actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2011, 20:45
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Jaarlijks meer dan twee miljoen doden door luchtvervuiling

Per jaar sterven wereldwijd meer dan twee miljoen mensen aan ziektes die veroorzaakt zijn door luchtvervuiling. Dat blijkt uit een studie die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft gepubliceerd.
Het probleem situeert zich vooral in stedelijk gebied: 1,3 miljoen doden zijn het gevolg van de vervuiling in steden, zowel in ontwikkelingslanden als industrielanden.

Volgens de WHO konden 1,1 miljoen van de 2 miljoen doden vermeden worden als de normen gerespecteerd werden. "Vervuilde lucht kan doordringen tot de longen en de bloedcirculatie en daardoor hartproblemen, longkanker, astma en luchtwegeninfecties veroorzaken", aldus de organisatie, die gegevens van 1.100 steden in 91 landen verzamelde en analyseerde.

Uit die gegevens blijkt dat 80 van de 91 landen de referentiewaarden van de WHO voor vervuilde lucht niet respecteren. "In veel steden is de luchtvervuiling op een gevaarlijk niveau voor de gezondheid aanbeland", zo zei doctor Maria Neira, directrice van de afdeling volksgezondheid en milieu van de WHO.

De gevaarlijkste zones bevinden zich in groeilanden zoals India en China, waar de gemeten waarden soms tot 15 keer hoger liggen dan de drempel. (belga/gb)

Datum: 26/09/2011
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...ervuiling.dhtml

Eigen mening:
Toen ik de titel las, schrok ik toch wel even. Twee miljoen doden door luchtvervuiling is heel veel. Het wordt dus hoog tijd dat we er iets aan gaan doen. Natuurlijk beschikt niet elk land over de nodige middelen om de luchtvervuiling te minimaliseren, maar als iedereen zijn steentje bijdraagt kan dat al een goede zaak zijn voor het milieu. De bevolking kan bijvoorbeeld de fiets nemen in plaats van de auto, in ieder geval wanneer het gaat om korte afstanden. Voor de langere afstanden kan er, indien mogelijk, gebruik gemaakt worden van het openbaar vervoer. Zo vermijd je ook het drukke verkeer op de baan en bespaar je heel wat benzine, wat dan ook weer goed is voor de portemonnee.
In het artikel staat ook vermeld dat tachtig landen van de 91 de referentiewaarden voor de vervuilde lucht niet respecteren. Dat vind ik redelijk veel. Er zijn dus maar elf landen, van de 91, die de regels respecteren. Er moet dus dringend iets gedaan worden. Propere lucht kopen van andere landen biedt hier helaas geen oplossing!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th September 2011, 21:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Meer roet in fietserslongen

Meer roet in fietserslongen


Fietsers in de grote stad hebben meer roet in hun longen dan voetgangers. Dat heeft Brits onderzoek uitgewezen. Wetenschappers van de London School of Medicine vergeleken de hoeveelheid roet in de longen van vijf ondenaren die per fiets naar hun werk gingen met de longen van vijf stadsgenoten die altijd te voet gaan.



De fietsers bleken ruim dubbel zo veel roet in de longen te hebben, vermoedelijk omdat ze dieper en vaker inhaleren dan voetgangers terwijl ze zich in de buurt van een auto-uitlaat bevinden. Omdat roetdeeltjes kunnen leiden tot een hartaanval en een verminderde longfunctie, zou bij het plannen van fietsroutes rekening moeten worden gehouden met roetblootstelling, vinden de onderzoekers.

Of fietsen bij gezonde stadsbewoners inderdaad slecht is voor de gezondheid, wordt nog in een groter onderzoek bekeken.


DS, 26-09-2011 (hvde)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th September 2011, 22:24
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Meer roet in fietserslongen

Toen ik het artikel las, kreeg ik onmiddellijk een dubbel gevoel vanbinnen. Eerst en vooral bracht het onderzoek mij niets nieuws. Net zoals in Antwerpen is de lucht veel meer vervuild dan bijvoorbeeld in de Kempen, dit is ook logisch als je kijkt naar de omvang de omgeving, aanwezigheid van industrie en verkeer, inwonersaantal, ... Daarnaast dacht ik ook dat het eigenlijk wel 'chapeau' is van mensen om de fiets als transportmiddel te gebruiken. Dat betekent toch enige inzet voor het milieu en richting gezondheid. Het dubbel gevoel ligt dan eigenlijk in feite bij het principe dat mensen milieuvriendelijk en gezond door het leven willen gaan door de fiets te nemen, maar eigenlijk worden beboet omdat hun omgeving zo vervuilend is. Ergens kan ik ook begrijpen dat mensen daarvoor niet speciaal gaan verhuizen om een extreem voorbeeld te geven, maar jammer genoeg kan je er niets aan doen. Het zijn vooral bedrijven en de overheid die luchtvervuiling kunnen aanpakken in de hedendaagse situatie, maar het is de mens die de toekomst kan veranderen. Als meer mensen in geconcentreerde steden de fiets of het openbaar vervoer nemen, dan zal het percentage luchtvervuiling toch al een stukje lager liggen. Het lijkt allemaal mooi en ideaal op papier, maar ik denk toch dat iedereen die zijn steentje bijdraagt, iets kan bijdragen op grootschalig(er) niveau!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th September 2011, 22:39
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
We zijn ondertussen het gemak van Koning Auto al zo gewend dat het moeilijk is om op dat gebied aan comfort in te leveren.

Wanneer ik door de straten van Lier loop, dan gedraag ik mij soms als toerist en kijk ik even omhoog om de mooie gevels en gebouwen van mijn stadje te bewonderen. Wat mij daarbij steeds stoort, is het feit dat die gevels allemaal aangetast zijn. Door het dagelijks voorbijrijden van autobussen en auto's zien ze een voor een zo zwart als roet. Wat daar op die stenen kleeft, ademen we dus ook in. Ik ben er dan ook voorstander van dat men - om te beginnen -zoveel mogelijk centra van steden én dorpen verkeersvrij maakt.

Laat mij nog even bij mijn voorbeeld (Lier) blijven. Toen bekend werd gemaakt dat het centrum niet meer doorrijdbaar zou zijn voor auto's, was er algemeen protest. Winkeliers kwamen in opstand, want ze zagen in gedachten hun omzet peilsnel omlaag gaan. Ze gaan ervan uit dat kooplustigen, nu ze voortaan hun auto niet meer vlakbij hun favoriete winkel kunnen parkeren, zullen wegblijven. Toegegeven, er zijn nu eenmaal mensen die liefst van al tot IN de winkel zouden willen rijden om geen stap te voet te moeten doen.
Toch zullen ook zij zich moéten aanpassen.

Nu de markt in Lier dus helemaal opnieuw wordt ingericht, is ze vanwege de werken volledig verkeersvrij (op enkele taxi's na). Dat betekent dat je rustig op een terrasje kan genieten van het mooie weer, zonder dat je voortdurend gehinderd wordt door lawaai van ronkende motoren en zonder dat je misselijk wordt van de overdosis aan uitlaatgassen.

Iedereen weet ondertussen wat de gevolgen zijn van luchtvervuiling en veel mensen maken zich zorgen. Als we zien naar de recente successen van de autoluwe zondagen, dan moeten we misschien pleiten om deze acties op regelmatige basis door te voeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.