actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th October 2012, 16:54
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User

Zes maanden cel gevraagd voor mensen met vals buitenlands rijbewijs

GENT - Voor de Gentse correctionele rechtbank zijn donderdagvoormiddag in één zitting dertien zaken behandeld van mensen die beschuldigd worden van het gebruik van een vervalst buitenlands rijbewijs. Het openbaar ministerie vorderde voor alle beklaagden zes maanden cel en een geldboete van 1.500 euro. Het Gentse gerecht wou met de themazitting een signaal geven dat deze problematiek in het kader van de verkeersveiligheid ernstig wordt genomen. Eerder werden al themazittingen gehouden rond onder meer sluikstorten, geluidsoverlast, huisjesmelkerij en dierenmishandeling. Door de overtreders samen voor de rechter te brengen, wordt het vervolgingsbeleid extra in de verf gezet. Voor de 21ste kamer van de correctionele rechtbank werden donderdag zeventien zaken behandeld, waarvan vier voor vervalste paspoorten en dertien voor vervalste buitenlandse rijbewijzen. Van de dertien beklaagden waren er zeven Bulgaren. Een deel van de verdachten daagde donderdag niet op voor de rechtbank.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121018_00339236
Mening:
Ik denk dat de personen die met valse rijbewijzen rijden zich niet bewust zijn van de gevaren op de weg. Een persoon met een vals rijbewijs heeft in mijn ogen evenveel kans om een dodelijk ongeval te veroorzaken als een persoon onder invloed van drugs of alcohol. Ik vind een boete van 1500 euro en zes maanden cel een zware straf, maar ik denk persoonlijk dat dit echt nodig is deze mensen eens wakker te schudden. Zo denk ik zelfs dat deze straf nog niet zwaar genoeg is. Ik denk dat ze deze personen beter eens confronteren met de slachtoffers van verkeersongevallen. Het feit dat er rond deze zaken een themazitting wordt gehouden, wijst toch al op het feit dat het gebruik van valse rijbewijzen zich vaak voordoet. Uit onderzoek blijkt dat er in België meer dodelijke auto-ongelukken gebeuren dan in onze buurlanden, maar toch lees ik dat er van de 13 beklaagden 7 Bulgaren waren. Dit vind ik een detail dat we toch niet zomaar achterwegen mogen laten.

Misschien ligt het probleem bij de kostprijs voor het halen van je rijbewijs.. De som die je hiervoor moet betalen is echt immens, maar in vergelijking met onze buurlanden geven Belgen hier minder geld aan uit. Dit is misschien één van de oorzaken waarom ons verkeer verre van veilig is. De persoon die beschikken over een rijbewijs hebben minder kilometers met begeleiding gereden en mogen sneller alleen de baan op, maar of deze som verlagen een optie is om het gebruik van valse rijbewijzen tegen te gaan, is maar de vraag. Wat denken jullie?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.