actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2012, 22:38
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Geduld van de tv-kijkers is op

Geduld van de tv-kijkers is op

Iedereen wil reclamevrij en uitgesteld kijken op computer, tablet of smartphone

Kijkers die stóppen met kijken op hun tv: het is de nachtmerrie van elke tv-zender. In de Verenigde Staten gebeurt het massaal, ons land volgt.

‘Een bloedbad.' Zo wordt de maand februari voor de Amerikaanse tv-zenders omschreven. Het zijn met voorsprong de series, zéér belangrijk in de VS, die hun kijkerspubliek zagen slinken. Vooral kijkers tussen de 18 en 49 jaar hebben er geen zin meer in. Dat is erg, want dát zijn de mensen die adverteerders met hun reclamespots willen bereiken.

Bijzonder is dat de kijkers die afhaken niet stoppen met kijken. Meer nog: er wordt zelfs meer tv gekeken dan vroeger. Mensen kijken alleen geen tv meer... op hun tv. En als ze het wél doen, dan willen ze hun avond voor het scherm zélf organiseren.

Niet meer dicteren

Als het in Amerika regent, druppelt het ook bij ons. Volgens Jo Caudron, internetpionier en expert in nieuwe media, is het duidelijk wat er aan de hand is. ‘In Amerika zijn ze aan het onderzoeken op welke manieren mensen allemaal tv kijken. Er wordt meer tv gekeken, maar minder klassiek. Mensen kijken via hun computer, via hun iPad.'

Kijkers laten hun tv-avond niet langer dicteren door een zender, zegt Caudron. ‘Neem het voorbeeld van de tv-serie True blood, met die vampieren. Canvas maakt die serie hip met het eerste seizoen en mensen gaan meteen op het internet om seizoen twee en drie al dan niet legaal te downloaden. Het geld gaat niet langer naar Canvas, maar naar Apple of Netflix of Video Unlimited die series aanbieden om op televisie, smartphone, PlayStation3 of laptop te bekijken.'

Reclame omzeilen

Uitgesteld kijken heeft nog een bijkomend voordeel: het is de ideale manier om reclame te omzeilen. Een onderzoek bij 1.500 jongeren tussen 18 en 25 leerde dat maar liefst 90procent reclame op tv systematisch ontwijkt. Digitaal opnemen is gratis en dat is een probleem voor commerciële zenders die van reclame leven. Digitaal opnemen betalend maken, kan niet zomaar: tachtig procent van de klanten van Telenet zegt in een onderzoek ‘een andere oplossing' te zoeken als opnemen geld gaat kosten.

Bij VTM en VT4 zeggen dat ze kijkcijfers in de groep van 18- tot 54-jarigen de voorbije maanden niet slechter waren, maar volgens Jo Caudron verschilt de Vlaming niet van de Amerikaan: ‘De Vlaming wil kijken waar hij wil, wanneer hij wil. Een zender als de BBC snapt dat al langer. Bij de BBC hebben ze nu al een app voor je tablet of smartphone om rechtstreeks programma's te downloaden.'

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/d...ikelid=663P5TP6

Mening:

Reclame is al lang een bron van vele ergernissen. Zenders als 2BE, VT4 en VTM overladen ons met reclame. Vaak gebeurt het dat je favoriete programma al na 10 minuten onderbroken wordt door reclame. Dankzij de tablet en de digicorder kunnen we die vervelende reclame overslaan. Natuurlijk zullen de kijkcijfers hier niet meteen zo drastisch slinken als in de VS, waar bijna iedereen zo'n tablet bezit. Ik denk dat dit in België eerder geleidelijk aan zal gaan. Toch zal het voor de commerciële tv uiteindelijk wel duidelijk worden dat de kijkers al die reclame echt wel beu zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th April 2012, 22:58
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Inderdaad, reclame zorgt voor veel ergernissen bij de tv-kijker. Tegenwoordig kijk ik steeds vaker films of series op mijn laptop. Reclame vermijden is de hoofdreden hiervan. Vooral series worden te vaak en te lang onderbroken (zoals Liselotte) al aanhaalde. Een serie van vijftig minuten wordt soms tot driemaal toe onderbroken. VT4 heeft dan ook nog eens de ergerlijke gewoonte om telkens de laatste twee minuten van de serie voor de reclame te herhalen na het reclameblok. Net als Liselotte denk ik dat het hier niet direct zo'n vaart zal lopen, maar op termijn zullen de commerciële tv-zenders hier zeker ook te kampen hebben met hetzelfde probleem.

Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 24th April 2012 om 23:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.