actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 27th April 2011, 23:00
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers

Medicijn tegen tinnitus mogelijk

Medicijn tegen tinnitus mogelijk

Amerikaanse wetenschappers hebben mogelijk de oorzaak van tinnitus, of oorsuizen gevonden. Het gehoorcentrum in de hersenen wordt zelf spontaan actief wanneer belangrijke, remmende verbindingsroutes geblokkeerd zijn. De onderzoekers denken dat hun vondst tot een medicijn kan leiden.
Patiënten die last hebben van tinnitus horen geluiden terwijl er geen externe bron is. Tussen de zes en twintig procent van alle volwassenen kampt met voortdurend lawaai in het hoofd. Voor 1 tot 2 procent is dat constant gefluit, gezoem, gesis of gebrom zo overheersend dat het de kwaliteit van leven ernstig beďnvloedt. Voorlopig is er nog geen behandeling voor.

In hun zoektocht naar een behandelingen stelden onderzoekers van de universiteit van Pittsburgh een groep muizen drie kwartier bloot aan snoeihard lawaai, dat te vergelijken was met ambulancesirenes. Een paar weken later kregen de beestjes, samen met muizen die niet aan dergelijk hels lawaai waren blootgesteld normale geluiden te horen die af en toe werden onderbroken.

De muizen die eerder aan het lawaai werden blootgesteld, reageerden in de pauzes tussen het geluid niet: zij konden blijkbaar geen moment van stilte meer onderscheiden en leden dus aan tinnitus. De andere muizen reageerden wel: zij werden angstiger omdat ze merkten dat er iets veranderde.

Cochleaire nucleus

Na dit experiment bestudeerden de wetenschappers plakjes weefsel van de cochleaire nucleus: de gehoorkern in de hersenstam. De kern van de aan het lawaai blootgestelde muizen reageerde veel sterker op elektronische stimulatie en blokkeerde receptoren die de zenuwbanen remden of juist prikkelden.

Toen de onderzoekers de productie van de boodschappersstof GABA, die de zenuwcellen afremt, blokkeerden, reageerden de hersenen van de muizen met tinnitus minder heftig dan die van gezonde muizen. Dat wijst er volgens de wetenschappers op dat de remmende zenuwbanen in de cochleaire nucleus bij oorsuizen al geblokkeerd zijn: verder blokkeren heeft geen effect.

Nu is dus aangetoond welke stof verantwoordelijk is voor de hyperactiviteit in de hersenen en de fantoomgeluiden produceert. De zoektocht naar een medicijn blijkt echter nog een uitdaging, aangezien het middel enkel op de boodschappersstof GABA moet ingrijpen en alleen in het gehoorcentrum mag terecht komen.

Bron:
Gazet Van Antwerpen
Link naar artikel

Ik kan dit onderzoek alleen maar toejuichen. Ik heb zelf al meermaals last gehad van gefluit in mijn oren na een avondje stappen en dat is enorm storend. Ik kan mij perfect voorstellen dat je leven volledig verpest is indien je permanente gehoorschade hebt. Alleen is het nu nog afwachten in hoeverre dit product effectief gerealiseerd zal worden.
Met citaat antwoorden
Oud 28th April 2011, 09:56
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User

Een van mijn onderwijsvakken is biologie. Vorige semester hebben we tinnitus besproken tijdens een les. Toen ik de titel van het artikel las, dacht ik meteen dat dit totaal niet zou kunnen. Maar na het lezen van de inhoud van het artikel, moet ik toch toegeven dat er misschien wel mooie vooruitzichten zijn voor mensen die lijden aan tinnitus.
Hopelijk kan dit onderzoek binnenkort een degelijk medicijn opleveren. Tinnitus is soms de oorzaak van zelfdoding. Maar toch denk ik dat je het beste gewoon voorzichtig bent en zorg draagt voor je oren. Jezelf niet onnodig blootstellen aan harde muziek en dergelijke...
Met citaat antwoorden
Oud 28th April 2011, 10:07
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User

Zoals Eva zegt is het zeer zeker soms de oorzaak van zelfdoding, de mensen kunnen niet meer leven met het aanhoudende gesuis in hun horen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik er gek van word na feestje. Als dit irritante geluid dan constant zou aanhouden, zou ik niet weten waar kruipen. Het zou wel een grote vooruitgang zijn als ze hierin een medicijn zouden vinden, want aangezien tinnitus ook iets met de zenuwbanen te maken heeft, kan het wel grote gevolgen en opklaringen leveren door de verdere geneeskunde.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:12.