|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Studenten kibbelen om blokplaatsen in bibliotheek
Studenten kibbelen om blokplaatsen in bibliotheek
ANTWERPEN - Het is examentijd en dan laaien de emoties onder de studenten hoog op. De universiteitsbibliotheek is daarbij het middelpunt van een rel tussen hogeschool- en universiteitsstudenten. Annelies Verijcke uit Schoten richtte zondag samen met Birte Verschraege (beiden 19) uit Stabroekde Facebook-groep 'Hogeschool ga in je eigen bib studeren' op. Maar al gauw kwam er de Facebook-groep 'Hogeschoolstudenten in bib UA. Omdat wij dat kunnen en dat mogen' van Luis Muñoz (21) van de Plantijnhogeschool. De verwijten op beide pagina's zijn niet altijd even fraai. Mannekes, stop met zagen. Anders geven we jullie geen verlof als ge later voor ons komt werken, staat op de ene. Ik heb geen examens meer, maar speciaal voor die mannen te kloten, ga ik daar aan mijn eindwerk werken. Met AL mijn boeken rond mij, op de andere. Op de jongerenblogwww.smosblog.be zien ze het aantal bezoekers spectaculair stijgen. '1.600mensen kwamen naar onze site op de dag dat we een bericht over de rel postten', zegt medebeheerder Nick Van Walleghem. 'Het was ludiek bedoeld', zeggen tweedejaarsstudenten Annelies Verijcke en Birte Verschraege, wiens groep nu al 1.165leden telt. 'We wildenniemand discrimineren, maar het probleem onder de aandacht brengen. Sinds dit jaar zit de bibliotheek tijdens de examenperiodes bomvol. Je moet al om 7.45uur (de bib opent om 8.30 uur, red.) klaar staan om een deftige plaats te hebben.' Birte Verschraege studeert communicatiewetenschappen en moet tegen vrijdag een paper klaar hebben. 'En daarvoor heb ik boeken nodig uit de bibliotheek. Dus ik moet echt een plaatsjebemachtigen.' Hogeschoolsstudent Luis Muñoz uit Borgerhout begon twee dagen geleden met de Facebook-groep die gisteren 619leden telde. 'Ik verveelde me tijdens de examens en heb me hier dan maar mee bezig gehouden. Ik studeer niet eens in de bib maar thuis. Vrienden van me doen het wel, vooral omdat de bibs van de hogescholen meestal sluiten om 17uur. De bibliotheek in de universiteit is open tot 21uur en op zaterdag.' Sinds enkele jaren is het de gewoonte dat studenten tijdens de examenperiode samen studeren. Bibliotheken zijn daarvoor de uitgelezen plek. 'We kunnen ons hier beter concentreren', zeggen Verschraege enVerijcke. 'Het is motiverend om te zien dat je niet de enige bent die aan het studeren is. Het is ook leuk dat je samen pauze kan nemen.' De Associatie Universiteit en Hogescholen Antwerpen, de samenwerking tussen de hogescholen en universiteit, laat toe dat studenten van hogescholen in de bibliotheek van de UA terechtkunnen. 'En dat zal niet veranderen', luidt het bij de Universiteit Antwerpen. 'De bib is enkele jaren geleden uitgebreid en we zijn blij dat het een succes is. De 900plaatsen zijn in de examenperiodes snel bezet. Al controleren we wel of er geen studenten zijn die plaatsen vrij houden voor collega's die later komen. Om iedereen een plek te geven, openen we binnenkort ook de eetzaal na 14uur. Dan komen er 600plaatsen bij. Vrijdag of maandag is er binnen de associatie overleg over eventuele maatregelen. We willen graag enkele plaatsen vrijhouden voor studenten die opzoekwerk hebben. Er zal ook worden bekeken of de bibs van de hogescholen langer open kunnen blijven.' DS, 26-05-2011
|
|||
|
|||
Plaatsgebrek in de bib is niet enkel een probleem dat zich voordoet in Antwerpen. Ook bij ons in Vorselaar kom je het regelmatig tegen dat je geen plaatsje meer vindt. De helft van de tijd zijn alle computers bezet en als je aan een taak moet werken is het echt niet leuk om beneden aan een tafel te moeten gaan zitten. Ook voor het maken van groepswerk is er te weinig plaats. De gekleurde lokalen zitten altijd vol. Als je dan beneden aan één van de tafels gaat zitten dan klagen andere mensen als je een beetje te luid overlegt.
De overbevolking in de hogescholen en universiteiten is dus duidelijk een groot probleem. Veel studenten vragen veel plaats en daar moeten ze rekening mee houden. |