|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zevende slapende luchtverkeersleider betrapt in VS
Zevende slapende luchtverkeersleider betrapt in VS
© afp De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben een luchtverkeersleider geschorst die gisterenochtend vroeg tijdens zijn dienst in slaap was gevallen. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN. Het vliegverkeer zou volgens een eerste onderzoek niet in gevaar zijn geweest. De verkeersleider miste geen oproepen, aldus de luchtvaartautoriteiten. Tijdens het incident bij de luchtveerkeersleiding in Miami waren nog twaalf andere verkeersleiders en twee chefs aanwezig. Volgens de autoriteiten is het de zevende keer dit jaar dat een verkeersleider in slaap valt. Vorige week stapte de baas van de Amerikaanse luchtverkeersleiding, Hank Krakowski, op naar aanleiding van de incidenten. De luchtvaartautoriteit FAA kondigde aan dat de roosters van de verkeersleiders worden aangepast, om te voorkomen dat medewerkers zo moe worden dat ze in slaap vallen. (afp/adb) 17/04/11 09u24 Bron: Het laatste nieuws Eigen mening: In slaap vallen tijdens je werk is niet bepaald slim. Je riskeert een grote kans om ontslagen te worden. Dit kan uiteraard niet. Neem dan een dagje vrij. Als je werkt als luchtverkeersleider moet je zeker niet in slaap vallen. Als werknemer heb in je in deze sector een zeer grote verantwoordelijkheid. Er kunnen mensenlevens op het spel staan. Ik vind het niet meer dan normaal dat de persoon in kwestie geschorst wordt. |
#2
|
|||
|
|||
In slaap vallen terwijl je zo'n belangrijke functie uitoefent, is inderdaad enorm gevaarlijk en moet dus kost wat kost in de toekomst vermeden worden. Misschien moeten de luchtvaartautoriteiten zichzelf eens afvragen hoe dat het komt dat dit al de zevende keer is dat een luchtverkeersleider in slaap valt.
Is dit simpelweg omdat het beroep misschien te 'saai' is, of ligt het aan een tekort aan personeel en de vele uren dat deze mensen misschien moeten werken? |
#3
|
|||
|
|||
Ergens ben ik het eens met Jolien. Een schorsing is inderdaad een oplossing, maar enkel op korte termijn. Op lange termijn zullen er andere aanpassingen gedaan moeten worden. Zoals Lien zegt, moeten de luchtvaartautoriteiten zich afvragen hoe dit kan komen. Er wordt in ieder geval al een stap in de goede richting gezet: de rooster worden aangepast. Nu is het volgens mij een kwestie om goed op te volgen hoe de verkeersleiders hierop reageren. Voelen ze verbetering of niet? Wachten tot er weer eentje in slaap valt zou een nog grotere vergissing zijn dan helemaal geen aanpassing te doen...
|