actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2011, 05:05
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Marc Reugebrink

"Er is in het onderwijs al langer een ontwikkeling bezig waarbij de afstemming op economische rentabiliteit de fundamenten van dat onderwijs zelf dreigt te ondermijnen. Martha Nussbaum stelt in haar boek Niet voor de winst zelfs dat die ontwikkeling uiteindelijk bedreigend is voor de democratie. 'Dorstend naar nationaal gewin ontdoen vele landen en hun onderwijsstelsels zich achteloos van allerlei competenties die noodzakelijk zijn voor het levend houden van democratieën', stelt ze - en dan heeft ze het over het wegbezuinigen van 'de kunsten, de niet-exacte vakken en de geesteswetenschappen'. Die leveren niet alleen de voor een voldragen democratie noodzakelijke kennisinhouden, maar spelen ook een rol bij wat ze 'de humanistische aspecten van de bèta- en gammavakken' noemt: 'het fantasievolle, creatieve aspect en het aspect van rigoureus kritisch denken'. Iemand met een wiskundeknobbel zal het zonder die aspecten ook in de wiskunde niet ver brengen."
Marc Reugebrink
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th December 2011, 14:48
AVO AVO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 122
Eerlijk toegegeven heb ik mij al vaker de vraag gesteld in hoeverre het onderwijs de persoonlijke, maatschappelijke en democratische ontwikkeling van jongeren stimuleert. Ligt de nadruk inderdaad niet te veel op arbeidsgerichte competenties?

De filosofie om studenten te onderwijzen met het oog op “een goede doorstroming naar de arbeidsmarkt” is gerust een verdedigbaar vertrekpunt maar ik mis in de praktijk het en- en- verhaal .
Zeker de komende generaties zouden zich meer dan ooit bewust moeten zijn van de economische, politieke, maatschappelijke, ecologische, demografische… problemen die ongetwijfeld in rampen gaan ontaarden. We hebben nood aan een gemeenschappelijk verhaal om deze uitdagingen aan te gaan.

Maar hoe kan dit ooit tot stand komen wanneer, zoals Nussbaum het stelt, de geesteswetenschappen een onaanzienlijk plaatsje krijgen in het onderwijs? Of hoe kan een collectief verhaal tot stand komen wanneer het onderwijs kinderen van jongs af aan het arbeidsgerichte competitie- gevoel inpepert door de “goede leerlingen” van de “slechte leerlingen” te onderscheiden?
__________________
Everybody is a genius.
But if you judge a fish by its ability to climb a tree,
it will live its whole life believing that it is stupid.
A. Einstein
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.