actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2011, 08:41
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Nooit zo veel zout voor barre winter

Met de extreme winters van 2009 en 2010 in het achterhoofd grijpt Vlaanderen naar de grote middelen om de wegen berijdbaar te houden. 42.000 ton zout ligt klaar, 60.000 ton kan worden bijbesteld. Een recordvoorraad. ‘Daarmee moeten we extreme weersomstandigheden aankunnen', aldus minister Hilde Crevits (CD&V).

‘Bij hevige sneeuwval en vrieskou hebben mensen geen begrip voor zouttekort. Dat leerden we de voorbije jaren.' En dus neemt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) geen risico's. De voorbije winters, vooral die van 2009, sloeg Koning Winter zo hard toe dat de zoutvoorraad op kritieke momenten uitgeput was. Gevolg: chaos op de wegen, nationale standstill.

Om zulke miserie te vermijden, lanceert Crevits een bijgetimmerd winterplan. Blikvanger is de recordstock aan strooizout. Momenteel ligt een gigantische zoutberg van 42.000 ton klaar, waarvan de eerste kilo's dinsdagochtend verstrooid zijn. Bij die 42.000 ton komt sowieso 7.500 ton, en indien nodig leveren de zoutfabrikanten tot 60.000 ton extra. Samen goed voor 100.000 ton zout. Vergelijk: de voorbije twee jaar werd respectievelijk 84.000 en 58.000 ton gestrooid. De opslagloodsen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) liggen intussen zo vol dat men externe depots moet huren.

Strooien op maat

Maar topvoorraad of niet, met zout moet je zuinig omspringen, waarschuwt de minister. Daarom strooien alle wagens voortaan precies op maat van de wegbreedte. Naast zout wordt ook geëxperimenteerd met pekel, of water met opgelost zout dat efficiënt inwerkt. Kampen we toch met een zouttekort, dan moet een ‘prioritair strooiplan' de belangrijkste snel- en invalswegen voorrang geven.

‘We strooien bij gladheid wel álle rijstroken', geeft Crevits mee. ‘Omdat je als bestuurder niet ziet of het glad is, wat gevaarlijk kan zijn. Bij sneeuwval zie je dat wel, dan ruimen we enkel de rechter- en middenrijstrook.' Ook het blokstrooien, waarbij de wegpolitie alle verkeer op snelwegen achter de strooiwagens doet rijden, wordt bij extreme omstandigheden toegepast.

Niet op fietspaden


Om lelijke kraters in het wegdek op te lappen, blijft deze winter één centrale paraat om warm asfalt te leveren. Fietspaden worden niet bestrooid omdat het zout niet ingereden geraakt. Bij wijze van proefproject zal in Kortrijk wel een voertuig met pekelsproeier en sneeuwschop uitrukken. Ook De Lijn bereidt de trams en bussen voor op winterellende. Zo blijven bij vriesweer 's nachts trams rondrijden om sporen en bovenleidingen ijsvrij te houden.

Crevits rekent op het KMI en Meteo Wing voor snelle, accurate weersinformatie. Bij extreme weersomstandigheden alarmeren zij minstens één uur op voorhand alle wegpartners, onder meer om de verlichting op snelwegen aan te steken. Om alle communicatie te stroomlijnen, liet de minister alle diensten (wegpolitie, verkeerscentrum, De Lijn, automobilistenverenigingen...) een winterprotocol ondertekenen.

‘Als kind verlangde ik 's winters vurig naar sneeuw, als minister hoop ik dat het zacht blijft. Al vrees ik ervoor', zegt ze. ‘Onze bedoeling is om goed voorbereid te zijn en snel te kunnen inspelen op extreem weer.'

Bron: Het Nieuwsblad; http://hetnieuwsblad.be/article/det...icleid=O23IB0OT

Mening
:
Ik vind het zeer goed dat ze deze keer een grootte voorraad aan strooizout hebben. Andere jaren leek het altijd sneller op te zijn dan gepland. Dit jaar lijkt er ook goede plannen en afspraken gemaakt te zijn. Dit is zeer nuttig, zo kan men bij extreem winterweer direct uitrijden om de cruciale punten direct aan te pakken. Ook het feit dat het KMI en Meteo Wing één uur op voorhand alle wegpartners moet verwittigen is een goede zaak. Zo zijn ze zeker op tijd ter plaatse. Ik hoop dat de doelstelling van de minister bereikt wordt. Als ze voorbereid zijn op extreem winterweer en er snel op kunnen inspelen zal iedereen er baat bij hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2011, 13:55
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Het is jammer dat de fietsers deze winter bij sneeuw weer in de problemen gaan komen. Men heeft wel gelijk dat het nutteloos is om zout op fietspaden te strooien wanneer dit niet ingereden geraakt maar kan men niet iets anders verzinnen om de fietsers te helpen?

Ook moet men erop letten dat de hoeveelheid zout dat wij op onze wegen strooien nooit goed kan zijn voor de natuur, de bermen dus. België zou efficiënter met zout moeten leren omgaan in plaats van gewoon meer te strooien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.