![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Wetenschappelijk bewijs voor seksistisch cliché
Wetenschappelijk bewijs voor seksistisch cliché
maandag 26 september 2011 om 16u35 Zijn vrouwen inderdaad slecht in het parkeren? Ja. Clichés over het rijgedrag zoals "vrouwen kunnen niet parkeren" en "mannen rijden te snel" gaan al lang mee, maar worden nu ook gestaafd met bewijsmateriaal. Uit cijfers van Britse rijexamencentra blijkt dat 170.000 vrouwen vorig jaar voor hun rijexamen faalden omdat ze fouten maakten bij het achteruit rijden of omdat ze hun autospiegels niet gebruikten. Bijna een derde van hen of 55.000 vrouwen maakten fouten bij het parallel parkeren, zegt The Sunday Times. Daarmee staan parkeerfouten in de top vijf bij de gebuisde vrouwen, maar bij de mannen is dat niet het geval. Racefreak op testosteron Voor de mannen is er ook minder goed nieuws, want de cijfers bevestigen ook het stereotype van de racefreak op testosteron. In 2010 faalden 40.000 mannelijke bestuurders omdat ze te snel optrokken, en hielden 30.500 mannen zich niet aan de verkeerslichten. Gemiddeld hebben mannen wel maar 36 uur rijles nodig om voor het examen te slagen tegenover 52 uur voor vrouwen, aldus The Sunday Times. Alsof deze cijfers nog niet genoeg bewijzen, blijkt nu ook uit een wetenschappelijke studie van de Ruhr-universiteit van Bochum dat vrouwen er z'n 20 seconden langer over doen om een Audi te parkeren. (Belga/TE) Bron: knack.be Mijn eerste reactie bij het lezen van dit artikel was: O jee, ik ben een man. Ik kan wel degelijk parkeren, en ik durf ook mijn voet op het pedaal te laten rusten. Ook slaagde ik van de eerste keer voor mijn rijexamen, dat terwijl vrij veel mannen uit mijn omgeving, hier 2 of zelfs 3 pogingen voor nodig hadden. maak ik daar een punt van? Nee, ik heb echt betere dingen te doen. Dergelijke 'wetenschappelijke' onderzoeken vind ik zo'n hoop nonsens, daarom heb ik het bewust niet bij wetenschap gezet. Ik heb op onnoemelijk verschillende niveaus bedenkingen bij dit artikel. Ik noem er enkele op. Eerst en vooral zijn deze onderzoeken enkel in Groot-Brittannië gehouden. Ik vind, dat als je dergelijke pretentieuze uitspraken wil doen, je daar een breder testpubliek mag op na houden. Een tweede bedenking die ik mij maak; er wordt gezegd dat mannen maar 36uur rijles nodig hebben om te slagen, maar zij maken frequent fouten tegen snelheid en zelfs erger, het volgen van verkeerslichten; Is het dan niet zo dat zij eigenlijk niet toekomen met die 36uur rijles? Ten derde is het mij niet duidelijk op wat de cijfers gebaseerd werden. Er wordt op geen enkele manier een controlegroep aangegeven. Ik wil best aannemen dat die cijfers kloppen, maar ten opzichte van welk cijfer staat deze bevinding? Dat is niet onbelangrijk om weten, en al ZEKER niet bij een 'wetenschappelijk' bewijs. Ik geef grif toe dat ik reeds veel onbekwame vrouwen achter het stuur heb gezien, zelfs in mijn nog prille rij-ervaringen. Maar ik ben even zeer, en even veel in contact gekomen met onbekwame mannen in de wagen. Ik denk dat mensen meer gebaat zijn bij een hervorming van het rijexamen. Op die manier kunnen we deze onnozele onderzoeken achter ons laten. |
#2
|
|||
|
|||
Wetenschappelijk bewijs voor seksistisch cliché
Ik vond het artikel eigenlijk best grappig toen ik het las, vooral de reactie van Evelien Kolsteeg. Enerzijds is het wel goed dat dit seksistisch cliché met wetenschappelijk onderzoek wordt ondersteund om bewijzen en argumenten te vinden. Langs de andere kant vind ik het eigenlijk ook een beetje dubbelzinnig, want er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Kijk maar naar Evelien Kolsteeg bijvoorbeeld die zich dan eerder in de categorie van de man zou plaatsen, terwijl ik mezelf eerder bij de vrouwelijke kant laat aanschuiven. Uitzonderingen zijn er altijd, maar daarnaast heb ik ook de kritiek dat ze beter tijd en geld zouden steken in belangrijkere zaken die wel antwoorden, mogelijkheden op oplossingen nodig hebben.
|