|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
700 verkeersslachtoffers getuigen in klassen
700 verkeersslachtoffers getuigen in klassen
700 mensen die iemand hebben verloren in het verkeer of die zelf een zwaar ongeval hebben gehad, gaan volgend jaar getuigen in de middelbare scholen. Ze willen vooral de laatstejaars bereiken: jongeren die net hun rijbewijs hebben, of die het bijna hebben. Het is een initiatief van onze actie Levenslijn en de vzw Rondpunt, die zich inzet voor de opvang van verkeersslachtoffers. Bron: De Standaard Mening: Een mooi initiatief van de actie Levenslijn en de vzw Rondpunt naar mijn mening. Ik denk dat je hier veel meer uit leert dan dat iemand die geen persoonlijke ervaringen met verkeersongevallen heeft hier uitleg over komt geven. Zelf heb ik ooit een voorstelling bijgewoond van Luc Descamps. Hij vertelde een verhaal over de zoon van zijn beste vriend. Die was omgekomen in een verkeersongeval samen met drie leeftijdsgenoten. Dit was een pakkende, maar ook zeer leerrijke ervaring, vooral omdat Luc Descamps vanuit eigen ervaring kon vertellen. Zeker voor laatstejaarsstudenten, die net met de auto beginnen rijden is dit zeer nuttig. Het laat je stilstaan bij wat de gevolgen kunnen zijn van onveilig en onverantwoord rijgedrag.
|
|||
|
|||
Het is een goed initiatief om jongeren op deze manier in contact te brengen met de gevolgen van onveilig rijgedrag.
Ze komen dagelijks wel in contact met ongevallen via de media, maar dit zal niet veel veranderen aan hun rijgedrag. Door persoonlijke getuigenissen ga je hen choqueren. Dit is een zeer goede manier om hen te laten stilstaan bij de mogelijke negatieve gevolgen. |
|
|||
|
|||
Ik vind dit zelf ook echt een mooi initiatief. Ik deel grotendeels onderstaande meningen, maar ik vind niet dat de bedoeling van deze actie het choqueren van jongeren moet zijn. Jongeren die net hun rijbewijs gehaald hebben of bijna gaan halen, moeten ook niet afgeschrikt worden door al deze getuigenissen. Het zou zonde zijn als ze daardoor schrik krijgen om de baan op te gaan. Ik hoop dat de getuigenissen de leerlingen raken waardoor ze een correcte rijstijl zullen hanteren. Want leerlingen moeten zich inderdaad wel bewust zijn van wat de eventuele gevolgen kunnen zijn van onverantwoord rijgedrag, liefs vooraleer ze zelf iets meegemaakt hebben!!
|