actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2010, 11:18
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Gsm'en tijdens zwangerschap leidt later tot slecht gedrag

Gsm'en tijdens zwangerschap leidt later tot slecht gedrag

Zwangere vrouwen die regelmatig hun gsm gebruiken, verhogen het risico dat hun kind zich later slecht gedraagt, dat blijkt uit recent onderzoek.

Gedragsproblemen
Moeders die tijdens de zwangerschap minstens vier keer per dag hun gsm gebruikten, doen het risico op gedragsproblemen bij hun kind op zevenjarige leeftijd met 30 procent stijgen, dat blijkt uit een Canadees onderzoek bij 29.000 jongeren en hun moeders. Als hun nageslacht daarna ook op een jonge leeftijd dit toestel gebruiken, stijgt de kans op gedragsproblemen tot 50 procent. Degenen die niet in de baarmoeder blootgesteld werden, maar wel na de geboorte, hadden 20 procent meer kans op slecht gedrag.Bijna de helft van de moeders hadden hun telefoon de hele tijd aan, ongeveer een derde van de kinderen gebruikte een gsm tegen hun zevende.

Sociale factoren
Britse wetenschappers staan eerder sceptisch tegenover deze resultaten. Onderzoekster Leeka Kheifets: "De resultaten bewijzen dat telefoongebruik in verband staat met gedragsproblemen op de leeftijd van zeven. Sociale factoren, bijvoorbeeld moeders die meer aandacht aan hun gsm besteden dan aan hun kind, kunnen dit slechts deels verklaren."

Scepsis
De Britse professor Lawrie Challis is een van de adviseurs van de overheid over de stralingseffecten van mobiele telefoons, hij zegt dat kinderen beter geen gsm's gebruiken tot ze twaalf zijn. Uit cijfers blijkt echter dat meer dan de helft van de kinderen jonger dan tien al een gsm heeft. Maar de Britse expert Patricia McKinney zegt dat het moeilijk is om te zien hoe het gebruik van gsm's een ongeboren treft. (ep)

Bron: www.hln.be

Persoonlijke mening

Het is algemeen geweten dat het gsm-gebruik niet gezond is, het vocht dat gelegen is bij de hersenen warmt zo op. Dit is allesbehalve gezond, dus waarom zou het geen invloed kunnen hebben op je ongeboren kind. Of het nu echt gedragsproblemen teweegbrengt betwijfel ik, maar gezond zal het toch niet zijn.

Dit artikel is maatschappelijk relevant, het merendeel van de bevolking heeft een gsm en gebruikt deze dagelijks. Ik ben zeer benieuwd naar verdere resultaten van dit onderzoek. Als het immers klopt dat het gsm-gebruik een invloed heeft op het gedrag van je kind denk ik dat zwangere vrouwen toch wel twee keer zullen nadenken. Anderzijds denk ik dat dit bijna niet mogelijk is om de gsm links te laten liggen. De mobiele telefoon is immers zo ingeburgerd dat het zeer moeilijk wordt om hem te laten voor wat het is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2010, 21:00
Verheezen Yves Verheezen Yves is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-turnhout
Posts: 18
Overmatig GSM gebruik is ongezond. Dus logischerwijs is het zeker ook ongezond voor de ongeboren baby, maar waarom heeft dit overmatig gebruik een blijkbaar rechtstreeks effect op het gedrag van het kind ?

Ik denk niet dat enkel het overmatig gebruik van een GSM de rede is dat deze kinderen zich slecht zouden gedragen. Sterker nog ik denk dat de blootstelling aan een GSM zowel in de baarmoeder als op vroege leeftijd helemaal niets te maken heeft met het gedrag van het kind.

Liever het toestaan van een GSM op zulke jonge leeftijden (nu zijn gsm’s natuurlijk veel normaler dan toen wij jonge waren en is het een erg handig middel voor elke overbezorgde ouder om over hun kind te waken, misschien wel een onmisbaar voorwerp ook op jongere leeftijd ), het verwennen van de kinderen en allerlei andere sociale factoren lijken mij een veel meer acceptabelere verklaring voor het mogelijke slechte gedrag van de kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.