|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
RZL: Richtwijzer 3ILSO 2004-2005
RZL: Richtwijzer 3ILSO 2004-2005
P.E. en lessen gaan dit jaar hand in hand; bij het begin van het jaar ontvangen jullie drie teksten die (hopelijk) in de lessen samen doorgenomen zullen worden, te weten: a/ Intentieverklaring bij de switch naar RZL (1blz. cfr. "Just Comments" op deze site) b/ 'Het Recht op Mededogen' (M. Nussbaum) (5blz.) c/ 'Vrijheid na de bevrijding' (W. Schmid) (2blz.) De eerste tekst (a/) nemen we gezamenlijk door tijdens de - qua aantal zeer beperkte - colleges. De bespreking van twee volgende teksten (b/ & c/) zal beginnen tijdens de hoorcolleges in oktober, maar uiterlijk tegen 23 oktober heeft elke student deze zeven pagina's persoonlijk doorgenomen; d.w.z.: -hij/zij heeft beide teksten grondig doorgenomen en ZELF alle moeilijke woorden opgezocht (1) -iedereen distilleert drie PERSOONLIJKE vragen uit deze teksten (twee uit de eerste, één uit de tweede) om ze vervolgens ex cathedra voor te leggen aan de klas tijdens de colleges. Dit impliceert dat je je vraag kunt situeren (=in de context van de tekst kunt plaatsen) (a), dat je grondig kan motiveren waarom jij je persoonlijk aangesproken voelde door juist déze vraag (of déze passage in de tekst) (b), en dat je vervolgens het hieruitvolgend klasgesprek kan modereren (c). Elke vraag leid je in middels een twintigtal duidelijk uitgeschreven regels die ondertussen op groot scherm worden geprojecteerd (zorg dus voor een verzorgd uiterlijk!) (2) -Deze drie vragen worden uiterlijk zaterdagavond 23 oktober verzonden via de "actualiteitsvraag" van "Actualiteit.org". Je geeft duidelijk je "klas" aan (3ILSOa of b), voor je twee vragen uit de tekst van Nussbaum geef je onder "sessie" '1' aan (dus twee vragen binnen hetzelfde kader), voor de vraag uit Schmids tekst geef je bij "sessie" '2' aan (in het totaal dus twee 'verzendingen'). Bij '"Bron" geef je respectievelijk aan 'Nussbaum' & 'Schmid'. Direct na elke verzending maak je een 'print-out' van je vraag die je telkens meebrengt naar de colleges... Let wel: na verzending kan je niets meer wijzigen! (3) -Eind januari zullen de drie genoemde teksten het voorwerp uitmaken van het eindexamen, althans voor wat betreft het 'gesloten-boekgedeelte'... (zorg dus voor goede notities tijdens de hoorcolleges!) Het 'open-boekgedeelte' omvat een parallelle procedure, maar met als voorwerp vier van de zeven teksten zoals je ze aantreft op de website onder "Onderwijs"/"RZL". Voor vier zelf gekozen teksten geldt dezelfde regeling als hierboven [zie(1), (2) & (3)], echter met inachtname van: -de datum: uiterste verzendingsdatum van de vier besprekingen is zaterdag 27/11... (mag ook al voordien op verschillende momenten verzonden worden) -voor elke bespreking gebruik je een nieuwe "sessie", en wel als volgt: bij de keuze van de tekst van 'Raes' vermeld je bij "Sessie" '3', bij 'De Visscher' '4, bij 'Van Heeswijck' '5', bij de tekst van 'Janssens/Zanoni' zet je bij "Sessie" '6', bij 'Kolakovski' '7', bij 'Saramago' '8' en bij keuze voor 'ter Borg' vul je '9' in... Zorg opnieuw voor een 'print' van elk om vanaf 29/11 mee te brengen naar de les. -elke gekozen tekst voldoet aan dezelfde inhoudelijk vereisten als hierboven (grondige lectuur & opzoeken moeilijke woorden, persoonlijke en met redenen omklede vraagstelling, modereren van een klasdiscussie omtrent je vraag e.d.). Vermits niet alle collega's je tekst zullen gelezen hebben, is het wellicht nog belangrijker dat je bij de inleiding van je vraag de zaak zeer goed kadert!! -deze vier geselecteerde teksten zullen op het examen terugkomen in 'openboekvorm'... Dit zal meestal verlopen onder de vorm van: "Wat vond je van die of die tekst en waarom?", alsook: "Welke verbanden heb je kunnen ontdekken tussen de geselecteerde lectuur en/of (een van) de drie 'verplichte' teksten?" Bij vragen: mail gerust naar 'barst@skynet.be' Succes! 12/10/2004
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 12th October 2004 om 18:31. |
#2
|
|||
|
|||
Re: RZL: Richtwijzer 3ILSO 2004-2005
Citaat:
Pfff... hopelijk dit jaar meer succes. Was gene vette het examen verleden jaar... |
#3
|
||||
|
||||
Het ene jaar is gelukkig het andere niet... so give it a shot!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Citaat:
A shot? Helpt dat dan? Dan zien uw schenen wel blauw zeker na de examendag. hehe... Flauw... ik weet het... |
#5
|
|||
|
|||
Ja Davy...
ik draag dezelfde mening als gij: Examen godsdienst is altijd weer .... hmmzzz...... heel moeilijk groeteeeeeuuuhhhh |
#6
|
|||
|
|||
Ben er ook eens op/in aan 't neuzen. Biedt perspectieven !
|
#7
|
||||
|
||||
Citaat:
ja, Davy, zet in het vervolg u oren wa verder open, dan hoorde misschien eens iets van wat ik aan het voorzeggen ben!!! |