|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
'Educatieve tik' schaadt kind permanent
Kinderen die lichamelijk worden gestraft, ontwikkelen zich minder goed. Ook kan dit het IQ, een maat voor de intelligentie, verlagen. Dat schrijven Canadese wetenschappers vandaag.
De wetenschappers bekeken al de studies die de afgelopen 20 jaar zijn gedaan naar het slaan van kinderen. Professor Joan Durant van de Universiteit van Manitoba stelt dat de discussie de laatste jaren te veel is gegaan over of je een kind mag slaan en te weinig over de medische gevolgen daarvan. Agressie Er is inmiddels een berg wetenschappelijk bewijs dat fysiek straffen schadelijke gevolgen kan hebben, stelt zij. Zo worden mishandelde kinderen agressief en antisociaal en hebben ze ontwikkelingsproblemen. Verder zijn mensen die vroeger van hun ouders weleens een pak slaag kregen, vaker depressief of verslaafd. Uit recent onderzoek komt naar voren dat de grijze stof in het menselijk brein afneemt door fysieke straffen. Daardoor doen kinderen het minder goed bij IQ-testen. Geen maatregelen "Er zijn geen studies die aantonen dat er op de lange termijn positieve effecten van fysieke straffen zijn'', aldus Durant. Ze vindt het dan ook onbegrijpelijk dat overheden niet handelen naar de uitkomsten van de onderzoeken. "Als we een handvol studies hebben die aantonen dat je het risico op kanker kunt verminderen door elke dag 500 milligram vitamine C in te nemen, zouden we dat allemaal doen'', betoogt Durant. "Wij hebben meer dan 100 onderzoeken die hetzelfde laten zien voor lijfstraffen, en toch blijven we het controversieel noemen.'' Lijfstraffen voor kinderen zijn in 32 landen verboden. In een groot deel van de wereld is het slaan van kinderen nog sociaal geaccepteerd. (ep) Bron: DM Mening Dit is geen wereldschokkend nieuws. Maar voor alle leerkrachten die hun leerlingen toch een tik zouden willen verkopen; ze worden er niet slimmer op. Wat ik wel straf vind, is dat het in veel landen normaal is dat je een kind slaat. Als je in België je kind zou slaan, staat het de volgende dag in alle kranten, maar in het merendeel van de wereld mag dit wel. Gelukkig is de tijd voorbij waarbij leerkrachten de leerlingen figuurlijk op de vingers tikten. |
#2
|
|||
|
|||
'Educatieve tik' schaadt kind permanent
Het is positief dat men stilstaat bij de medische gevolgen van ‘educatieve tiks’. Er zijn nog steeds heel wat ouders die van een ‘harde aanpak’ houden, iets waar ik tegen ben. Wanneer een kind weet dat hij slaag krijgt als hij iets verkeerd doet, gaat het volgens mij een soort van angst ontwikkelen. Het is toch allesbehalve goed dat iemand iets (niet) doet uit schrik. Een kind mag zeker en vast gestraft worden, maar dan wel op een manier die geen schadelijke gevolgen kan hebben. Een simpel voorbeeld hiervan is om je zoon/ dochter ‘in de hoek te zetten’, zo kan het kind nadenken over zijn daden in plaats van angstig te zijn of pijn te hebben. Het is inderdaad positief dat de leerkrachten hun leerlingen geen fysieke straffen meer geven, dan opteer ik toch voor een meer beschaafde oplossing.
|
#3
|
|||
|
|||
Het is zeker een goede zaak dat men onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van de educatieve tik voor het kind. In ons land wordt een fysieke straf als iets slecht gezien, wat zeer goed is. Maar toch wordt deze manier van straffen vaker uitgevoerd dan we denken.
Een tik zal zeker geen positief effect hebben, het gaat de kinderen alleen maar bang maken. In het ergste geval durven ze niets meer te doen uit schrik om een tik te krijgen. Er zijn heel wat leerkrachten die volgens mij de gevolgen van hun simpele tik niet beseffen. Het is dus belangrijk dat ze hiervan op de hoogte zijn en andere manieren van straffen gaan zoeken. Yana zei ook al dat er veel meer nuttige manieren zijn om kinderen te straffen. We moeten straffen gebruiken die zinvol zijn en de leerling echt iets bijbrengen. |