|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Belg zeer sceptisch over elektrische wagen
• Bron: belga
• Auteur: bvb Slechts 7 procent van de Belgen zegt bereid te zijn een elektrische auto te kopen. Dat blijkt uit een Europese studie van het bureau Deloitte waarover La Libre Belgique zaterdag schrijft. De Belg blijkt meer sceptisch te zijn over de elektrische auto dan de gemiddelde Europeaan. Zo ziet op Europees niveau 16 procent van de consumenten zich als een potentiële koper van een elektrische auto. In België is dat dus maar 7 procent. De helft van de Belgen (47 procent) is absoluut niet van plan een elektrische auto te kopen. Het Europese gemiddelde bedraagt 30 procent. De Belg is voorts van oordeel dat hij meer geneigd zou zijn een elektrische wagen te kopen als de brandstofprijzen zouden stijgen tot 2,6 euro per liter. De gemiddelde Europeaan legt die prijs op 2 euro per liter. Volgens Eric Desomer van Deloitte Belgium heeft het Belgische scepticisme te maken met het gebrek aan visie van de Belgische overheden. "België heeft een gebrek aan een echte nationale politiek inzake elektriciteit. De andere landen hebben duidelijkere beleidslijnen vastgelegd (...), terwijl je Belgie niet hoort", luidt het. Desomer geeft nog mee dat de consumenten met hun elektrische wagen 480 kilometer willen kunnen rijden zonder de batterij te moeten herladen. Dat is volgens hem totaal niet realistisch. Bron: De Standaard, 19/03/2011 http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110319_016 Mening: Ik begrijp niet waarom je geen elektrische wagen zou willen kopen. Het is goed voor het milieu en op lange termijn ook voor je portemonnee. Als ik de kans zou hebben om een goed uitgeruste elektrische wagen te kopen, denk ik wel dat ik er voor zou gaan. ‘Het is niet realistisch om 480 km te rijden zonder de batterij te moeten herladen’ vormt een struikelblok voor de meeste Belgen maar naarmate de elektrische wagen meer en meer ingeburgerd geraakt denk ik dat er ook meer en meer gelegenheden naast de weg zullen komen die de mogelijkheid geven om de batterij op te laden. Aanpassen is de boodschap. |
#2
|
|||
|
|||
Zeven procent is echt weinig, maar ik verschiet er niet van. Het valt op dat de Belgen op meer vlakken sceptisch zijn, denk maar aan de milieuproblematiek e.d. De elektrische auto hangt hier ook nauw mee samen. De toenemende broeikasgassen in de atmosfeer vormen een enorm groot probleem. Een van de grootste oorzaken hiervan zijn de uitlaatgassen. Elektrische auto's zouden voor dit probleem dus een 'ideale' oplossing zijn. Het klimaatscepticisme is ethisch onaanvaardbaar. Het wordt dus tijd dat meer mensen hier over gaan nadenken, voordat het te laat is (of is het dat al?). Als we blijven doorgaan zoals we nu bezig zijn, dan zullen de gevolgen onaanzienelijk zijn. Onze capaciteit om ons aan te passen aan het milieu zal ook verdwijnen. Gelukkig zijn er ook veel mensen die zich wel bezig houden met de milieuproblematiek, denk maar aan de windmolens, filters,... Ook de elektrische auto is hier een mooi voorbeeld van. Natuurlijk heb ik ook wel mijn bedenkingen bij deze 'nieuwe' uitvinding, maar het is wel het proberen waard. De meeste Belgen zeggen meteen: 'neen, dat wil ik niet!' alvorens ze zich goed geďnformeerd hebben.
|
#3
|
|||
|
|||
Indien we massaal overschakelen op elektrische wagens moeten we nu wel serieus beginnen investeren in groene energie: windenergie, zonne-energie, thermale energie, golfenergie,...
Het systeem dat ze ons willen opdringen is trouwens al verouderd. Op een grote sciencebeurs 2 jaar geleden (tickets ervoor zijn belachelijk duur) kwam men met een uitgebreid voorstel om deze auto's te verkopen met een makkelijk wisselbare batterij. Je zou dus rijden met een batterij die je 'huurt' en als deze leeg is ga je naar een 'tankstation' waar je de batterij laat vervangen voor een andere, zodat je meteen weer op weg bent. Dit zal het systeem moeten worden want ik denk niet dat veel mensen staan de trappelen voor een wagen die elke paar honderd kilometers uren moet stilstaan. |
#4
|
|||
|
|||
De elektrische wagen zou een goed alternatief kunnen zijn voor de hedendaagse auto's met verbrandingsmotor maar daar zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Het is onrealistisch dat men veelvuldig de elektrische auto gebruikt zonder de nodige faciliteiten langs de weg. Een ander belangrijk deel hiervan is de opladingstijd van de batterijen, wanneer je auto niet veel kilometers haalt zonder opnieuw te moeten laden, is het niet realistisch dat de bevolking deze veel zal gebruiken. Een derde struikelblok is de aankoopprijs van de batterijen.
Langs de andere kant zou een elektrische wagen goed zijn om de dagelijkse ritjes te doen. Deze eijn doorgaans kort waardoor het rijbereik niet overschreden wordt. Als we nu met dit alles rekening houden komt het er dus op neer dat we op DEZE MOMENT een veel duurdere auto moeten kopen voor onze kleine verplaatsingen. Vandaag is het dan volgens mij ook niet realistisch dat het grootste deel van de bevolking een elektrische wagen aankoopt. |
#5
|
|||
|
|||
Ik vind het ook niet zo logisch dat er zo weinig Belgen bereid zijn zich een elektrische wagen aan te schaffen. Zoals al gezegd werd ben ik ook van mening dat er waarschijnlijk veel meer gelegenheid zal zijn om de wagen te herladen naast de weg wanneer er veel meer Belgen een elektrische wagen hebben. En ook is het best mogelijk dat er nog wagens zullen worden ontworpen die meer dan 480 km kunnen rijden. Ik zie hier dus het probleem niet echt van in.
|
#6
|
|||
|
|||
Ja, ik begrijp het toch ook niet zo goed. Het is vele beter voor het milieu dan een gewone wagen dus... Ik vind het ook maar stom dat men valt over 'Het is niet realistisch om 480 km te rijden zonder de batterij te moeten herladen’ , zoals eerder al vermeld. Maar natuurlijk, het is nog in opmars dus binnen de kortste keren is er een 'oplader' in elk benzinestation. Het enige minpuntje dat ze nog zouden kunnen zeggen is dat deze auto iets gevaarlijker is voor fietsers en voetgangers omdat hij niet veel geluid maakt, maar hier werkt men ook al aan, dus er is geen enkele reden meer om er geen te kopen (als je geld genoeg hebt natuurlijk).
|
#7
|
|||
|
|||
Ik denk dat men vooral sceptisch t.o.v. de elektrische wagen staat omdat men te weinig weet over de mogelijkheden hiervan.
Men zou beter de mensen eerst uitleggen wat de voor en nadelen zijn van zo'n elektrische wagen. Dit doet me denken aan de zonnepanelen in de tijd. Eerst stond men er ook sceptisch tegen, maar dit kwam gewoon omdat de technologie nog niet op punt stond en men er niet genoeg van afwist. Hetzelfde gebeurt in mijn ogen nu met de elektrische wagen. Men weet er te weinig van en men brengt de wagen te vroeg op de markt. Geef het enkele jaren en ik ben er van overtuigd dat het percentage van de Belgen die in een elektrische wagen willen rijden sterk zal stijgen. |