actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2012, 09:32
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Hoe zet je generaties tegen elkaar op?

Hoe zet je generaties tegen elkaar op?
vrijdag 09 november 2012, 08u47

"Er zijn géén wezenlijke verschillen tussen generatie Y en de babyboomers. Het zijn artificiële groepen gecreëerd op basis van het willekeurig kenmerk leeftijd." Aan het woord: Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie (UGent) en hoofd onderzoeksgroep VIGOR.


Kent u het verhaal van Robbers Cave? In 1954 selecteerde psycholoog Sherif 24 elfjarige jongetjes en verdeelde ze willekeurig in twee groepen die elk met een bus naar een zomerkamp gingen in het National Park van Robbers Cave in Oklahoma. De jongens kenden elkaar niet, maar binnen twee dagen ontstond een groepsgevoel. De ene groep noemde zichzelf de Rattlers (ratelslangen) en de andere de Eagles (adelaars). Ze bedachten zichzelf met eigen kleur, petjes en t-shirts. Binnen de kortste keren begonnen de twee groepen elkaar echter uit te schelden.

De spanning tussen Rattlers en Eagles liep nog meer op toen er prijzen verdeeld werden in een sportwedstrijd. De rivaliteit escaleerde in een regelrechte oorlog. Groepsvlaggen werden verbrand, hutten werden geplunderd en in de kantine brak een gevecht uit. Getuigen bestempelden de jongens als ‘slecht, gestoord en gewelddadig’, hoewel het sociaal goed aangepaste kinderen waren uit middenklassegezinnen.

Robbers Cave is een klassieker in de psychologie omdat het aantoont hoe snel je groepen, die eigenlijk niet wezenlijk verschillen, tegen elkaar kan opzetten. Mensen op restaurant willekeurig één van twee verschillende gerechten geven, zorgt al voor een groepsgevoel tussen de mensen met hetzelfde gerecht. Het gevolg van deze opdeling is dat groepsleden alles wat te maken heeft met de eigen groep positief beoordelen. Fouten zijn te wijten aan ongelukkige omstandigheden, succes is te danken aan eigen inzicht. Het omgekeerde geldt voor de andere groep. Fouten in de andere groep zijn te wijten aan luiheid en te weinig inspanningen. Succes bij de anderen wordt toegeschreven aan de wind die meezat.

In Europa wordt al een tijdje een Robbers Cave-experiment opgezet met de verschillende generaties als Eagles en Rattlers. De zogenaamde generatie Y verwijt de babyboomers dat die te gulzig en te hard hebben geleefd en hun kleinkinderen de rekening nalaten. Babyboomers verwijten generatie Y ondankbaarheid en een gebrek aan werklust. Alsjeblief... Er zijn géén wezenlijke verschillen tussen deze generaties. Het zijn artificiële groepen gecreëerd op basis van het willekeurig kenmerk leeftijd. De mensen zijn niet wezenlijk verschillend. Mochten de mensen van generatie Y zich in de economisch situatie van de babyboomers bevinden, ze zouden zich exact hetzelfde gedragen en omgekeerd.

bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121109_004

eigen mening:
Persoonlijk vond ik dit best een interessant artikel waar men wel even bij gaat stilstaan. Zoals er in het artikel ook beschreven wordt herken ik me wel in het feit dat wanneer je op restaurant zit en iets bestelt om te eten, je meteen een band hebt met diegene die datzelfde gerecht besteld. Hoewel ik hier nooit echt bewust bij stilstond, is het wel zo dat je dan even denkt van tcho ja die heeft dezelfde 'smaak', voor een gerecht dan toch. Verder gaat het artikel vooral over hoe snel je een groepsgevoel kan creeëren tegen anderen op. Ik merk dit ook wel eens in de sport, je kan vriendinnen hebben van een andere ploeg en voor en na de wedstrijd is dat niet zo een apart gevoel, maar vanaf dat je begint te koersen en de teamprestatie van belang wordt zal je er alles aandoen om hen zo ver mogelijk van je af te houden. Groepsgevoel is iets waar iedereen wel nood aan heeft denk ik, erbij horen is belangrijk in onze maatschappij en hiervoor gaan sommigen heel ver, té ver.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.