|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Goede lestechniek wint het van charismatische prof
Goede lestechniek wint het van charismatische prof
Betere examenscore na 'activerende werkvormen' in plaats van hoorcollege vrijdag 13 mei 2011, 05u00Auteur: Steven Stroeykens Aanraden 7 Delen Bewaar Corrigeer E-mail Print Moderne didactische technieken vragen meer van studenten en proffen, maar leveren op.Herman Engbers/hh © Herman Engbers Vorige 1 van 1Volgende BRUSSEL - De studenten actief bij de les betrekken, ze doen discussiëren en nadenken, ook in een grote groep, bereikt betere resultaten dan een klassiek hoorcollege, ook als dat door een ervaren lesgever gegeven wordt. Van onze redacteur Als het aan de studenten lag, zouden ze misschien kiezen voor een populaire, ervaren prof als lesgever, en niet voor een beginnende postdoc zónder ervaring voor een auditorium, maar wel gewapend met moderne didactische methoden en een grondige lesvoorbereiding. Maar dan zouden ze wel eens ongelijk kunnen hebben. Want de beginner mét de goede methode haalt betere resultaten dan de ervaren prof in een klassiek hoorcollege. Dat hebben Canadese onderzoekers vastgesteld in een vergelijkend experiment. De wetenschappers, onder wie Nobelprijswinnaar natuurkunde Carl Wieman, beschrijven hun bevindingen vandaag in Science. Populair De proefpersonen van Wieman en zijn collega's waren meer dan vijfhonderd eerstejaars ingenieursstudenten aan de University of British Columbia in Vancouver. Het experiment betrof een deel van hun cursus natuurkunde, met name het onderdeel over elektromagnetische golven. Één groep studenten kreeg daarover klassieke hoorcolleges van een hoogleraar die vele jaren ervaring had met de cursus. Die was populair en scoorde hoog bij evaluaties door de studenten - en wordt door de onderzoekers zelfs als 'charismatisch' omschreven. De andere groep kreeg les over hetzelfde onderwerp van twee jonge onderzoekers, die gebruik maakten van moderne didactische technieken. Die waren erop gericht de studenten actief bij de les te betrekken en ze te oefenen in de manier van redeneren van een ervaren fysicus. De studenten moesten onder meer in kleine groepjes discussiëren over vraagstukken en met 'clickers' (draagbare elektronische stemapparaatjes) vragen beantwoorden. De studenten in de tweede groep bleken minder te spijbelen en ze letten beter op in de les - ze werden onopvallend geobserveerd, waarbij onderzoekers nauwgezet alles noteerden wat ze tijdens de les deden, van goed opletten tot zitten te sms'en. Én de studenten in de tweede groep scoorden beter in een examen dat achteraf werd afgenomen. 'Ik ben niet verbaasd over die resultaten', zegt Martin Valcke, hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit Gent. 'Werkvormen die de studenten activeren, werken veel beter, dat blijkt consistent uit alle onderzoek. Een charismatische figuur als lesgever is wel goed voor de motivatie en om interesse op te wekken, maar minder om elke individuele student méé te doen denken. In een klassiek hoorcollege wordt iedereen gegijzeld in het denkproces van één persoon.' Maar de activerende lestechniek vergt wel meer inspanning van de lesgever. De proeflessen in het Canadese experiment werden grondig voorbereid - de onderzoekers schatten dat een lesgever die ervaren is in de techniek zo'n vijf uur voorbereidingstijd per uur les nodig heeft. 'Er is meer voorbereidingstijd nodig, maar dan heb je wel een goed scenario voor de les dat bijna gegarandeerd tot resultaat leidt,' zegt Valcke. Van de studenten vraagt het ook meer inspanning. Ze zijn in het begin meestal erg tevreden over lessen met deze technieken, zegt Valcke, 'maar na een tijd niet meer, want ze moeten harder werken. Als ik les geef met clickers, dan gaan ze doodop naar huis. In een klassiek hoorcollege kun je al eens achteroverleunen.' bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=OI3A41IJ eigen mening: Ik vond dit artikel wel interessant omdat wij toch gekozen hebben voor een lerarenopleiding en ik denk dat het niet alleen zo is in hogescholen en universiteiten maar ook in het secundair. Het kost meer moeite om je les voor te bereiden maar de leerlingen gaan er meer aan hebben en gaan het ook beter blijven onthouden. Wanneer ze de leerstof moeten gaan studeren zullen ze het makkelijker hebben. |