|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
één bediende op vier heeft bedrijfswagen
Bijna één op de vier bedienden heeft een bedrijfswagen. En één derde van hen geeft toe dat ze hun firmawagen eigenlijk niet nodig hebben voor hun job. Dat is volgens CD&V-parlementsleden Griet Smaers en Karin Brouwers een teken dat er onnodig veel firmawagens in België rondrijden, schrijft Het Laatste Nieuws donderdag.
Bijna een kwart van de werkende bevolking heeft een bedrijfswagen ter beschikking, blijkt uit een enquête bij 1.041 werkende Vlamingen in opdracht van CD&V. Dat is het geval bij 23 procent van de bedienden en bij liefst 60 % van de zelfstandigen. Bij de arbeiders heeft slechts 7 % een voertuig van het bedrijf. Bij de ambtenaren is dat maar 4%. Die bedrijfswagens zijn strikt genomen vaak niet nodig voor de uitoefening van de job. Ze vormen eerder een fiscaal aantrekkelijk onderdeel van het loon. In de enquête geeft liefst 30 pct van de bedienden toe dat ze hun firmawagen niet nodig hebben. "Dat is toch wel een heel grote groep als je er rekening mee houdt dat ze spontaan toegeven dat ze hun wagen eigenlijk niet nodig hebben", zegt Smaers. Bovendien geeft 21 pct van de bedienden met een firmawagen toe dat ze zich wellicht op een andere manier naar het werk zouden verplaatsen als ze de waarde van hun bedrijfswagen als nettoloon zouden ontvangen. "Dat toont aan dat er mogelijkheden bestaan om heel wat auto’s uit het spitsverkeer te halen", aldus Smaers en Brouwers. Bron: De Standaard 31/03/2011 Mijn mening: Ik begrijp wel dat een bedrijfswagen een aantrekkelijk extraatje is. Toch schrok ik ervan dat één op de vier bedienden een bedrijfswagen heeft, terwijl één derde van hen toegeeft dat ze hun firmawagen niet nodig hebben om hun job uit te oefenen. Een bedrijfswagen hebben oogt natuurlijk wel chique, maar voor heel wat mensen is dit onnuttig. 30 % van de bedienden geeft toe dat ze zo’n wagen niet nodig hebben en 21 % beweert dat ze zich op een andere manier naar het werk zouden verplaatsen als ze in plaats van de bedrijfswagen, een hoger loon zouden krijgen. Misschien is het een goed idee om werknemers te laten kiezen tussen een bedrijfswagen of deze in nettoloon te ontvangen. Na dit artikel gelezen te hebben, denk ik dat er minder firmawagens zullen rondrijden. Hierdoor worden heel wat auto’s uit het spitsverkeer gehaald. De mensen die wél met de auto naar het werk moeten staan dus ook minder lang in de file. |
#2
|
|||
|
|||
Milieu
Denk ook eens aan het milieu-aspect! er zijn veel bedrijven die hun mensen aanzetten om het openbaar vervoer te nemen of met de fiets te komen.
Het kan toch niet dat er nog zoveel bedrijven zijn die hun bedienden een firmawagen geven. Hoeveel beter zou het niet zijn voor het milieu als de overbodige wagens van de baan worden gehaald? Het bedrijf heeft dan meer geld over en op die manier kunnen ze mensen die met het openbaar vervoer komen een beloning geven. We moeten echt af van dat beeld dat een bedrijfswagen een extraatje is, Het kost enkel veel en het verbuilt. Natuurlijk zijn de benzine-kosten niet voor de werknemer, maar meer auto's betekent ook meer benzine. De benzinevoorrad slinkt nog sneller en wordt weer duurder. Het is een vicieuze cirkel die dringend doorbroken moet worden! |