actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2011, 22:00
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Gallo-Romeins Museum krijgt Europese ereprijs

Gallo-Romeins Museum krijgt Europese ereprijs

Het Gallo-Romeins Museum in Tongeren is het eerste Belgisch museum dat tot Europees Museum van het Jaar is uitgeroepen.
Tijdens de slotceremonie van het Europees Museum Forum zaterdagavond is het Gallo-Romeins Museum in Tongeren uitgeroepen tot Europees Museum van het jaar. De onderscheiding bestaat sinds 1977 en gaat voor het eerst naar een Belgisch museum.


De organisatie is in handen van het Europees Museum Forum, die gepatroneerd wordt door de Raad van Europa. De voorbije dagen brachten de 34 genomineerde musea een presentatie van hun werking in het Duitse Bremershaven.

De jaarlijkse prijs is bestemd voor musea die de afgelopen twee jaar zijn gebouwd of vernieuwd. Alle types musea, nationale zowel als privé-organisaties, komen er voor in aanmerking. Voor deze editie had ons land twee kandidaten: het Magrittemuseum en het Gallo-Romeins Museum.

De onderscheiding ging zaterdag naar het Gallo-Romeins Museum in Tongeren, dat de geschiedenis van het leven van de mens presenteert vanaf de prehistorie tot de nieuwe middeleeuwen. In 1994 opende het museum in een nieuwbouw van de architect Alfredo De Gregorio. Wegens de grote publieksbelangstelling was er al snel nood aan een uitbreiding. Daarvoor werden het bestaand gebouw en de uitbreiding vernuftig in elkaar geïntegreerd.

Het museum krijgt niet alleen lof voor de architecturale integratie, maar ook voor zijn scenografie. Daarvoor vormde De Gregorio een team met Niek Kortekaas. De jury vindt de presentatie ‘elegant en fantasierijk’. Hij vindt de opbouw van dit lange en complexe verhaal ‘gelaagd’, met doordachte media op maat gebracht van een brede waaier publieksgroepen. De tentoonstellingen ‘hebben autoriteit, maar zijn niet autoritair’. Over sommige kwesties laat de opstelling twijfels toe, die de bezoeker stimuleren om zelf aan het denken te gaan.

Dit jaar waren er 34 genomineerden. Daarbij onder andere het Slotmuseum in Linz, het Borusseum in Dortmund, het gerestaureerde klooster van Coimbra, het museum van de Slag bij Stalingrad en het hippe British Music Experience in Londen.

De laureaat krijgt voor één jaar een kunstwerk van Henry Moore, The egg, toevertrouwd. Eerder wonnen het Guggenheim (Bilbao), het Victoria and Albert Museum (Londen), het wetenschapsmuseum Cosmo Caixa (Barcelona) en het Salzburg Museum.

Bron: De Standaard, zondag 22 mei 2011, Auteur: Geert Sels
Nog andere bronnen die je kan raadplegen: Knack. be en Historiek.be

Eigen mening: Ik denk dat wij, Belgen, toch wel eens trots mogen zijn met het feit dat wij heel goed de geschiedenis kunnen reconstrueren en deze geschiedenis voor het volk beschikbaar kunnen maken. Dit blijkt nu uit deze prijs. Er wordt heel veel geld aan besteed om allerlei verbouwingen door te voeren, maar op deze manier kan het museum geïnteresseerden in de geschiedenis blijven ontvangen. Ik, als toekomstige geschiedenisleerkracht, zie hier zeker het voordeel van in. Aan de hand van deze museum kan ik later mijn leerlingen ook eens boeien met een interessante tentoonstelling. Zo leren ze de geschiedenis op een andere manier.

Het museum heeft van vele andere Europese museums de prijs gewonnen en mag hier zeker en vast heel trots op zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 22:09
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Ik ben het volledig met Isabell eens. Wij, de studenten geschiedenis, zijn vorig jaar op excursie geweest naar het Gallo-Romeins museum. Dit is zeker een aanrader. Niet alleen is er zeer veel, en interessant materiaal aanwezig. Er worden ook heel wat workshops gehouden. Zo kunnen leerlingen van het secundair onderwijs geschiedenis eens op een andere manier bekijken. Wanneer dit zorgt voor meer interesse voor geschiedenis bij de leerlingen, is dit alleen maar toe te juichen. Ook heel leuk aan het museum zijn de nagemaakte stukken. Deze stukken liggen dan niet, zoals de originele, achter glas, maar kunnen aangeraakt en opgepakt worden. Zo kunnen de leerlingen zelf eens voelen hoe de materialen die toen gebruikt werden aanvoelden, en hoeveel ze wogen. Dit is natuurlijk zeer leuk, maar ook heel leerrijk voor hen. Ik ben dan ook zeer blij dat dit museum nu internationale erkenning krijgt. Ik hoop dat dit nog meer bezoekers naar het museum trekt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.