actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2012, 11:48
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Gemiddeld 33 zwartwerkers per dag betrapt

Bij de gerichte controles tegen sociale fraude zijn vorig jaar 12.000 zwartwerkers tegen de lamp gelopen, of 33 per dag. Dat melden Het Laatste Nieuws, Le Soir en Sudpresse vandaag. In totaal kon daardoor bijna 400 miljoen euro gerecupereerd worden.

De Sociale Inspectie, de RSZ, de diensten voor Toezicht op de Sociale Wetten en de RVA voerden vorig jaar een half miljoen controles uit op de juiste toepassing van de sociale zekerheidswetgeving. Daarbij wordt bijvoorbeeld nagegaan of er niet te veel overuren worden gepresteerd.

Er worden ook 36.000 gerichte controles uitgevoerd in verdachte dossiers, om fraude op te sporen. Bij 32 procent van die controles werd zwartwerk ontdekt: werknemers die niet zijn ingeschreven bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, buitenlandse werknemers die niet zijn aangegeven of mensen die slechts deels in het wit werken.

Dat laatste gebeurt vooral in de horeca. In die sector werden liefst 4.800 zware inbreuken vastgesteld. De bouw komt op de tweede plaats met 1.400 gevallen van fraude. In de detailhandel werden 880 zwartwerkers betrapt, in de fruitpluk en bij tuinders 700.

Door de controles op sociale fraude werd vorig jaar in totaal bijna 400 miljoen euro gerecupereerd. Van de patronale bijdragen die door de werkgevers omzeild werden, kon 370 miljoen euro gerecupereerd worden. Ook werd 25 miljoen euro gerecupereerd aan werkloosheidsuitkeringen die ten onrechte door de werknemer in ontvangst werden genomen.


Bron : Het laatse nieuwsblad

Mening :
Ik ben toch verschoten van de hoge cijfers die vermeld worden in het artikel.Toch begrijp ik waarom mensen in het zwart gaan bijklussen, als men dit tegenwoordig niet doet, houdt men niets meer over door de hoge belastingdruk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2012, 12:10
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Zwartwerk zal altijd blijven bestaan! Er zal natuurlijk altijd controle blijven, maar zoals altijd kunnen ze niet iedereen controleren of in het slechtste (of beste geval, in welk opzicht je het bekijkt) betrappen en vervolgens beboeten. De controle op zwartwerk zie ik eerder als een loterij. Er zijn mensen die geluk hebben en jarenlang in het zwart werken zonder beboeting en je hebt mensen die al veel betrapt zijn.
Fraude zal altijd bestaan en dan niet alleen dit zwartwerk. Het is misschien aan de mens zelf om eerlijk hiermee om te gaan? Eerlijk geweten? Maar in deze tijden is dat niet altijd relevant en overwegend. Een mooi voorbeeldje heeft Charlotte al meegegeven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th October 2012, 19:43
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Men moet er zich wel van bewust zijn dat er nu niet meer mensen zwartwerken maar dat er nu gewoon meer controles plaatsvinden. Zwartwerk is iets dat al heel lang bestaat en wellicht altijd zal blijven bestaan. Al vind ik het heel goed dat er meer controles worden gevoerd. Zwartwerk is immers een misdaad.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th October 2012, 18:50
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Enerzijds vind ik het positief dat er zoveel controles zijn op zwartwerk, voor de economie is het namelijk niet positief. Anderzijds vind ik dat Charlotte wel een punt heeft, deze tijd is het moeilijk om rond te komen. Mensen moeten hard werken om rond te komen, zeker alleen is het moeilijk. Het is haast onhaalbaar om voldoende te kunnen sparen. Voor vele mensen is het dus een goede oplossing om een centje bij te verdienen in het zwart.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th October 2012, 23:05
Tinne.Joosen Tinne.Joosen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 71
Uiteraard is het positief dat er controles gebeuren op zwartwerk maar ik vind wel dat er beter wat meer aandacht zou gaan naar het controleren en bestraffen van mensen die jarenlang (zonder geldige reden) werkloos zijn maar wel maandelijks geld ontvangen door 'niets' te doen. Ik wil zwartwerk zeker niet goed praten maar je kan vanuit het artikel ook afleiden waarom er zoveel controles gedaan worden: geld vinden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th October 2012, 17:09
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Toch blijft het moeilijk om alle zwartwerkers over één kam te scheren! Ik denk als we bij medestudenten rond horen achter een eerlijk mening, komen we denk ik wel de helft van de tijd studenten tegen die wel eens zwartwerk hebben gedaan of nog steeds doen! Men zou om zwartwerk bij studenten uit te sluiten beter het plan (nogmaals herzien) om studenten te laten werken(50dagen). bv: Men werkt 2 uur in de horeca en *poef* 1 dag werken verdwijnt terwijl we recht hebben op 8uur werken per dag of meer. Hoe groot is dan de verrassing dat er in elk café op de hoek dan wel een jobstudent in het zwart werkt! Des al niet te min dat je je eigen broer niet kan gaan helpen op zijn bouwwerf zonder een contract te hebben getekend dat dit vrijwillig is of dat men anders een boete voorschrijft voor werken in het zwart!
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.