|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Brussels Philharmonic ruilt papieren partituren in voor tablet
Het Brussels Philharmonic stopt met het gebruik van bladmuziek. De papieren partituur op de lessenaars van de musici wordt vervangen door tabletcomputers met speciale software. Het filharmonische orkest is, naar eigen zeggen, het eerste ter wereld dat de bladmuziek vaarwel zegt. .
Het orkest, dat onder meer bekend is van het inspelen van de muziek van de film The Artist, kan zo niet alleen besparen op papier, maar ook 25.000 euro aan jaarlijkse kosten. Bovendien hoeven de musici nu niet verschillenden partituren mee te slepen. De tablet is uitgerust met een speciale concertmodus, die vergelijkbaar is met de vliegtuigmodus, om storingen tijdens concerten te voorkomen. Doorbladeren kan via een veegbeweging. Maar deze is beveiligd zodat de musici niet te ver doorbladeren of ongewild de noten vergroten. De Morgen 08/11/2012 http://www.demorgen.be/dm/nl/1010/M...or-tablet.dhtml Dit is naar mijn mening een heel leuk artikel. Telkens ik het Brussels Philharminoc hoor moet ik altijd denken aan conservatieve, stocijnse mensen met een ongelooflijk verlangen naar het behoud van wat is. Hierover moet ik mijn mening klaarblijkelijk herzien. Deze mensen zijn duidelijk zeer vooruitstrevend door het hanteren van een tablet om hun partituren te lezen. Hierdoor moeten ze minder gewicht aan partituren verslepen van repetitie naar optreden. Maar ik zou toch maar zorgen dat de batterij van de tablet goed opgeladen is voor een concert. |