actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2011, 22:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow Fans of echte vriendinnen?

Fans of echte vriendinnen?

Ruth Joos


Het was me het weekje wel. De politieke verslaggeving haalde in deze ultieme zevendaagse nog een allerlaatste keer de theatermetaforiek uit de kast. Een Griekse tragedie was het, met de drie traditionele elementen. Eenheid van plaats: Ciergnon. Eenheid van tijd: een week (of 531 dagen zo je wil). Eenheid van handeling: onderhandelen. De catharsis laat voorlopig nog op zich wachten. Daarvoor is de situatie te onzeker. We flirten met de 6 procent langetermijnrente en het ratingbureau Standard & Poor's heeft België met de neus op de feiten gedrukt.


Het is bijna verrassend dat er vorige week toch ook nog een ander gespreksonderwerp was. De grenzen van de uitlachtelevisie, naar aanleiding van de schande die Superfans heet. 'Wat zal het zijn? Zijn wij gewoon goeie fans of echte vriendinnen?' heeft alles in zich om ook een standard te worden. Maar zo poor hebben we het zelden gezien.

Superfans filmt mensen wier leven in het teken staat van een idool. Er zijn de onschadelijke gevallen. Tienermeisjes aan en in wie alles begint te flapperen en te fladderen als je de naam Ian Thomas uitspreekt: tot daar aan toe. We hebben The Beatles en Clouseau gehad. We kennen het fenomeen, daar groei je normaal gezien wel uit.

Een roedel vrouwen voorbij de menopauze die alleen nog maar kunnen fladderen als ze de ogen sluiten en aan Willy Sommers denken: ach ja. Die eisen op tijd en stond hun seconde aandacht en een 'pieper' van Willy. En de Willy? Hij 'piepert' voort. Bovendien is hij elk optreden weer verzekerd van twee verkochte kaartjes. Vier eigenlijk. Want de echtgenoten van de dames mogen mee, zij het op de achtergrond. Wie fascineert het meest? Die dartele vrouwen die alleen aan Willy denken of die venten die het lot van een leven met hun Willy-verslaafde vrouwen schijnbaar achteloos ondergaan?

Maar dan zijn er de fans met een echt ongezonde obsessie. Voor wie het idool een doel op zich is geworden. Er is geen leven naast dat in functie van hun held. Ze zijn in dit programma makkelijk te onderscheiden; het zit hem in de blik: die is beangstigend. Een jonge vrouw die haar leven vergooit door in een Sven Nys-pyjama en een Sven Nys-onderbroek onder een Sven Nys-dekbed te gaan slapen ('zo ligt hij altijd op mij'), een vrouw die bij Kristoff wil begraven worden, een moeder en dochter die K3 als hartsvriendinnen zien. Met dus die prangende en aanmatigende vraag: 'Wat zijn wij voor jullie: gewoon goeie fans of echte vriendinnen?' Zo onschuldig is dat allemaal niet meer. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen: je zal maar K3 of Sven Nys zijn.

Want één factor in het geheel ontbreekt duidelijk in dit programma: het object van de begeerte. Hun beeltenis is overal, in posters, op foto's, in dromen, in tatoeages, op onderbroeken. Maar de echte personen zijn afwezig. In de realiteit hebben zij een privéleven. En daar horen deze superfans niet bij. Dat besef doet pijn. Het programma mag dan al makkelijk weggezet worden als uitlachtelevisie; voor de idolen is dit bittere ernst waarbij het lachen hen ongetwijfeld vergaat. Laten we hopen dat de camera's deze superfans niet nog meer zelfverzonnen legitimiteit verstrekken om ongevraagd in pakweg een badkamer op te duiken. Het zou de eerste keer niet zijn.

Er schuilt blijkbaar een pervers genot in het kijken naar deze mensen. Een klein uurtje voelen we ons met zijn allen superieur. Maar na afloop van Superfans is de catharsis onbestaande, integendeel: je voelt je besmeurd. Overal de kleffe geur van voyeurisme. Door het initiële plan van de makers om ook Els Clottemans als idool op te voeren, ruikt het geheel nog onfrisser. Kunnen we iets afspreken? Zullen we deze week gewoon eens allemaal níet kijken? Zien wat dat geeft?

