actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2011, 11:31
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
Belg vindt te hard rijden geen probleem

Belg vindt te hard rijden geen probleem

BRUSSEL - Alle sensibiliseringscampagnes ten spijt blijven automobilisten te hard rijden en gsm'en achter het stuur. Dronken bestuurders moeten wel strenger gestraft worden.

Vijftig kilometer per uur rijden in een zone 30. Slechts drie op de tien bestuurders vinden het onaanvaardbaar. Zes op de tien bestuurders geven toe in de bebouwde kom soms zelfs 70 per uur te rijden. Een derde vindt het ook aanvaardbaar om 140 kilometer per uur te rijden op een autosnelweg zonder verkeer.

Dat blijkt uit de 'attitudemeting' van het Observatorium voor de Verkeersveiligheid. Ze ondervroegen 1.500 Belgische bestuurders. De helft van hen voelt zich bij die te hoge snelheden trouwens nog steeds veilig en acht de kans op een ongeval eerder klein.

Als deel van de verklaring waarom het gaspedaal te diep wordt ingedrukt, geeft een derde van de ondervraagde bestuurders te kennen dat de snelheidsregels in ons land onmogelijk te respecteren zijn.

Het gros van de bestuurders zegt trouwens dat zij hun snelheid enkel aanpassen uit vrees geflitst te worden door een snelheidscamera. Twee op de drie bestuurders vinden bovendien dat de snelheidsovertredingen al streng genoeg worden aangepakt.

De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), vindt de resultaten van deze attitudemeting ronduit 'verontrustend. Blijkbaar is snel rijden in dit land nog altijd sociaal aanvaard'.

Een grote groep mensen blijft ook gsm'en achter het stuur. 'Iedereen telefoneert wel eens tijdens het rijden', zo zegt bijna 80 procent van de ondervraagden.

De risico's zijn nochtans wel gekend. Negen op tien chauffeurs beseffen maar al te goed dat het hun gedachten niet bij het verkeer zijn wanneer ze achter het stuur aan het bellen zijn. Vooral jongeren bellen én - nog gevaarlijker - sms'en tijdens het rijden.

Alcoholslot

Schouppe is wel opgetogen over de strengere straffen die worden geëist voor het rijden onder invloed van drugs of alcohol, 'waar dus blijkbaar toch een ruim draagvlak voor bestaat'.

Immers, drie vierde van alle ondervraagde chauffeurs vindt dat er nog strengere straffen moeten worden uitgedeeld. De meerderheid wil ook dat chauffeurs die meer dan één keer worden betrapt, verplicht moeten worden om een alcoholslot in hun wagen te installeren. En voor beginnende chauffeurs zou elke druppel alcohol uit den boze moeten zijn.

Toch bekent 13 procent van de ondervraagden de laatste maand één of meerdere keren onder invloed van alcohol gereden te hebben. De twee belangrijkste redenen om hun alcoholconsumptie toch aan te passen zijn: de kans op alcoholcontrole (58 procent) en de verhoogde kans op een ongeval (60 procent). Toch verklaart 15 procent van de bestuurders altijd al gedronken te hebben en nog nooit een ongeval gehad te hebben.

Als we alvast één goede gewoonte hebben geleerd, dan is het wel die van de gordeldracht. De overgrote meerderheid van de bestuurders beseft dat het nodig is om de gordel te dragen, ook bij lage snelheden. En bovendien beweert 87 procent van de bestuurders dat hij hem ook effectief altijd draagt.


Bron: www.destandaard.be
Eigen mening: Als ik deze resultaten bekijk vind ik het enerzijds verontrustend maar anderzijds; als je bv kijkt naar hoe het verkeer er in Italië aan toe gaat, en hoe strikt het hier in België dan is. In België wordt er altijd heel correct om gegaan met de regels van het verkeer, politie grijpt meteen in als er iets overtreden wordt. Tegenover in Italië, iedereen doet daar op de weg wat ze zelf willen, aanschuiven aan een rotonde? NOPE. En daar zie je zelden dat politie ingrijpt, en waarschijnlijk is dit in veel landen zo. Dus op dat vlak vind ik dat ze in België streng genoeg zijn in verband met verkeersregels. Ik ga akkoord met het feit dat er strengere straffen mogen komen voor bestuurders onder invloed van alcohol en/of drugs. Jongeren beseffen niet wat er allemaal kan gebeuren en geven daarom sneller toe op 'één pintje mag wel' terwijl er dit snel meer worden. Het feit dat de gordeldracht verbeterd is zal waarschijnlijk ook komen omdat er nu in praktisch elke auto een vervelend geluidje begint te irriteren. Maar over het algemeen vind ik dat België voor de rest niet strenger moet optreden, zijn ze niet al streng genoeg op sommige vlakken?

Laatst aangepast door Charlotte Van Helshoecht : 28th March 2011 om 11:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2011, 00:34
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Belg vindt te hard rijden geen probleem

Ik begrijp de totstandkoming van deze cijfers eigenlijk wel. Iedereen zal wel eens te snel rijden door omstandigheden. Controle op snelheidsovertredingen zijn er naar mijn mening zeker voldoende in vandaag de dag. Tel maar eens het aantal flitspalen en trajectcamera's tussen Westerlo en Turnhout, dan kom je met twee handen niet toe. Alcoholcontrole daarentegen is een heel andere zaak vind ik. Hierop zou er meer controle mogen zijn en dat hoeft niet langs grote wegen of dergelijke, maar diegene die met een auto vertrekken aan een café hoeveel procent daarvan zou niet te veel gedronken hebben? Charlotte heeft het voornamelijk over jongeren die de gevaren van alcohol soms niet beseffen, maar veel volwassenen moeten hieraan ook schuldig bekennen denk ik. Dronken achter het stuur kruipen kan naar mijn mening niet, in situaties waarbij je medemensen in gevaar kan brengen moet je het hoofd erbij houden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2011, 10:51
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Het is inderdaad zo, dat sommige Belgen zich niet houden aan de verkeersregels. Als je dagelijks op de baan bent, zie je dat vele automobilisten gehaast zijn en de snelheidsbeperkingen aan hun laars lappen. Het is wel opmerkelijk dat veel automobilisten remmen in de buurt van een flitspaal, een boete krijgen ze niet graag. Ik probeer zelf veel te letten op mijn snelheid, maar soms volg ik onbewust een voorganger tot ik plots merk dat ik toch te snel rijd. Telefoneren achter het stuur probeer ik te vermijden omdat ik dat echt gevaarlijk vind. Ik denk dat de oorzaak van dit gedrag te vinden is bij de manier hoe we leven. Alles moet hier snel gaan, we willen elke seconde goed benutten, de druk van de maatschappij, … . Sommige mensen vinden dat ze veilig rijden, ook al rijden ze te snel. Misschien is dat ook zo, maar dat geldt zeker niet voor iedereen denk ik. Er moeten verkeersregels en snelheidsbeperkingen zijn, anders krijgen we chaos op de baan. Maar soms vind ik bepaalde snelheidsbeperkingen niet goed gekozen. In ons land staan op sommige plaatsen zoveel verkeersborden, dat het soms heel verwarrend is voor de bestuurder. Ik vind wel dat chauffeurs die onder invloed van alcohol of drugs betrapt worden achter het stuur, streng bestraft mogen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.