|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Aantal jonge verkeersdoden in België boven Europees gemiddelde
Per miljoen inwoners tussen 15 en 30 jaar oud sterven 136 Belgen in het verkeer. Dat meldt Radio 1 op basis van cijfers die mobiliteitsorganisatie Touring kon inkijken. Daarmee vallen er in ons land een derde meer jonge verkeersdoden dan het Europees gemiddelde.
'In de Europese ranking staat België op de 25ste plaats', meldt Danny Smagghe van Touring. 'Dat is net voor landen als Polen Cyprus en Griekenland. We doen het dus eigenlijk helemaal niet goed wat dat betreft.' Het aantal verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar oud steeg vorig jaar zelfs opnieuw, aldus Touring. Verder sterven er vijf keer meer jonge mannen dan vrouwen. Volgens Touring zijn dringend extra maatregelen nodig: 'We moeten meer investeren in preventiecampagnes die echt gericht zijn naar jonge mensen die zich in het verkeer begeven.' Touring wil ook dat er meer gerichte controles komen voor jongeren. Bron: De standaard Eigen mening: Ik vind het erg om te zeggen maar eigenlijk verbaasd dit mij niet. Vele jongeren rijden roekeloos en hiermee wil ik niet zeggen dat alle jongeren roekeloos rijden! Daarnaast erger ik mij vaak ook aan oudere mensen op de weg omdat ze vaak zo traag rijden dat het hinderlijk wordt. Maar wanneer je dan naar de ongelukken gaat kijken merk je toch dat hier vaak jongeren bij betrokken zijn. Ligt het aan het rijgedrag of aan externe factoren? Ikzelf heb hier ook geen antwoord op. Persoonlijk is mijn mening dat roekeloze bestuurders een verantwoordelijkheidsgevoel missen. Is dit de oorzaak? Ik weet het niet. Wel weet ik dat er iets aan gedaan moet worden en ik kan daar alleen mijn steentje toe bijdragen door zelf wel verantwoordelijk te rijden.
|
|||
|
|||
Aantal jonge verkeersdoden in België boven Europees gemiddelde
Dit dodenaantal verbaast mij niet. Sinds ik zelf met de auto rijd, merk ik pas hoe roekeloos sommige bestuurders zijn op de weg. Zonder te willen veralgemenen, vind ik ook dat jongeren het meest gevaarlijk rijden. Onlangs was ik met enkele vrienden op stap geweest. Er zat een jongen achter het stuur en hij vond het tof om plots op het andere rijvak te rijden tegen een veel te hoge snelheid. De auto achter ons deed ook mee om stoer doen. Sommige mensen vertikken het gewoon om zich aan de regels te houden, wat natuurlijk heel erge gevolgen kan hebben. Wanneer iedereen al eens zou beginnen met het respecteren van de snelheidsbeperkingen, met het juist gebruiken van de richtingaanwijzers en met wat beter uit te kijken, zouden we al een stuk verder staan dan nu. Hoe zou dit opgelost kunnen worden? Ik denk eerst en vooral dat meer investeren in preventiecampagnes inderdaad verbetering op gang zou brengen. Wat we zelf zouden kunnen ondernemen, is ervoor zorgen dat we voorzichtig rijden op de weg en anderen erop wijzen wanneer zij de verkeersregels aan hun laars lappen.
|