Dat we ons dáár eens zorgen over maken in plaats van over een eventuele VRT-versie van Spuiten en Slikken op dat fameuze derde net. De behoeders van de moraal hoeven zich geen zorgen te maken: dat programma is niet eens verre toekomstmuziek, het is zelfs een ver verleden. Wij waren die Nederlanders met hun zogezegd baanbrekende programma een kleine twintig jaar voor. In De lieve lust op Studio Brussel werd destijds taboeloos heel wat geëxperimenteerd, geslikt én gekaderd. Daar was niets beangstigends aan.


DS, 28-11-2011 (Ruth Joos)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2011, 12:20
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Fans of echte vriendinnen?

Ik ken het programma eigenlijk nog niet zo lang, omdat mij er ook op werd gewezen. Ik wist dus niet wat ik moest verwachten, maar vandaag kan ik daar wel een duidelijk antwoord op geven: een ontspannend uurtje vol humor!
Dat zo'n programma's worden uitgezonden, is eigenlijk regelrechte schande! Mensen die hieraan meedoen zouden zich eigenlijk moeten schamen als ze zichzelf bezig zagen! Iedereen is natuurlijk wel fan of liefhebber van zijn idool, een boek of een film, ... Maar deze 'superfans' gaan wel een beetje te ver. Wat is het nut om achter iemand te lopen die jou amper kent? Wat is het nut om stapelverliefd te zijn op iemand die je toch nooit zal kunnen krijgen? Kunnen we zelfs zo ver gaan dat we willen sterven in de armen van ons idool, terwijl onze eigen partner daar niets aan heeft te zeggen?
Veel van deze mensen, onder andere de K3-fans, werden vroeger al uitgelachen met hoe ze zich gedroegen. Maar door dit programma gaat het er gewoon niet op verbeteren, vrees ik! We moeten natuurlijk elkaar allemaal respecteren, maar op deze manier in de media komen, vraagt gewoon om extra schandaal, humor en ironie!
Als leraar moeten wij ook de leerlingen aanvaarden zoals ze zijn, maar op deze manier denk ik niet dat het gaat om een gezonde instelling! Je kan je ergens voor geven, of je kan in iets geloven met hart en ziel. Maar op deze manier overschrijdt het wel meerdere grenzen! Natuurlijk, in een samenleving van vandaag kan ik van niets meer verschieten. Maar is het al zender zo doeltreffend om je medemensen belachelijk te laten maken door dit programma? Ook niet echt een zuiver voorbeeld naar jongeren toe wat betreft 'aanvaarding'!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2011, 14:44
Greet.VanDeun Greet.VanDeun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Griezelig gewoon!
Ik heb het programma zelf niet gezien, en wil het ook niet zien, maar ik heb er wel een reclamefilmpje van gezien, de "superfan" die ze daar toonden was echt ziekelijk geobsedeerd, om schrik van te krijgen.
In dit soort programma's worden die mensen dan ook nog volkomen belachelijk gemaakt, het kan niet anders dan dat ze hier nog lang belachelijk voor zullen gemaakt worden door anderen.

Laatst aangepast door Greet.VanDeun : 29th November 2011 om 15:00.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2011, 18:03
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Superfans

Ik kan niet ontkennen dat ik niet heb gelachen toen ik de eerste keer naar dit programma keek. Ik zou nooit zoveel doen voor een bekend persoon, geen denken aan. Maar als dit nu is waar die mensen in geloven, of wat die mensen met passie doen? Wie zijn wij dan om hen tegen te houden?

Vooral met de fans van K3 lachen de meeste mensen. Maar wat ik zeker wel belangrijk vind om te vermelden is dat het 20-jarig meisje bijzonder onderwijs heeft gevolgd. Deze mensen moeten echt niet uitgelachen worden. Ik heb tijdens mijn ervaringen met het BUSO vooral geleerd om respect op te brengen. Het is niet zo eenvoudig om te leven op deze manier als er steeds mensen op de achtergrond naar je staren en je uitlachen.
Als deze mensen nu 'kracht' putten uit het fanatiek houden van een bekend persoon laat hen dan toch doen?

Dit programma maakt deze mensen gewoon enorm belachelijk, en er zullen zeker en vast scenes uitgeknipt zijn om het nog 'grappiger' te maken.

Wat me vooral opvalt is dat dit soort van programma meer en meer op televisie komt. In 'Exotische Liefde' werd er ook gelachen met mensen die hun (al dan niet) ware liefde in het buitenland vonden.
Echt leerrijk vind ik dit toch niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.