actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2012, 22:55
J*ns Smolders J*ns Smolders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 29
Belgen halen massaal motorrijbewijs in 2012

BRUSSEL - In 2012 haalden zo'n 30 tot 35 procent meer mensen een motorrijbewijs. Dat meldt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van erkende rijscholen. Vanaf 19 januari 2013 wordt de motoropleiding naar aanleiding van de omzetting van een Europese richtlijn namelijk strenger, langer en dus duurder. Europa wil op die manier het aantal motorongevallen helpen terugdringen.

‘Bestuurders zullen een veel individuelere begeleiding krijgen, waardoor ze beter zullen begrijpen waarmee ze bezig zijn', legt Smeesters uit. ‘Dat is ook de reden waarom er meer uren opleiding nodig zijn. Momenteel krijgt een kandidaat-motorrijder na zes uur motorles een voorlopig rijbewijs en mag hij na acht uur motorles een examen afleggen. Vanaf januari zijn minstens 9 tot 12 uur opleiding nodig.'

De daling van het aantal mensen die volgend jaar hun motorrijbewijs zullen halen, zal volgens Smeesters gecompenseerd worden door de mensen die de nieuwe opleidingen moeten volgen om met een scooter van 125 cc of met een bromfiets te mogen rijden. ‘Momenteel kunnen mensen die een rijbewijs B hebben na twee jaar automatisch met een scooter rijden. Binnenkort moeten zij een opleiding van 4 uur volgen om met voertuigen van de categorie A1 te mogen rijden.'

Ook om met een bromfiets te rijden, die maximaal 45 kilometer per uur rijdt, is vanaf 19 januari een opleiding nodig. ‘Tegenwoordig komen jongeren die een theoretisch examen hebben afgelegd met hun voorlopig rijbewijs in het verkeer terecht. In de toekomst moeten ze verplicht vier uur les volgen bij de rijschool.'

Ten slotte moeten bestuurders van zware motoren (rijbewijs A, vermogen boven 35kW) 24 jaar oud zijn, of 22 jaar als ze al 2 jaar een rijbewijs B hebben. En ook wie een trike van meer dan 15kW wil besturen moet binnenkort een rijbewijs A halen.

Bron: Het Nieuwsblad 21 november 2012
http://www.nieuwsblad.be/article/de...121121_00376371

Eigen mening: Ik vind dit geen goede trend, aangezien motors gevaarlijker zijn op de weg.
Maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen keuze, maar wat me echt stoort is dat per persoon een motor veel meer verbruikt dan een auto.
Ik ben voor het milieu en in plaats van met meer mensen in 1 auto te gaan rijden, kruipt iedereen op een motor.
Dit vind ik niet kunnen omdat het milieu iedereen aangaat en ik vind dus dat motorrijden gewoon slecht is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.