|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Studenten zoeken massaal psychologische hulp
Studenten zoeken massaal psychologische hulp
BRUSSEL - Zowel in Antwerpen, Leuven als Gent trekken jaarlijks meer dan duizend studenten aan de alarmbel. Teleblok, de gratis telefoon- en chatlijn van CM, kreeg in januari van dit jaar dubbel zoveel oproepen en chatgesprekken als vorig jaar. Wat vooral opviel, is dat het gros van de oproepen –zo'n 65procent– ging over psychologische problemen als stress, depressie en faalangst. Alle grote Vlaamse hogescholen en universiteiten zien dat de laatste jaren steeds meer jongeren op zoek gaan naar psychologische hulp. Een rondvraag leert dat het in totaal om meer dan 5.000studenten gaat die psychisch in de knoop zitten. ‘Het aantal studenten stijgt, dus ook het aantal aanvragen dat wij krijgen', zegt Ilse Devacht, diensthoofd van het medisch en psychotherapeutisch centrum van de KU Leuven. ‘Ook ons hulpaanbod wordt steeds verder uitgewerkt en bekend, waardoor de drempel lager wordt.' In Gent –universiteit en hogescholen samen– zoeken bijna 2.500studenten jaarlijks hulp. In Antwerpen kloppen ieder jaar zo'n 1.500studenten aan bij Psynet, het netwerk voor psychologische ondersteuning voor de studenten van de universiteit én de hogescholen. De belangrijkste problemen blijken zowat overal dezelfde: klachten over verwerkings- en relatieproblemen, depressie, stress en faalangst. En vooral die laatste drie stijgen de jongste jaren sterk. DS, 10-02-2012
|
|||
|
|||
Op zich verbaast het mij niet dat er zoveel jongeren op zoek gaan naar psychologische hulp.
Vanaf de geboorte wordt er van een kind in mijn ogen zeer veel verwacht. Dit verwachtingspatroon neemt in de loop der jaren steeds sterker toe. Vele ouders leggen hoge eisen op, zetten het kind onder druk. Ze moeten constant presteren. Niet enkel ouders hebben hoge verwachtingen in hun kind, maar ook scholen. Scholen willen uiteraard de jongvolwassen zo goed mogelijk klaarstomen voor de maatschappij, maar dit klaarstomen houdt zeer veel in voor de student. Ze moeten constant werken, werken, werken. Ook vele studenten beginnen bijvoorbeeld aan de examenperiode met de instelling dat ze verplicht zijn om zeer goede resultaten te halen. Ik kan dus goed begrijpen dat studenten veel schrik hebben om te falen en hierdoor kan er dus negatieve stress optreden. Dit kan uiteraard zelfs een depressie tot gevolg hebben. Wanneer deze studenten dan eindelijk hun welverdiende diploma hebben behaald, komen ze spijtig genoeg in een vergelijkbare situatie terecht. Dit is in mij ogen nu eenmaal de algemene tendens in onze maatschappij. Wij leven om te presteren. |