|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Leerkrachten KTA Vilvoorde staken tegen directie
VILVOORDE - De leerkrachten van het KTA in Vilvoorde werken sinds maandag niet meer. Ze staken omdat ze vinden dat hun directie een agressieve leerling niet hard genoeg aanpakte.
De aanleiding voor de staking was een incident van vrijdagmiddag, meldden VRT en VTM in hun nieuwsuitzendingen. Een leerling was toen verbaal agressief tegen een van de leerkrachten. Toen het leerkrachtenkorps vernam dat de jongen maandag gewoon weer naar school mocht komen, legden ze maandag het werk neer. De directie moest strenger optreden, vonden ze. Het was immers niet de eerste keer dat de jongen zich agressief opstelde. Woensdag gaan de leerkrachten weer aan het werk. Bron: De standaard Datum: 4 oktober Ik kan me enerzijds wel vinden in het standpunt van de leerkrachten. Als leerlingen zich agressief gedragen, moeten ze hiervoor gestraft worden. Op de meeste scholen gebeurt dit ook, vaker te veel als te weinig. Anderzijds vind ik het wel overdreven dat de leerkrachten hiervoor staken. Als leerkrachten bij elk incident gaan staken, schiet er niet veel meer over van het lerarenkorps. De leerkracht in kwestie kon zelf voor een oplossing zoeken, ze kon bijvoorbeeld de leerling ter plaatse straffen. Zeker voor onze toekomst als leerkracht is het erg belangrijk om te weten hoe je een leerling moet aanpakken. Je mag zelf niet agressief worden en moet proberen om in alle rust het probleem op te lossen. |
#2
|
|||
|
|||
Na het lezen van het artikel uit De Standaard lijkt het alsof de agressie van de leerling en de te 'softe' straf die hij hiervoor kreeg de enige reden is waarom de leerkrachten staken.
Na hierover beelden gezien te hebben op de redactie werd het mij echter duidelijk dat dit eigenlijk enkel de druppel was die de emmer deed overlopen. Blijkbaar "botst het al vier jaar tussen de leerkrachten en de directrice van de school" en hebben de leerkrachten niet het gevoel dat ze het vertrouwen hebben van de directie. Ik begrijp dat een probleem dat al vier jaar aansleept, zwaar weegt op een leerkrachtenteam. Ik vraag mij echter wel af of staken dé manier is om dit probleem op de lossen. Mij lijkt het niet helemaal logisch dat ze deze manier willen aangrijpen om het vertrouwen van de directie te krijgen. Anderzijds is het misschien wel een ultieme poging van de leerkrachten om het probleem op zijn minst onder de aandacht te brengen. Dit laatste is alleszins wel gelukt. Of het de relatie met de directie zal verbeteren, betwijfel ik ten zeerste. Link beelden de redactie |