![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Sarkozy ontspringt vooralsnog de dans
De Franse ex-president Nicolas Sarkozy werd donderdag twaalf uur lang door een onderzoeksrechter in Bordeaux aan de tand gevoeld over illegale campagnedonaties die hij al dan niet ontvangen heeft van L'Oréal-erfgename Liliane Bettencourt. Tegen alle verwachtingen in werd hij niet aangeklaagd. Besloten werd Sarkozy als ‘bijzondere getuige' aan te merken.
Deze status is er feitelijk een tussen die van een gewone getuige en een verdachte. Sarkozy (57) kan in een later stadium alsnog worden aangeklaagd. De ex-president betuigde zich ‘tevreden' over de ontwikkelingen, zei een naaste medewerker. Zijn advocaat, Thierry Herzog, sprak zelfs van ‘een overwinning'. De zaak draait om campagnedonaties in 2007. Sarkozy zou van de 90-jarige aan alzheimer lijdende Bettencourt 150 duizend euro voor zijn verkiezingscampagne hebben gekregen. Een accountant van Bettencourt zei in 2010 dat deze het geld in contanten aan de penningmeester van Sarkozy's partij UMP had overhandigd. In Frankrijk geldt een limiet voor individuele donaties van 4600 euro. Sarkozy heeft de aantijgingen altijd met klem ontkend. Bron De Standaard Online vrijdag 23/11/2012 http://www.standaard.be/artikel/det...121123_00378808 Mening Op zich vind ik dit artikel pure sensatiezucht. Sarkozy ontspringt vooralsnog de dans, de titel zegt al genoeg. Toch vind ik dat in dit artikel wel iets relevant wordt aangehaald, namelijk een limiet op het doneren door een individu aan politiekers om campagne te voeren. Ik denk dat het heel belangrijk is dat men hier een limiet op plaatst. Het is logisch dat hoe meer geld je hebt, hoe beter je jouw campagne kan uitbouwen. Wanneer daar een ongelimiteerd bedrag op kan komen, gaan de rijken weer een extra voorsprong krijgen wat in mijn opzicht ver van eerlijk is. Laatst aangepast door anne.plessers : 23rd November 2012 om 10:22. |