescherming heeft wel een flink prijskaartje want de Hövding-helm kost zo'n 450 euro. Bron: GVA Eigen mening: Op het eerste zicht een mooie ontwikkeling. Het filmpje laat duidelijk zien dat de meisjes degelijk onderzoek hebben verricht. Ook hebben ze een massa geld kunnen inzamelen om de helm te creëren. Met duidelijk effect. Een onzichtbare helm dat toch bescherming biedt. Ik ben eens benieuwd wanneer we de eerste modellen rondom gaan zien. Wel jammer dat dergelijke helm 450 euro kost. Toch véél geld! |
|
|||
|
|||
Inderdaad een zeer goed initiatief! Zowel jongeren als volwassenen weigeren om een fietshelm te dragen aangezien ze dit geen zicht vinden.
Als deze drempel kan weggevaagd worden door een helm in een sjaal te veranderen, zullen er zeker en vast meer veilige fietsers op de weg rondrijden. Een vindingrijke oplossing, al is het geen zekerheid dat dit ook zal aanslaan. |
|
|||
|
|||
Ik ben ook zeker fan van dit initiatief. Het prijskaartje is wel hoog, maar ik denk dat dit na verloop van tijd wel zal dalen, eens de productie goed op gang komt en het voorwerp meer ingeburgerd raakt.
Ik denk dat de fietshelm in de toekomst nog verplicht gemaakt zal worden, en dat gaat niemand leuk vinden. Als er dan nieuwe producten op de markt komen zoals deze, is mijn tegenstand tegen de fietshelm volledig verdwenen. |
|
|||
|
|||
Dit vind ik een zeer goed initiatief! Het is belangrijk dat mensen een fietshelm dragen. Ik ben van mening dat een fietshelm dragen even belangrijk is als een autogordel dragen. Van mij mogen ze de fietshelm ook verplichten. Mensen schamen zich ervoor. Waarom?
Deze onzichtbare fietshelm kan een goede oplossing zijn. Het is momenteel echter duur. Hopelijk zakt deze prijs nog zodat vele mensen deze onzichtbare fietshelm kunnen kopen en dragen. En hopelijk wordt deze fietshelm ooit verplicht. |
|
|||
|
|||
Wauw, dit vind ik een geweldig idee. Ik vind het heel goed dat ze hier zoveel onderzoek naar gedaan hebben en ik denk dat het zeer populair zal worden.
Het dragen van een fietshelm is heel belangrijk maar de jeugd is er niet gek op, je haar wordt er vettig van, het is belachelijk,... Toch kan je door een stomme val met de fiets serieuze hersenschade oplopen, als je echter een helm draagt kan je de schade beperken. Paardrijden is mijn hobby en op wedstrijd moeten wij verplicht een tok (helm) dragen, tijdens de doordeweekse trainingen is dit echter niet verplicht. Veel ruiters dragen doordeweeks dan ook geen tok om dezelfde redenen als het dragen van een fietshelm. Misschien kunnen de uitvinders van de onzichtbare fietshelm ook een nadenken over een onzichtbare tok? Ik zou in ieder geval al fan zijn (als hij wat goedkoper was). |