actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2011, 08:00
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Jongeren wagen zich vaker en vroeger aan jointjes

Jongeren roken steeds vroeger en steeds meer cannabis, zo blijkt uit een studie van onderzoekscentrum OIVO. Eén op de vier 12- tot 17-jarigen heeft al ooit een joint gerookt. Dat schrijft de krant Het Laatste Nieuws.

Ontwenningsverschijnselen
Jongeren komen gemiddeld op hun veertiende voor het eerst in contact met wiet. De gebruikers steken gemiddeld tien joints per week op, zo blijkt. Dat is dubbel zoveel als in 2007. Eén op de vijf denkt dat cannabis niet gevaarlijk is. Toch vertonen veel jongeren ontwenningsverschijnselen als ze de drugs een tijdje moeten missen: 16 procent geeft aan daardoor geïrriteerd te zijn en 15 procent ervaart extreme nervositeit en angst.

Harddrugs
Nog een verontrustende evolutie tenslotte is dat 5,8 procent van de jongeren ook harddrugs zoals heroïne en cocaïne gebruikt. (belga/tma)
Bron: demorgen.be

Mijn mening:
Wat mij het meest verontrust is de verdubbeling van het aantal joints per week in slechts 4 jaar. Is het makkelijker geworden om eraan te geraken? Hebben de jongeren meer geld om eraan te geven? Of is de kostprijs gezakt? Dit zijn vragen die ik me er dan bij stel. Ik vind het spijtig dat er in het artikel niet echt een oorzaak van deze stijging staat, zowel voor de jonge leeftijd als voor het aantal joints.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mijn eerste contact met deze softdrugs (niet gerookt) bij de bushalte was. Als ik met vrienden op de bus wachtte om van school naar huis te gaan, waren er dagelijks jongeren van de technische school die joints stonden te roken. De geur is me dus al snel bekent geworden en herken ik heel makkelijk op fuiven of festivals. Dat het jongeren van de technische school waren kan volgens mij niet echt toeval zijn. Maar ik zeg niet dat al deze jongeren drugs gebruiken. Jongeren van een katholieke school kunnen er even goed gebruik van maken. Al denk ik wel dat dit minder voor zal komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2011, 11:46
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Heel erg triest vind ik dit ! Natuurlijk is dit erg verontrustend. Jongeren vergooien zo hun kansen op een goede toekomst. Ook zijn ze zich vaak niet bewust van de gevolgen van een joint (drugs).

Misschien moet er in de scholen meer aandacht besteed worden aan het preventief bestrijden van drugs. Er moeten misschien terug meer infosessies rond dit thema doorgaan. Zo krijgen de jongeren toch een globaal beeld van wat er van drugs verder kan komen. Misschien dat ze hierdoor meer afgeschrikt raken waardoor er mindere drugs/joints gerookt worden.

Maar kinderen zijn jong en zijn vaak experimentgericht ingesteld. Je bent jong en je wil wat. Natuurlijk gaat men in dit geval het verkeerde pad op, waarvan men later spijt zal hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2011, 17:02
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Toch verbaast het me niet. Het lijkt alsof de kindertijd als maar vroeger eindigt en dat op alle vlakken.
Een van de grote oorzaken lijkt mij de maatschappij die andere vormen van verslaving tolereert. Zo heb je bijvoorbeeld de reclamespots van alcoholische dranken waar we continu mee in contact komen. Zij geven ons het idee dat we bijna gek zijn als we er niet aan meedoen. Wat heb je als ouder dan nog te zeggen op de verslaving van je kinderen? Zij kunnen je verwijten dat je zelf dan ook verslaafd bent.
Het is en blijft nog steeds een moeilijke zaak. Net zoals Diewert zegt vind ik ook dat de scholen preventief te werk moeten gaan door de jongeren de juiste informatie te geven over drugs en alle negatieve gevolgen uitgebreid moeten toelichten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2011, 14:01
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik ben het ook eens met Laetitia en Diewert. Scholen moeten inderdaad preventief te werk gaan. Jongeren denken immers dat het effect van één jointje maar even groot is als één pintje. Maar voor ze het beseffen, vragen ze zich al af wat het effect van 4 jointjes dan wel mag wezen. Ook vind ik het vreemd dat jongeren naar deze softdrugs grijpen. Is hun leven dan zo 'saai' geworden dat ze ontspanning en 'actie' moeten zoeken bij softdrugs? En dan wil ik nog even kwijt dat ik het absoluut niet eens ben met het feit dat dit meer gebruikt zou worden in technische scholen. Oké, ze zullen het meer openbaar durven te gebruiken, maar ook kinderen uit het ASO zullen wel eens willen ontsnappen aan de dagdagelijkse 'sleur' door het opsteken van een jointje. Als toekomstig leerkracht vind ik ook dat de leerlingen vooral op de hoogte moeten worden gebracht van de mogelijke gevolgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.