|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Ondervoeding leidt tot slechte schoolresultaten
Ondervoeding leidt tot slechte schoolresultaten
Ondervoeding tast bij kinderen niet enkel de groei en gezondheid aan, het leidt ook tot mindere prestaties op school. Tot die conclusie kwamen enkele onderzoekers van het Instituut voor Tropische Geneeskunde, na een studie bij meer dan tweeduizend Ethiopische tieners. De onderzoekers vrezen dat de problemen alleen nog maar erger zullen worden, gezien de steeds stijgende voedselprijzen. De conclusie lijkt op het eerste zicht logisch, maar eigenaardig genoeg werd de kwestie tot nu toe nog nooit specifiek onderzocht. In Ethiopië, een land dat regelmatig wordt getroffen door voedselschaarste, vergeleken de onderzoekers jongeren tussen de 13 en 17 jaar die met voedselonzekerheid kampten met leeftijdgenoten die geen voedselproblemen kenden. Ze maten het absenteïsme en noteerden de klas die de kinderen afmaakten in het jaar na de hongerperiode. Ouders Een op drie van de voedselonzekere kinderen bleef een of meerdere dagen weg van school, tegenover een op vijf van de kinderen zonder voedselproblemen. De reden was meestal niet eenvoudig spijbelgedrag, ze bleven veeleer thuis om hun ouders te helpen aan voedsel of geld te raken. De voedselonzekere kinderen haalden ook duidelijk slechtere resultaten. Slechts een op vier voedselonzekere kinderen maakte de lagere school af (in Ethiopië is dat na het achtste studiejaar), tegenover een op drie bij de andere groep. Het onderzoek was een samenwerking tussen het Instituut voor Tropische Geneeskunde uit Antwerpen met de Ethiopische Jimma universiteit en de Amerikaanse Brown University. bron: HLN, http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...esultaten.dhtml auteur: (belga/lvl) datum: 11/04/11 10u35 Het is erg dat kinderen zich eerst moeten bekommeren om hun voeding dan om hun school. Kinderen horen zorgeloos te kunnen spelen en naar school gaan, maar als ze dit niet kunnen doordat ze eerst moeten zorgen voor voldoende voeding.. In het artikel wordt vermeld dat het niet echt iets nieuws is, maar dat het nu pas officieel bevestigd wordt door dit onderzoek. Als het al een gekend probleem was, waarom doen wij 'rijke westerlingen' die jaarlijks tonnen voedsel gewoon weggooien er dan niets aan? Moet er altijd eerst een officieel onderzoek worden gevoerd voor een probleem daadwerkelijk wordt aangepakt? |
#2
|
|||
|
|||
Uiteindelijk zijn de resultaten van dit onderzoek voordehandliggend. Het is logisch dat kinderen die vaker thuisblijven om te werken of eten te zoeken, slechtere schoolresultaten hebben. Zij missen immers een groot deel van de lessen. Daarbij wordt er in het artikel niet vermeld hoe het schoolsysteem in Ethiopië werkt: misschien moeten ouders er wel betalen per dag en blijven arme kinderen daarom vaker thuis?
Er moet uiteraard iets gedaan worden aan de ondervoeding om zo de opleiding van de kinderen en de Ethiopische samenleving en economie te waarborgen. Het is enkel jammer dat het onderzoek ons geen nieuwe inzichten geeft over de wetenschappelijke effecten van ondervoeding of ongezonde voeding op de schoolse prestaties. |
#3
|
|||
|
|||
Eigenlijk is het toch verschrikkelijk, hier hebben we grote problemen met kinderobesitas. Onze kinderen worden als maar dikker en ongezonder. Ze weten niet meer waar melk, vlees, laat staan groenten vandaan komen. In het zuiden blijven kinderen thuis, omdat ze geen voedsel voor handen hebben. Het wordt tijd voor actie, zowel in het noorden als in het westen!
|
#4
|
|||
|
|||
Ik ben het helemaal met je eens Jonas. Bij ons is het zo erg dat er mensen zijn die niet weten waar de melk vandaan komt. Laat staan dat ze weten of een konijn kan eieren leggen of niet... Zulke dingen kunnen volgens mij echt niet. Deze mensen zouden eens in de omstandigheden moeten leven zoals de mensen uit in het zuiden!
|
#5
|
|||
|
|||
Het is eigenlijk heel erg dat deze kinderen zich inderdaad eerst zorgen moeten maken om het feit of ze wel kunnen eten 's avonds of niet. Dat kan een reden zijn waarom ze minder presteren op school, maar het is ook zo dat concentreren energie vergt. Wie niet eet kan zich dus vervolgens niet zo goed concentreren. Daarbij komt dan nog dat ze heel de dag aan niets anders kunnen denken dan aan eten, wat het concentratieniveau nog eens naar beneden haalt.
|
#6
|
|||
|
|||
Toevallig of niet, vorige week moest ik voor PDV2 informatie opzoeken over Paulo Freire, een Braziliaans pedagoog. Deze ontdekte begin jaren '30 al dat honger en armoede zijn schoolresultaten deed verslechteren:
“I didn't understand anything because of my hunger. I wasn't dumb. It wasn't lack of interest. My social condition didn't allow me to have an education. Experience showed me once again the relationship between social class and knowledge"
Als men zich omstreeks 1930 al bewust was van het probleem, had reeds actie ondernomen moeten worden, vind ik. Om op de reactie van Tine verder te gaan; ik denk dat het inderdaad zo is dat de school er zeker van moet zijn dat de kinderen kunnen betalen. Ik meen mij te herinneren dat ik ooit een reportage gezien heb van kinderen die wel naar school willen maar gewoon de school terug worden buitengezet omwille van 'te weinig schoolgeld betaald'. Als dit het geval is, vind ik dat de Ethiopische regering grondige veranderingen moet doorvoeren in het onderwijssysteem zodat meer kinderen de kans krijgen om naar school te gaan. |