actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th February 2012, 20:38
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De strepen van de zebra

Bloedzuigende insecten zijn oorzaak van de strepen van de zebra

Wetenschappers uit Hongarije en Zweden zouden ontdekt hebben hoe de zebra aan zijn typische strepen komt. Volgens hen biedt het zwart-witte patroon de beste bescherming tegen bloedzuigende insecten. De vorsers, onder leiding van Susanne Akesson van de universiteit van Lund (Zweden), maakten de resultaten van hun onderzoek bekend in "Journal of Experimental Biology".
De oorsprong van de strepen van de zebra is al jaren het onderwerp van debat tussen wetenschappers. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat ze de beste bescherming boden tegen roofdieren: in het savannelicht of galopperend in kudde zijn individuele dieren nauwelijks te herkennen.
In 1979 lanceerde wetenschapper Jeffrey Waage al de theorie dat de vacht van de zebra het voor insecten moeilijk maakte om het lichaam van het dier te identificeren. De wetenschappers voerden nu verschillende experimenten uit om die theorie te bewijzen. Op een Hongaarse boerderij werden proeven ondernomen met zwarte, grijze, witte en gestreepte paarden. Het patroon in de vacht dat de meeste gelijkenissen vertoonde met de zebravacht, trok het kleinste aantal insecten aan.
"Wij concluderen dat zebra's een huid hebben ontwikkeld die een minimale aantrekking voor bloedzuigende insecten heeft", schrijven de onderzoekers. Bloedzuigende insecten zorgen voor heel wat hinder bij dieren, onder meer omdat ze ziektes overdragen. Minder insecten aantrekken is dus een evolutionair voordeel.

Het Belang Van Limburg
9/02/2012

Mening: Ik heb dit artikel gekozen omdat ik het moeilijk kan geloven. Volgens wetenschappers uit Hongarije en Zweden biedt het zwart-witte patroon de beste bescherming tegen bloedzuigende insecten. Persoonlijk vind ik deze opvatting niet logisch, aangezien insecten hun “prooien” ook kunden vinden wanneer het donker is. De meeste insecten gaan af op de geur of de temperatuur van hun “prooi”. Ik vind de eerder gevormde opvatting logischer. De kleurencombinatie van de zebra kan dienen als camouflage tegen roofdieren. Of het al dan niet waar is wat de wetenschappers besloten hebben blijft voor mij een raadsel. Het zou natuurlijk zeer goed zijn dat zebra’s door hun vacht minder last hebben van insecten. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat ze minder getroffen worden door ziekten, aangezien de meeste inssecten deze overbrengen. Dit zou dan (zoals in het artikel vermeld) een evolutionair voordeel zijn. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat we hierover in de toekomst nog veel gaan horen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th February 2012, 10:03
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Wink

Ik kan de redenering en het ongeloof van Sofie wel begrijpen, maar wij zijn toch geen wetenschappers? Wij hebben niet mee deelgenomen aan het onderzoek en onze kennis is, volgens mij toch, veel te beperkt om zomaar te zeggen dat het onlogisch klinkt en is. Als de wetenschappers onderzoeken hebben gedaan en hieruit komt dan deze vaststelling, dan zal er wel iets van waarheid inzitten.
Het is niet zo dat ik de wetenschappers meteen geloof en blindelings volg, maar deze deskundigen zullen wel weten wat ze gedaan hebben en onderzocht hebben. Ik vind het alleszins enorm interessant. Ik heb er nooit echt bij stilgestaan waarom zebra's strepen hebben, maar het is altijd fijn om te achterhalen wat nu de bedoeling is van die strepen.

De natuur is prachtig en ik sta altijd perplex van de 'doordachtheid' ervan. Alles heeft zijn reden, betekenis, functie en het zit hem in het kleinste detail. De mens is nog niet half zo slim als de natuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.