|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Helft werknemers is ontevreden over loon
Bron: De Standaard (www.standaard.be)
Een op de twee Belgische werknemers vindt niet dat hij loon naar werken krijgt. Dat blijkt uit de Jobat Loonwijzer die dit jaar 33.102 actieve Belgen vroeg naar hun salaris. De Belg is een eerder tevreden werknemer, behalve als het over loon naar werken gaat. Dan vindt 49 procent de werkdruk niet in verhouding staan met het loon dat daarvoor betaald wordt. Het zijn vooral werknemers uit de minder goed betalende sectoren die misnoegd zijn. Horeca- en cateringpersoneel spannen de kroon (63% ontevreden), op de voet gevolgd door werknemers uit distributie, retail en kleinhandel (60% ontevreden). Opvallend is dat ook zes op de tien werknemers uit de gezondheidszorg niet tevreden zijn met wat ze betaald krijgen voor het werk dat ze doen. Wat salaris betreft, is zorg volgens de resultaten van de Jobat Loonwijzer nochtans eerder een middenklasser dan een slechte betaler. Tevreden starters Werknemers uit de sector 'energie- en watervoorziening' zijn het meest tevreden over de verhouding loon-prestaties (28% ontevreden). Ook de arbeidssituatie speelt mee. Zo zijn de arbeiders (61%) uit ons onderzoek vaker misnoegd over hun loon dan bedienden (51%) en kaderleden (37%). Ook starters vragen zich minder af 'of ze wel genoeg betaald worden'. Slechts 37 procent is ontevreden over de balans loon-werk. Maar na amper een jaar stijgt die ontevredenheid naar 50 procent. Tijdens de rest van de loopbaan verandert dat gevoel nog nauwelijks. De volledige resultaten van de Jobat Loonwijzer vindt u in de Jobat-krant van 13/10 en op Jobat.be. De Jobat Loonwijzer is een onderzoek van Jobat en Ipsos. Mijn mening: De resultaten uit dit artikel lijken me wel logisch. Als het om de verhouding loon-prestaties gaat, is het aannemelijk dat de arbeiders vinden dat die oneerlijk verdeeld is. Een arbeider heeft nog altijd de minste voordelen, terwijl die de meeste ‘prestaties’ neerzet in de zin van handenarbeid. Zij ‘werken hard’ terwijl bedienden op een stoeltje achter hun bureau mogen plaatsnemen en meer verdienen. In die zin begrijp ik dan ook hun ontevredenheid. Werknemers uit de horeca zijn ook niet tevreden. Met hen ben ik het ook eens. Je hoort altijd zeggen dat het hard werken is in de horeca en daarnaast wordt er verteld dat deze mensen maar weinig verdienen. Mensen die net gestart zijn met werken, stellen hun loon ook in twijfel. Misschien hebben zij te hoge verwachtingen over hun loon of hadden ze niet verwacht dat het leven zo duur zou zijn. Benieuwd of er iets met deze resultaten gedaan zal worden… |
#2
|
|||
|
|||
Als er een enquête gehouden wordt, vind ik het wel logisch dat nogal wat mensen antwoorden dat ze meer willen verdienen. Wie wil dat nu niet? Onze levensstandaard neemt immers toe en naast het werk vinden mensen ook meer en meer dat ze recht hebben op vrije tijd. Dit kost geld! Heel wat mensen gaan meer dan eens per jaar op vakantie.
Daarnaast vind ik dat je beroepen niet met elkaar kunt vergelijken en dat niet alle beroepen hetzelfde betaald moeten worden. De studies/opleidingen die iemand gevolgd heeft, spelen een factor bij de verloning. Het is nogal logisch dat een gespecialiseerd arts die 10 jaar gestudeerd heeft meer zal verdienen dan iemand die al vanaf zijn 18e bandwerk verricht. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het beroep van arbeider minderwaardig is, integendeel! Een goeie stielman is heden ten dage onbetaalbaar. |
#3
|
|||
|
|||
Dat mensen meer willen verdienen is logisch. Ik denk dat iedereen beseft dat het leven duur is en dat elke cent welkom is.
Starters hebben misschien, zoals Charissa zegt, een andere verwachting hebben over hoe duur het leven wel niet is en hun loon. En zoals Wim zegt, vind ik het logisch dat je vergoed wordt naargelang je diploma. Mensen die gestudeerd hebben tot hun 30 jaar (zoals artsen en radiologen) zullen ook meer verdienen dan een loodgieter. Maar, alle beroepen zijn nodig de dag van vandaag! |