|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
McDonalds vervangt kassiers door touchscreens
Artikel:
Hamburgerketen McDonalds wil de komende jaren fors besparen op personeel. Een deel van het kassapersoneel wordt ingeruild voor touchscreens waarin de klanten hun bestelling kunnen ingeven, en meteen de betaling regelen. Steve Easterbrook, directeur van McDonalds Europa bevestigt de plannen in een interview met Fiancial Times. Na de betaling print de automaat een ticket, en dat kan dan worden geruild voor de bestelling. Easterbrook maakt zich sterk dat de klant zijn voedsel sneller krijgt omdat ze niet langer met personeel hoeven te praten. Dat zou een tijdswinst van 3 tot 4 seconden opleveren. Tegelijk zegt McDonalds dat het dit jaar in Europa 11.000 nieuwe banen zal creeëren. Maardat is te verklaren doordat de keten veel nieuwe vestigingen opent. Het bericht staat in schril contrast met een recente mededeling van McDonalds' in de VS. Daar wil de keten de komende jaren 62.000 mensen in dienst nemen. Bron: De Standaard 18/05/2011 http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110518_105 Eigen mening: Ik kan best begrijpen dat McDonalds touchscreens plaatst in plaats van kassiers. Als je ziet hoeveel volk dat er soms binnenstaat... Met de touchscreen zal alles nóg sneller vooruit gaan. Het personeel zal trouwens niet echt moeten vrezen voor hun baan, want in de McDonalds is er nog zoveel ander werk dat kan gedaan worden. Toch zou ik nog enkele kassiers laten staan. Oudere mensen kunnen niet eenmaal niet zo goed overweg met een touchscreen. Voor deze mensen zou ik zeker nog een kassa openlaten met een kassierster. Dit zal McDonalds minder tijd kosten dan dat ze deze oudere mensen moeten verder helpen met de touchscreen. |
#2
|
|||
|
|||
Dit vind ik ronduit belachelijk!
Kassiers vervangen door touchscreens, als we dit in elke sector gaan invoeren schiet er voor de mens geen werk meer over. Op het eerste zicht lijkt dit veel eenvoudiger en handiger voor de mensen maar zo werkt het niet. Een ander voorbeeld, de computer zeer handig, we kunnen niet meer zonder maar drukkerijen krijgen het alsmaar moeilijker om het hoofd boven water te houden. Zijn we dan goed bezig? Mensen verliezen door zulke initiatieven meer arbeidsmogelijkheden terwijl het langs de andere kant steeds eenvoudiger wordt om jezelf te behelpen. Ik ben van mening dat dit niet kan en dat ons dit na verloop van tijd zeer duur te staan zal komen. Weg met al dat elektronische gedoe! |
#3
|
|||
|
|||
Als ik het zo lees, vervángen die touchscreens de kassierders helemaal niet. Er zijn toch nog altijd werknemers nodig om het eten naar de klanten te brengen? Het is een groot bedrijf, dat zo groot mogelijke winstmarges wilt, en dus zoveel mogelijk tijd wil besparen. Dan komen die touchscreens goed van pas, niet?
|
#4
|
|||
|
|||
Deze wijziging van McDonalds vind ik enerzijds een goede ontwikkeling maar anderzijds ook slecht.
Dit zou ervoor kunnen zorgen dat het bestellen aan de kassa veel sneller vooruit zou gaan. Het personeel zou zich dan alleen moeten concentreren op het brengen van het eten en niet meer moeten rekenen en zorgen dat ze altijd juist intypen. Anderzijds is het ook slecht. Er zijn nog zoveel doelgroepen die nog niet mee zijn met de technologie. Denk maar aan oudere mensen, analfabeten, personen met een handicap,.... Voor deze mensen gaat het moeilijker worden om iets te kunnen bestellen als het alleen via een computerscherm kan gebeuren. |
#5
|
|||
|
|||
Ik vind ook dat deze verandering zowel positieve als negatieve gevolgen heeft.
Het zal positief zijn voor de wachttijd, tegenwoordig is het soms zo druk dat je het al niet meer "fast"food kan noemen. Veel mensen gaan dan door de mc drive om de drukte te vermijden maar daar is het dan ook aanschuiven. Ook is het positief voor de vakantiegangers, zij gaan gewoon hun taal kunnen kiezen. Toch vind ik het ook negatief omdat er personeel dan hun baan gaat verliezen. Ook vind ik het minder goed voor de kinderen die graag zelf willen bestellen maar nu niet meer zal gaan en voor de gehandicapten. Laatst aangepast door Caroline.vanHulzen : 3rd November 2011 om 11:15. |
#6
|
|||
|
|||
Deze "ingreep" zal meer negatieve als positieve gevolgen hebben.
