|
|||
|
|||
gordel dragen!
....Voortaan moet iedereen de gordel dragen
vrijdag 25 maart 2011 om 11u00 Alleen nog in uiterst zeldzame gevallen wordt een vrijstelling gegeven, meldt staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe. Nog slechts een tiental aandoeningen komen in aanmerking voor een vrijstelling. Etienne Schouppe heeft nieuwe richtlijnen opgesteld voor het dragen van de veiligheidsgordel in de auto. De staatssecretaris voor Mobiliteit wil zo het aantal uitzonderingen binnen de perken houden. Hoogzwanger, pas geopereerd, een huidaandoening of gehandicapt: het volstaat allemaal niet meer om vrijgesteld te worden van de gordelplicht. Tiental aandoeningen Enkel voor wie het dragen van de gordel echt levensbedreigend wordt, krijgt een vrijstelling. De gelimiteerde lijst bevat daardoor nog slechts een tiental aandoeningen. Het gaat onder meer om problemen met ribben, longen en het strottenhoofd. De nieuwe richtlijnen worden naar alle artsen gestuurd. Te veel Op dit moment mogen bijna 300.000 Belgen zonder autogordel rijden. Liefst 250.000 daarvan zijn geldig voor onbepaalde duur. Veel te veel, zeker in vergelijking met de buurlanden, vindt Schouppe De laatste jaren is het aantal toekenningen aan het zakken, maar nog steeds komen er jaarlijks meer dan 3.500 personen bij. In Nederland zijn er dat amper 500. Schouppe wil nog maximaal een honderdtal vrijstellingen per jaar. Nooit meer levenslang Ook levenslange vrijstellingen zijn voortaan verleden tijd. Er wordt nog enkel een attest voor een periode van 5 jaar toegekend. De bestaande attesten blijven wel geldig, al was het de bedoeling ook die te herbekijken. Bron: 25 maart Knack Mening: Ik vind het niet meer de juist dat iedereen de gordel moet dragen. Als de gordel je leven kan redden is het niet meer dan juist dat je deze verplicht moet dragen. Ook zwangere vrouwen kunnen hun leven redden door het dragen van een gordel. Ik begrijp echter niet waarom de mensen hun attest moeten vernieuwen om de 5 jaar als je nu een aandoening hebt die het dragen van een gordel verplicht dan zal je deze binnen 5jaar ook hebben. Er zijn namelijk slechts 20 uitzonderingen bij mensen die de gordel niet moeten dragen. |
|
|||
|
|||
Ik begrijp niet goed waarom sommige mensen nog steeds problemen hebben met het dragen van de gordel. Het zou eigenlijk een automatische handeling moeten zijn om jezelf eerst vast te klikken voor je de motor start.
Twee jaar geleden was ik net vertrokken om een kruispunt over te rijden (in een zeer rustige wijk), toen een automobilist, uit het niets, in volle vaart van links kwam "aangevlogen" en de auto in de linkerflank raakte. Onze wagen (een Toyota Avensis, dus niet bepaald een klein wagentje) werd helemaal weggeslingerd en was klaar voor de schroothoop. Had ik toen mijn gordel niet gedragen, dan kon ik dit nu waarschijnlijk niet meer navertellen. Behalve een levenslang schoudertrauma, gekneusde ribben en enkele blauwe plekken, heb ik er niets aan overgehouden en mag ik van geluk spreken dat ik nog leef. Veel mensen denken dat, wanneer ze zelf voorzichtig rijden, ze gespaard zullen blijven van ongelukken. Wanneer je achter het stuur kruipt, kan je maar beter bedacht zijn op het feit dat niet iedereen het nauw neemt met verkeersregels. Sommigen vallen zelfs in slaap achter het stuur. Wat ik helemaal niet begrijp en waar ik mij kwaad over kan maken, zijn nonchalante ouders die hun kinderen niet vastklikken. Zo'n kind heeft helemaal niet veel nodig om weggecatapulteerd te worden. Daar is echt geen hoge snelheid voor nodig. Meestal hoor je dan het argument dat de kinderen het lastig vinden, dat het maar voor een kleine afstand is of - erger nog - dat het tijdverlies is. Een beetje vroeger opstaan of vroeger vertrekken kan in zo'n geval soelaas bieden. |
|
|||
|
|||
Gordel dragen!
Uiteindelijk vind ik het niet meer dan correct dat iedereen zijn gordel moet dragen. Wanneer ik er geen zou kunnen dragen, zou ik mij ook niet veilig voelen. Als je dan een ongeval hebt, zal je nergens meer door tegengehouden worden. Je kan door de kracht van de botsing door de voorruit van je wagen geslingerd worden. De gordel is ontworpen om mensen tegen dit soort ongevallen te beschermen. Draag een gordel, je leven kan ervan afhangen!
|
|
|||
|
|||
Gehandicapten, zwangere vrouwen, mensen met huidaandoeningen, ... Laat al deze mensen toch zelf kiezen of ze een gordel aan doen of niet. Zij voelen het best aan of de gordel nodig is of juist hinderlijk is. Ik kan best begrijpen dat het voor zulke mensen geen pretje is om een gordel te dragen.
Ik snap echt niet dat men zoveel tijd steekt in de gordelplicht. Een gordel draag je voor je eigen veiligheid en niet voor die van een ander. Het is goed dat men de gordel aanraadt, maar waarom zoveel tijd steken in het verplichten van de gordel. Fietsers raadt men ook aan een helm op te zetten, maar dit is toch ook niet verplicht. Waarom dan nog tijd steken in mensen die zo dom zijn om hun gordel niet aan te doen? |