Zoals eerder al gezegd geweest is, moet je tegenwoordig soms erg lang wachten in McDonalds. Terwijl (volgens mij) heel veel mensen naar daar gaan om "snel iets te eten" en dus zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Door het kassapersoneel te gaan vervangen door touchscreens maken ze een tijdswinst van 3 tot 4 seconden. Als je dan nog eens rekening houdt dat er heel wat mensen gaan zijn die hiermee niet gaan kunnen werken, denk ik niet dat er nog zoveel tijdswinst zal zijn. Het is dus een dure ingreep om uiteindelijk in mijn ogen niet zoveel te bereiken. Het andere negatieve aspect is dat er mensen zijn die hun job zullen verliezen doordat ze vervangen worden door elektronica. Ze kunnen misschien dan wel aan het werk in een andere vestiging, maar dan werken ze weer verder van huis wat dan weer wat praktische problemen met zich mee zal brengen. Ik hoop dat ze hierover eerst nog eens goed gaan nadenken en eventueel eerst in een paar vestigingen een soort van experiment uitvoeren... |
#7
|
|||
|
|||
Dit is nu eenmaal de toekomst. Hier gaat het om het ingeven van wat je wilt eten. Er zijn nog steeds mensen nodig die de hamburgers, frietjes,... bakken, kuisen en de bestelde menu serveren. Tot op heden bestaat er nog steeds geen robot, zover ik weet, die deze zaken van de mens kan overnemen. Er blijven natuurlijk steeds negatieve kanten aan het verhaal zoals mensen die niet met deze technologie kunnen werken,... Ik denk dat dit toch de toekomst zal zijn. We zien nu in Decathlon, Delhaize,... al mogelijkheden om je gekochte goederen zelf in te scannen waardoor er ook geen kassiersters meer nodig zijn. Bovendien zullen er ook regelmatig problemen optreden aan deze toestellen waardoor er een klusjesman aanwezig zal moeten zijn. Ik denk dat het qua werkgelegenheid ongeveer hetzelfde zal blijven als voordien.
|
#8
|
|||
|
|||
Sinds Henry Ford begin vorige eeuw de lopende band op punt stelde, zijn er mensen vervangen door machines en dit zal nu eenmaal blijven doorgaan. Dat is nu eenmaal de prijs die betaald wordt voor vooruitgang. Artificieel banen creëren die ook door machines gedaan kunnen worden is te duur voor de grote multinationals (waar McDonalds een schoolvoorbeeld van is) en die bedrijven zijn nu eenmaal uit op winstmaximalisatie. Het is erg, maar ik denk dat ongeschoolden minder en minder kansen zullen krijgen op de arbeidsmarkt.
|
#9
|
||||
|
||||
Wanneer ik met mijn vrienden naar McDonalds ga, merk ik steeds meer veranderingen en innovaties. Het bereiden en ‘verspreiden’ van voedsel is altijd een arbeidsintensief gebeuren geweest, maar de laatste tijd zie je ook dit veranderen. Allerlei machines verlichten het werk van de koks. Nu zien we ook dat het personeel dat instaat voor het verdelen van het voedsel vervangbaar is. Of we nog kassiers nodig hebben nu alles zo geautomatiseerd wordt? Volgens mij wel. Er zullen altijd mensen nodig zijn om alles in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld ouderen, ze zijn misschien niet de doelgroep van McDonalds, maar toch passeren zijn daar ook. Deze mensen kunnen niet altijd even goed mee met deze technologische vooruitgang. Ook wanneer er technische defecten aan de automaten zijn is het handig dat er steeds iemand klaar staat om de klanten verder te helpen.
Toch wil ik ook zeggen dat ik het een enorme vooruitgang vind. Ik heb zelf al met deze automaten gewerkt en het ging nog sneller vooruit. Je kan zelf goed bekijken wat je juist wil hebben doordat er overal afbeeldingen bij staan. Het betalen gaat ook heel eenvoudig (misschien zelfs te eenvoudig, voor je het weet ben je weer wat centjes armer) en de bestelling afhalen duurt ook helemaal niet lang. Ik ben alvast een voorstander van deze innovatie! |
#10
|
|||
|
|||
Ook ik vind dit echt te ver gaan. Door de kassiers in te ruilen voor touchscreen kassa's, gaat echt het menselijke contact verloren. Wat wel goed is, is dat je uiteraard sneller bediend zal worden en de kans op een fout in je bestelling kleiner is (als er een fout is, zal die hoogstwaarschijnlijk bij jezelf liggen -> een foutje getypt). Weegt dit op tegen alle banen die verloren gaan? Er zijn mensen die (wegens omstandigheden) niet aan een diploma geraken. Deze mensen kunnen dan in de horeca terecht (bijvoorbeeld in de McDonalds). Ik vind dat hier toch nog eens goed over nagedacht moet worden.
|